kan ni hjälpa mig????????

manpila

Trådstartare
Hej. Nu är det så här att min häst är en "ridbana-hatare" och tycker det är tråkigt att galoppera där,men skritt /trav går bra,men inte galopp,där testar hon mig. För när jag ber om galopp så gör hon det men bara ett halft varv på ridbanan. När jag känner att hon saktar av så smackar jag och gör galoppfattningen igen men det hjälper inte:(. Jag har ett spö som jah viftar med,men det har hon blivit för van vid. Det är en travare MEN hon kan/orkar att galoppera,för någon vecka sedan så galopperade vi 4 varv runt ridbanan.det är bara det att hon är envis som en åsna,har hon fått försig att det inte e roligt att ta en galopp på ridbanan så är det imte det heller. Så kan ni hjälpa mig hur jag ska få henne att minst galoppera 2-3varv???? Och nej hon har inte ont någonstans,det är bara det att ridbanan= 4 galoppsprång, skogen = galopphäst:D
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Det krävs lite mer information för att kunna hjälpa dig..
Är hästen dressyrutbildad? Dvs hur länge är den ridtränad och är den riden av någon någorlunda skicklig?
En travare har svårt att gå i en kort/samlad galopp - det tar många år av träning innan den kan galoppera lugnt "på fyrkantsspåret". Ute i skogen har den inga problem, för då kan den sträcka ut - den måste gå i ett högre tempo för att orka galoppera.

Jag ser framför mig på din beskrivning att den fattar galopp, galopperar ganska fort/med stora språng och när den inte orkar så bryter den av till "slängtrav" i ett högt tempo? Det är jättevanligt - men går att träna bort! Det tar lång tid (kan ta flera år) så det gäller att ha en ängels tålamod och träna målmedvetet.

Tydligen är den såpass utbildad att själva fattningen inte är ett problem, och då är mycket vunnet! Du ska göra precis som när man utbildar en unghäst (vilken annan ras som helst): Träna fattningar!

Fatta galopp, galoppera enbart säg fem språng, bryt av! Begär inte att hästen ska galoppera längre, utan bryt av innan hästen själv gör det! Fattningen tränar hästens muskler så att den kan galoppera mera samlat (så småningom). Varje gång du är på ridbanan lägger du in kanske 20 fattningar åt varje håll = dagens träningspass. Du kommer att märka att hästen till slut orkar galoppera sju, åtta, nio språng och till sist orkar flera varv. Din häst är alltså inte lat utan helt enkelt inte musklad för att klara galopp på ridbanan.

Det viktiga är alltså att du bestämmer när hästen ska fatta och när den ska bryta av. Växla mellan att fatta ur skritt (ger mer muskler) och trav. Pusta i skritt på lång tygel med jämna mellanrum - det här arbetet är jättejobbigt för hästen! Gör fattningarna i ett hörn eller i en volt. Låt den inte galoppera så mycket på långsidorna. Idealet är tex att fatta i första kortsidehörnet och bryta av före långsidan. Eller fatta i början på en volt och galoppera över till andra långsidan där du bryter av.

Ute i skogen ska du också försöka få så lugn galopp som möjligt. Att galoppera på i högt tempo långa sträckor ger inte rätt muskler utan bara en bra kondition. Även ute - bryt av ofta, fatta ny galopp och växla mellan galopperna.

Lägg upp ett träningsschema där du tänker dig att öva detta i ett halvår ungefär 2 - 3 dagar i veckan, så kommer du att få resultat! Men som sagt - det tar lång tid!!!! De travare jag har tränat har tagit allt från ett till fyra år att lära dem galoppera så bra att man kan tävla lättare klasser i dressyr!

Lycka till!!!
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Tack så mycket för svaren:):). Hon är från början ett avel sto och små barn har rid-åkt på henne typ. Hon kom till mig 09 och det första året bestod av lärakänna året,red bara i skogen o ängar så hon kunde visa vad hon kunde dvs typ inget,så det är ju då jag som har ridit in henne och så. Så detta året 2011 är det året som jag har börjat rida henne ordentligt dvs sakta trav+ ökad trav och skritt,skritt/trav på volt ,det kan hon.och lärt in galopp fattningen,men den sitter inte till 100% utan typ 70%;). Men om jag ska typ göra 20 galopp fattningar ,hur ska jag då göra om hon blir envis och bara släng travar,och gör ingen fattning:s??? Om.tex jag har gjort 2 fattningar och sedan vill hon inte mer,utan tycker det är tråkigt hur gör jag då??? Hon är inte utbildad i dressyr.
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Glömde tilläga att när hon galopperar på banan så går det inte fort utan lagom. Kan även tilläga att ridbanan inte är så stor utan typ 15x10
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

men hallå 15x10 är ju jättelitet för en häst som inte är stark.... Har du inga åkrar eller fält eller andra stora ytor du kan träna på??

Har du en tränare?/Har du möjlighet att skaffa en? Någon som kan tömköra någon gång är mycket värt, men sedan behöver du nog hjälp på plats för att få bra fattningar, någon som påminner dig vad det är som saknas.
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

det är mycket jobbigt att galoppera på liten vilt (dvs 10*15m) så på ridbanan kan skritt och trav fungera men att rida rakt fram och träna fattningar och att öka korta trav/galoppen är mycket bättre. så din häst har lite rätt i att den inte tycker om ridbanan ^_^, eftersom det ger bättre träning att rida kontrollerat ute än att gå runt runt på en liten volt som hästen inte har styrka att klara.
men kombinera gärna din ridtur med bana + ut, skritta först ut och trava fram ute, gå tillbaka till banan och träna lite ställning och öka minska volten i trav och skritt, gå sen ut igen och träna öka och korta traven, skritta sen på långa tyglar en stund och träna sen galopp fattningar en kort stund och skritta sen av.

ridbanan kan du dock alltid longera hästen på då får hästen stöd av staketet och så kan ni öva in galoppfattning på kommando, galoppera då också bara några steg och bryt sen av.

:D
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Oj då:$ :-o jag hade visst räkna fel, tog bara på en höft,men har varit ute och mätt nu med tummstock och tog meter för meter och det blev(till min stora förvåning) 20x26:D så så litet är det ju inte;). Nej jag har ingen till gång till tränare har min häst här hemma på gården,har inte råd heller:/ hon ska ju bara vara ridhäst,och ingen hopp/dressyr häst;)
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Glömde tilläga att när hon galopperar på banan så går det inte fort utan lagom. Kan även tilläga att ridbanan inte är så stor utan typ 15x10

Alltså 10 m volter i galopp krävs väl inte förrän i MSV?:eek: I LC upp till LA rider man på 15-20 m volter i galopp och 15 m volt är tillräckligt krävande för min kallblodstravare som ändå är riden i flera år. Så det är inte alls konstigt att din häst bryter efter några språng.
Min longerings/tömkörningsvolt är 16 * 16 m, den funkar i nödfall nu när det är mörkt och blött överallt annars men jag skulle aldrig RIDA på den mer än i skritt.
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

20*26 är inte så stort heller och där blir det också som att rida på volt (större och lite lättare men fortfarande jobbigt.) träna galoppen ute på fält rakt fram istället:)
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Menar väl att det var litet : P En dressyr/hopphäst är väl en ridhäst?? ; )

Har du ingen duktig kompis eller någon som kan hjälpa dig då? Det är svårt att ge direktiv över internet, särskilt när det är när du ska utföra det som du behöver hjälp, vad som ska till just då. Annars kan man bara säga så mycket som att den alltid måste vara väl framme för hjälperna, alla hjälper du ger måste få effekt och precis så mycket effekt som du tänkte dig. I fattningarna måste du sitta kvar och tänka 'byt takt' snarare än att öka till galopp. Tänk att trav är den snabbaste gångarten och att galopp ligger där emellan skritt och trav, att du växlar takt och inget mer (blir även bättre övergångar tillbaka med samma tänk). Blir det bara spring så får du börja om, halvhalt och hitta rätt takt och tempo. Väl du får galopp så ös på med beröm! Sedan ska hon bryta av när du bryter av, inte för att hon inte längre har lust.. Omväxla med antalet språng (så hon inte lär sig att det är 3 2 1 bryt av) utan att hon ska galoppera så längesom du inte säger annat. Träna på det både 'ute' och 'inne', det är du som bestämmer, men var som sagt noga med beröm så hon fattar vitsen med att göra som du säger : P vad gäller spöet, så använd bara det i 'nödfall' så att hon inte är van vid det, utan att hon lär sig att när det används så är det dags att skärpa sig och höra upp. (använd det också samtidigt som skänklarna, så att det fortfarande är skänkeln som har 'sista ordet' så att säga)
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Det där med att fatta galopp utan att öka in,går nog inte.innan så har hon klarat att galoppera 2 varv utan att bryta av,så hur ska jag förhindra henne att bryta av?? Och alla mina kompisar bor långt bort.
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Min häst, som jag trots allt ser som rätt välriden och lydig, skulle nog oxå börja tveka på att fatta galopp på ca 20*26 m. Eller nu kanske det skulle fungerat men för ett år sedan hade det inte gjort det. Och jag hade även nu fått svårt att ha en bra galopp om han inte var framriden (och galopperad i större galopp) innan jag gick in och galopperade på en sådan liten bana.

Jag kan tänka mig att man kan likna hans galopp lite med en travare i detta avseendet - spänner han sig så KAN han inte galoppera. Travare har ju ofta svårt att bibehålla geloppen, som du upplever.

Lösningen för min häst har varit att ALDRIG tvinga honom i galopp/hålla galoppen på för liten yta/med för stor krav. Jag säger alltså träna galoppen ute! Jag rider enbart ut förutom när jag tränar (inte många ggr/år) och det går att utmärkt utbilda unghäst ändå (min är 7 nu, haft honom sedan 2.5), spec om man inte har tävlingsambitioner och "måste" vara klar för vissa klasser inom viss tid.

Så jag hade tränat galoppen ute, du kanske har fält eller liknande där du kan rida stooora, mjuka volter i galopp. Och träna fattningar på banan - eventuellt! Min häst trivs fortfarande inte med att bara fatta galopp och galoppera några språng och sedan bryta av igen. Det är för jobbigt och han blir spänd - ingen galopp. Han behöver känna att han kan galoppera genom kroppen framåt, låter som att din häst oxå behöver det :)
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Mm ok. Men nu är det så att hon kan/orkar att galoppera på ridbanan,hon kunde galoppera i sommras och hålla upp galoppen,men nu har hon tröttnat på att bli riden på ridbanan,fast jag rider ut. Jamenar för några veckor sedan klarade hon av 4 varv i en relatift lung galopp. Så hon har la tröttnar på att galoppera på banan,och där av bryter av,så hur förhindrar jag detta. ???
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Mm ok. Men nu är det så att hon kan/orkar att galoppera på ridbanan,hon kunde galoppera i sommras och hålla upp galoppen,men nu har hon tröttnat på att bli riden på ridbanan,fast jag rider ut. Jamenar för några veckor sedan klarade hon av 4 varv i en relatift lung galopp. Så hon har la tröttnar på att galoppera på banan,och där av bryter av,så hur förhindrar jag detta. ???

Men varför skriver du att hon har tröttnat på att galoppera på banan, att hon testar dig mm i stället för att fundera över om det kan vara något annat som är fel?
Hon kanske känner obehag av att galoppera så länge? Du kanske blir obalanserad och hon bryter pga det?

Sen förstår jag inte varför du tycker att det är ett självändamål att galoppera X antal varv? Om du nu har problem med fattningar, så träna fattningar o övergångar trav-galopp-trav osv. Det blir hon starkare av, i stället för att du sliter ner hästen genom att galoppera runt-runt på en mycket liten ridbana.
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Det sliter faktiskt rätt mycket att rida på volt.
Klart att hästen tröttnar till sist.
Hur vet du att hon inte har ont? Hästar visar ofta att dom har ont genom att bli ovilliga på ett eller annat sätt!
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Som flera andra har skrivit ÄR det jobbigt för hästen att galoppera på små ytor, och 20x26 är inte så mycket heller. Uppenbarligen orkar hon inte galoppera varv efter varv. Det bästa är då, som någon skrev, är att stärka hästen. Övergångar, galoppera korta sträckor och kräv inte att hon bara ska slänga iväg varv efter varv.

Du skrev att hon inte kan fatta galopp utan att öka in i galoppen? Där har du också ett svar på att hon inte riktigt orkar.

Så träna galopp på störra ytor och övergångar så kommer hon orka till slut. Om det inte är några fel, att hon har ont någonstans eller så :)
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Jag menar att, om man inte har råd att träna för en tränare, då ska man inte ha häst. Alla hästar förtjänar en ryttare som utbildar dem korrekt.
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Jaa ok;). Nej hon har inte ont,min mamma är utb hästmassör så hon har kännt igenom henne:).asså hon ökar ju inte jätte mycket eller så ,bara lite. Och i bland inte alls.och det dära med antal varv spelar ingen roll ,jag nöjer mig med 2 varv,vill inte hålla på flera varv,då det är slit samt,och att jag inte är en sån människa som vill rida för hårt. Och när jag galopperar på ridbanan så banan så blit det inte en volt utan på 4 kant spåret;). Men det är inte så att hon trestar mig då?då hon är ett sto xp?
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Antar att du redan fått de svar du behöver men jag vill ändå vända på det. Man kan göra så att man är en liten stund på ridbanan bara och sen rider ut. Då kommer hon på att det inte är döden med ridbanan utan något man gör ibland innan hon får komma ut i skogen.
Har hon lättare eller svårare men någon galopp, ta den lätta galoppen, fatta galopp och bryt av efter några språng, beröm och avbryt och rid ut en liten sväng. Sen kan du öka på i lugn takt med två galoppfattningar osv.
Så småningom har du ett litet pass på banan innan ni sticker ut en sväng.
Kom ihåg att alltid avsluta med något hon "kan" och tycker är lätt. Om det så är att en avsaktning eller en travökning, strunt samma, precis som hundar gillar ju hästar att vara duktiga. Det ska vara kul den lilla stunden hon är på banan och hon ska få vara "bäst" innan ni sticker ut i skogen.
Visst är det bra att ha tillgång till instruktör och transport och kunna åka iväg till ridhus men alla har inte den möjligheten och är inte sämre hästägare för det. Kämpa på och kom ihåg att du kan något som jag vet flera inte klarar av...
Att rida ut i skogen och låta din häst vara häst.
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 697
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Karoliten
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 635
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp