manpila
Trådstartare
Sv: kan ni hjälpa mig????????
Tack,dom orden värmde :'D ditt svar är nog det vettigaste svaret jag fått,ska göra så som du sadet låter bra.hon har lättast för v galopp,så den vill jag ska sitta till 110%sen kör vi höger.tack än en gång för de snälla orden
Tack,dom orden värmde :'D ditt svar är nog det vettigaste svaret jag fått,ska göra så som du sadet låter bra.hon har lättast för v galopp,så den vill jag ska sitta till 110%sen kör vi höger.tack än en gång för de snälla orden
Antar att du redan fått de svar du behöver men jag vill ändå vända på det. Man kan göra så att man är en liten stund på ridbanan bara och sen rider ut. Då kommer hon på att det inte är döden med ridbanan utan något man gör ibland innan hon får komma ut i skogen.
Har hon lättare eller svårare men någon galopp, ta den lätta galoppen, fatta galopp och bryt av efter några språng, beröm och avbryt och rid ut en liten sväng. Sen kan du öka på i lugn takt med två galoppfattningar osv.
Så småningom har du ett litet pass på banan innan ni sticker ut en sväng.
Kom ihåg att alltid avsluta med något hon "kan" och tycker är lätt. Om det så är att en avsaktning eller en travökning, strunt samma, precis som hundar gillar ju hästar att vara duktiga. Det ska vara kul den lilla stunden hon är på banan och hon ska få vara "bäst" innan ni sticker ut i skogen.
Visst är det bra att ha tillgång till instruktör och transport och kunna åka iväg till ridhus men alla har inte den möjligheten och är inte sämre hästägare för det. Kämpa på och kom ihåg att du kan något som jag vet flera inte klarar av...
Att rida ut i skogen och låta din häst vara häst.