Kan ni forklara nagot for mig???

Sv: Kan ni forklara nagot for mig???

Cinemon skrev:
Som jag har uppfattat det sa gor allihoppa har sa!

Nej, nu har du missuppfattat mig. Det inlägget som du svarade på nu hade jag ju inte skrivit till dig, utan till "Lina_Olsson"! Och hennes inlägg gällde Sverige, och inte Kanada! ;)

Gud så hemskt.

Skönt att du är chefen. :) Kan du kanske skriva in någon regel om att "Inackorderade hästar i ditt stall skall behandlas med respekt och inte utsättas för lidande eller onaturlig träning såsom... och ta upp bedövning av kroppsdelar och konstiga träningsmetoder som otillåtet hos dig"

Antingen får de acceptera ditt sätt att ha häst, eller så får de flytta och hitta något annat stall.

Jag vet en film du borde dela ut gratis till dina inackorderingar. :) Nevzorovs Haute Ecole, läs mer på hans hemsida: http://www.hauteecole.ru/en/alexander_nevzorov.php

Finns dels att ladda hem från hemsidan, men säljs i Usa också tror jag. Riktigt hemsk, men man blir väldigt eftertänksam och jag tror att det är nyttigt för alla som håller på med hästar att se den.

Hoppas att det löser sig.

Låter för jävligt rent ut sagt.

Tro nu inte att det är något specifikt för western. Det är snarare lite mer specifikt för USA (Kanada). Tyvärr hör man en del skräckexempel på hästhållning därifrån. Nu inte sagt att du gör något fel eller att det inte finns idioter här också men det finns mycket mer regler mot sånt här. Bedövningsmedel i svansen skulle inte tilllåtas här.

Låter helt sjukt.. Men läste en artikel om Sadelbred hästarna. Inför utställningar och sånt sprutar dom in något i hästarnas ögon så att dom inte ska se lika bra. Tydligen så blev dom mer "uppmärksamma" på sakerna runt omkring och tog fram öronen om dom inte såg något!!! Dom opererade även svansen för att få den se finare ut. Och massa mer sjuka saker. Förstår inte hur man kan göra sånt mot en häst?!?!?

moli skrev:
Gud så hemskt.

Skönt att du är chefen. :) Kan du kanske skriva in någon regel om att "Inackorderade hästar i ditt stall skall behandlas med respekt och inte utsättas för lidande eller onaturlig träning såsom... och ta upp bedövning av kroppsdelar och konstiga träningsmetoder som otillåtet hos dig"

Antingen får de acceptera ditt sätt att ha häst, eller så får de flytta och hitta något annat stall.

Jag vet en film du borde dela ut gratis till dina inackorderingar. :) Nevzorovs Haute Ecole, läs mer på hans hemsida: http://www.hauteecole.ru/en/alexander_nevzorov.php

Finns dels att ladda hem från hemsidan, men säljs i Usa också tror jag. Riktigt hemsk, men man blir väldigt eftertänksam och jag tror att det är nyttigt för alla som håller på med hästar att se den.

Hoppas att det löser sig.
:bow: :bow: :bow: japp det ska jag gora!!!

Trissa skrev:
Utan att försvara dem, kan man verkligen skriva in sånt i uppstallningskontrakt? Risken är ju att det blir en lång lista, som fylls på efterhand, och då får du skriva om kontrakten ideligen. Och kan man specificera "god hästvård" i kontrakt, det innebär ju att stallägaren skulle kunna lägga sig precis hur mycket som helst på ren åsiktsbasis? (Tänker på olika åsikter om täcken, foder osv.)
Da har du nog ratt men jag lagger mig inte in om de vill ha tacke pa hasten eller hur mycket mat de vill att jag ska ge dem. MEN - det blir ingen spandix-tacke pa hasterna nar det har +40 ute det kan jag lova! :devil:
Jag ska satta mig ner nasta vecka och skriva om vart kontrakt och sedan kollar jag med advokaten hur man bast formulerar det.
Det enda jag vill ar att hasterna har det bra i vart stall. Delar agarna inte samma varderingar som jag sa aker de ut :devil:
Hasterna ska behandlas med respekt och darmed basta!
Vanligtvis ar jag ratt sa blygg och tyst ( det har nog ocksa nagonting med spraket att gora) men nu har de fatt igang mig :devil:
Ett stort tack till er igen!!! Det kanns bra att det ar fler som haller med mig!!! :bow: :bow:

Något gott för det alltså med sig. Du blir skitarg och måste våga prata engelska ordentligt. :)

Kanada låter härligt annars, är lite sugen på att åka dit.

moli skrev:
Något gott för det alltså med sig. Du blir skitarg och måste våga prata engelska ordentligt. :)

Kanada låter härligt annars, är lite sugen på att åka dit.
Du ar valkommen att halsa pa oss! :banana: :banana: Narmaste flygplats ar i Ottawa vi kan hamta dig dar! Har bor vi:
farm_ireland_stables.jpg
[/IMG]

Jag läste engång om hur sjuk "träningen" kan vara av Saddelbredd (vet inte riktigt hur det stavas:P) i Amerika..Artikeln var i tidingen Hästfocus (då hette det hästfynd) och det var allt från att sätta ögondroppar i ögonen så att dom blir mer eller mindre blinda så att dom ska se mer "livliga" ut när dom kommer ut på banan till att ha bjällror på benen när dom står i boxen för att dom ska lära sig "att lyfta fötterna". Och allt därimellan var; kirurgiska ingrepp på svansen, inge utevistelse, gummiband som sitter fast i frambenen, träna hästar under mkt hög ljudnivå, extremt långa tår på hovarna m.m.

Nu vet jag inte om man ska ta allt detta på fullaste allvar (låter ju vädligt extremt), men hästfocus har ett gott rykte så vitt som jag vet och varför skulle dom ljuga?

Senast ändrad:

Lillkumpula skrev:
Jag läste engång om hur sjuk "träningen" kan vara av Saddelbredd (vet inte riktigt hur det stavas:P) i Amerika..Artikeln var i tidingen Hästfocus (då hette det hästfynd) och det var allt från att sätta ögondroppar i ögonen så att dom blir mer eller mindre blinda så att dom ska se mer "livliga" ut när dom kommer ut på banan till att ha bjällror på benen när dom står i boxen för att dom ska lära sig "att lyfta fötterna". Och allt därimellan var; kirurgiska ingrepp på svansen, inge utevistelse, gummiband som sitter fast i frambenen, träna hästar under mkt hög ljudnivå, extremt långa tår på hovarna m.m.

Nu vet jag inte om man ska ta allt detta på fullaste allvar (låter ju vädligt extremt), men hästfocus har ett gott rykte så vitt som jag vet och varför skulle dom ljuga?
Det stammer nog sakert! Jag maste nog erkanna att jag var ratt sa naiv. Jag trodde aldrig att folk behandla sina hastar pa det har viset! Jag fattar bara inte hur man kan gora sant!!!

Cinemon skrev:
Du ar valkommen att halsa pa oss! :banana: :banana: Narmaste flygplats ar i Ottawa vi kan hamta dig dar! Har bor vi:
farm_ireland_stables.jpg
[/IMG]

Det skulle jag gärna göra. :) Men just nu måste min ekonomi återhämta sig från sviterna av inköpandet av häst. Det ser jättefint ut! Vi får väl se hur det blir i framtiden. ;) Tack för erbjudandet!

Svaret är NEJ det är inte tillåtet att mixtra med hästens svans om du tänker tävla med den. Finns mycket bra beskrivet i bl.a AQHAs regelbok om vad som är normal svansfuntion och har hästen inte det så blir man DQ. Om det sen är lagligt är en helt annan sak - i USA/Canada säkert i Sverige absolut inte skulle jag tro...

Malin

Litet förtydligande bara...
AQHA’s SHOW RULES & REGULATIONS för 2006 finns att ladda hem här:
http://www.aqha.com/association/registration/handbook.html

Saxat rätt av:

“Prohibited surgical procedure or injection of foreign substance or drugs:
Any surgical procedure or injection of any foreign substance or drug that could affect a horse’s performance or alter its natural conformation or appearance is prohibited, except for those surgical procedures performed by a duly licensed veterinarian for the sole purpose of protecting the health of the horse. How ever, no foreign substance or drug which is of such character as could affect a horse’s performance is acceptable, whether or not administered to protect the health of the horse and, on the contrary, is prohibited. Upon discovery of the existence of prohibited surgery or injection of foreign substance or drug, show management shall immediately report the matter to AQHA.

Alteration of Tail Function: For the purpose of this rule, normal tail function is defined as “being able to raise the tail to or above the horizontal plane.” See diagram below.
(1) The above prohibition includes application or administration of any drug, chemical, foreign substance, surgical procedure, or trauma, accidental or intentional (as to trauma, this prohibition applies to horses foaled after January 1, 1990), which results in, or could result in, alteration of normal tail function, carriage, conformation or overall appearance of the horse.”

Osv…

en liten fråga till "lina_ohlsson" varför har du slutat tävla??

har haft uppehåll på två år nu, blandade faktorer... En av tävlingshästarna blev opererad för sin fång, Kenneth som kör transporten har råkat ut för diverse saker, bland annat brutna revben, vi har byggt ut ranchen väldigt mycket vilket tagit tid och pengar, etc...
Men i år planerar vi att sätta igång igen.

TDJ skrev:
Litet förtydligande bara...
AQHA’s SHOW RULES & REGULATIONS för 2006 finns att ladda hem här:
http://www.aqha.com/association/registration/handbook.html

Saxat rätt av:

“Prohibited surgical procedure or injection of foreign substance or drugs:
Any surgical procedure or injection of any foreign substance or drug that could affect a horse’s performance or alter its natural conformation or appearance is prohibited, except for those surgical procedures performed by a duly licensed veterinarian for the sole purpose of protecting the health of the horse. How ever, no foreign substance or drug which is of such character as could affect a horse’s performance is acceptable, whether or not administered to protect the health of the horse and, on the contrary, is prohibited. Upon discovery of the existence of prohibited surgery or injection of foreign substance or drug, show management shall immediately report the matter to AQHA.

Alteration of Tail Function: For the purpose of this rule, normal tail function is defined as “being able to raise the tail to or above the horizontal plane.” See diagram below.
(1) The above prohibition includes application or administration of any drug, chemical, foreign substance, surgical procedure, or trauma, accidental or intentional (as to trauma, this prohibition applies to horses foaled after January 1, 1990), which results in, or could result in, alteration of normal tail function, carriage, conformation or overall appearance of the horse.”

Osv…
TJohooooo :bump: :bow:
Tack sa himmla mycket!!! Det betyder altsa att jag kan anmala dem :devil: :devil:
Jag fattar bara inte hur de kan ljuga mig mitt i ansiktet och saga att det ar helt legal!!!

Stå på dig vännen!
Sätt ribban på en gång! Ett sånt beteende är absolut inte okej i något land, lagligt eller ej! O som sagt, ej godkänt enligt AQHA rules! Som nån sa, du är chefen, så sätt reglerna för DITT stall, o säg att där du kommer ifrån behandlar vi hästarna med respekt o det tänker du fortsätta med!

Tyvärr har Lina rätt angående inhuman behandling av hästarna på framridningsbanorna...även om det inte gått till sådana längder som det Cinemon beskriver. Därför är det viktigt att vi alla är uppmärksamma och säger ifrån när vi ser oegentligheter. Dock är det viktigt att kunna se skillnaden, ibland KAN det också se värre ut än vad det faktiskt är....

släng ut de djävla djurplågarna! tumma aldrig på principer när det gäller djurskydd. Go girl!!

Fendi skrev:
släng ut de djävla djurplågarna! tumma aldrig på principer när det gäller djurskydd. Go girl!!
Jag haller pa med det :devil: Det ar inte alls nagon rolig stammning i stallet just nu. Men jag star pa mig!!
Tack for er stodet!! :bow:

ja vad ska man säga ...E inte hästen fin som den e utan att "förstöra" den ska vi inte kunna leva i harmoni utan att bara tänka på sig själva.Det gäller väl alla tävlingar som har med djur att göra .
Bara för att vara bäst .Kan man inte bara acceptera vissa "fel" Det e ju vi som lägger upp reglerna jag tycker det e bara för mycke om man ska förstöra djuret så att den inte kan bete sig naturligt .
Varför ska man inte kunna ha krav som uthyrare jag skulle inte kunna acceptera såna DUMMA o ONÖDIGA metoder!!!!!
Och sporrarna e nog mildare än dressyrens sporrar för det e ju en "pinne ", trissan e (ska va rörlig )så den glider när man sätter till den.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 357
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 045
Senast: Raderad medlem 120709
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 176
Senast: Badger
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 254
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar