kan ni hjälpa mig????????

Sv: kan ni hjälpa mig????????

Tack,dom orden värmde<3 <3 :'D ditt svar är nog det vettigaste svaret jag fått,ska göra så som du sa;)det låter bra:).hon har lättast för v galopp,så den vill jag ska sitta till 110%sen kör vi höger.tack än en gång för de snälla orden:bow:
Antar att du redan fått de svar du behöver men jag vill ändå vända på det. Man kan göra så att man är en liten stund på ridbanan bara och sen rider ut. Då kommer hon på att det inte är döden med ridbanan utan något man gör ibland innan hon får komma ut i skogen.
Har hon lättare eller svårare men någon galopp, ta den lätta galoppen, fatta galopp och bryt av efter några språng, beröm och avbryt och rid ut en liten sväng. Sen kan du öka på i lugn takt med två galoppfattningar osv.
Så småningom har du ett litet pass på banan innan ni sticker ut en sväng.
Kom ihåg att alltid avsluta med något hon "kan" och tycker är lätt. Om det så är att en avsaktning eller en travökning, strunt samma, precis som hundar gillar ju hästar att vara duktiga. Det ska vara kul den lilla stunden hon är på banan och hon ska få vara "bäst" innan ni sticker ut i skogen.
Visst är det bra att ha tillgång till instruktör och transport och kunna åka iväg till ridhus men alla har inte den möjligheten och är inte sämre hästägare för det. Kämpa på och kom ihåg att du kan något som jag vet flera inte klarar av...
Att rida ut i skogen och låta din häst vara häst.
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Det där med att fatta galopp utan att öka in,går nog inte.innan så har hon klarat att galoppera 2 varv utan att bryta av,så hur ska jag förhindra henne att bryta av?? Och alla mina kompisar bor långt bort.

Det är inte förrän din häst kan en bra fattning som du ens ska be henne hålla galoppen mer än ett par språng på en så pass liten yta som du har.

Det handlar med all säkerhet inte om att hon ska hålla galoppen så länge som du pratar om, utan istället att du ska hinna göra avbrottet innan hon "trillar isär" och inte kan hålla ihop längre.
När du ska rida på en så pass liten yta så handlar det om att rida galoppen som om varje språng vore en ny fattning, inte förrän du har timeing nog att kunna göra det och hästen har styrkan nog för att klara det så kommer du kunna rida mer än enstaka språng utan att slita på hästen på ett så pass felaktigt sätt att det troligtvis kommer leda till skador.
Som många sagt tidigare så är det via fattningarna som du stärker hästen till att orka. Det är även via fattningarna som du skolar hästen att klara det du ber om rent tekniskt.
Så hur du än vänder och vrider på det så handlar allt i slutändan om att du ska få ordning på att din häst verkligen fattar galopp, inte springer in galoppen och bara byter gångart för att hon tappar balansen. Det är bara nedbrytande, som du nu märkt för att hästen säger ifrån.
Det är ditt jobb att se till att det blir "bekvämt" för din häst att galoppera där inne, helt enkelt ge den förutsättningarna att göra det på ett bra sätt, för hur trevligt kan det vara att behöva springa där och verkligen kämpa för att hålla balensen i varje språng den tar?

Som många sagt innan du behöver hjälp av tränare för att hjälpa dig själv att hjälpa hästen. Att utbilda och skola en travare är ofta ännu svårare än att utbilda och skola ett halvblod just för att det inte är fysiskt lika enkelt för hästen att genomföra det du ber om och vill lära den.

/Camilla
 
Sv: kan ni hjälpa mig????????

Jaa ok;). Nej hon har inte ont,min mamma är utb hästmassör så hon har kännt igenom henne:).asså hon ökar ju inte jätte mycket eller så ,bara lite. Och i bland inte alls.och det dära med antal varv spelar ingen roll ,jag nöjer mig med 2 varv,vill inte hålla på flera varv,då det är slit samt,och att jag inte är en sån människa som vill rida för hårt. Och när jag galopperar på ridbanan så banan så blit det inte en volt utan på 4 kant spåret;). Men det är inte så att hon trestar mig då?då hon är ett sto xp?

Av det du beskriver så tycker inte jag det låter som att hon testar. Jag tror fortfarande på att hon inte orkar. Och det som stärker är fattningarna och galoppera korta sträckor och bryta av innan hon inte orkar längre. Sedan börjar man om igen. Tycker att ch791022 beskrev det bra om fattningarna :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 697
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Karoliten
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 635
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp