Kan ni forklara nagot for mig???

C

Cinemon

Nu ar det sa att vi kopte en gard dar vi hyr ut boxar med fullskotsel. Eftersom vi bor i Kanada sa ar de flesta hastar i vart stall quarterhaster. Nastan alla vara inackoderingar tavlar pa hog niva ( de aker ner till Ohio for att tavla dar).
Nu ar det sa att jag har ingen aning om westernridning eller hur man tranar en hast. Jag sjalv ar dressyrryttare och hoppar pa medelhog niva.
Igar fick jag reda pa att en av mina inackoderingar kallade pa veterinaren for att ge hasten nagon bedovingsspruta i svansen som varar ca. 6 manader. Det betyder att hasten inte kan rora svansen. Tydligen gor alla tavlingsryttare sa?
Ar det sant? Ar det sa man gor?
Samma hast maste ha heltacke pa sig under sommaren sa att han inte blir ljusare. Tacket ar gjort av spandex. Vara sommar har ar jatte varma - typ 40 grader med hog luftfuktighet.
Nu undrar jag om ni gor detsamma i Sverige eller om det ar bara har i nordamerika som man gor sa.

Sv: Kan ni forklara nagot for mig???

Öh, det var det skummaste jag hört på länge. Låter ju långt ifrån lagligt o trevligt. :confused:

Vet inte om folk här gör så. FÖRHOPPNINGSVIS inte!

Jag kollade med distriktveterinaren har och ja, det ar lagligt. Ar inte det sjuk!!

Det låter ju helt sjukt att man gör så. Men en del gör kanske så för att hästen ska vara så fin som möjligt vid tävling. Jag tycker inte att det är godkänt.
Har hört att man gör vissa saker vid en del utställningar av häster inom vissa raser också......synd när det blir så.

sådan här hantering finns överallt, inom alla dicipliner. den är naturligtvis gräslig, men jag antar att den ofta är svår att stoppa. så fort pengar är med, så har en del människor inga gränser. :devil:

det finns mycket skräp här också av olika sort. det borde finnas mycket mer regler på t.e.x framridningsbanan. det är inte ok att rida hästen med drawreins och stång på kort tygel. det är inte ok att rycka hästen i skarp stång upprepad gånger. det är inte ok att rida hästen i full galopp in i väggen (stopp mot vägg kan man givetvis träna, men hästar på tävling hög nivå borde kunna lärt sig stoppa hemma, och inte behöva ridas i full speed in i sarg gång på gång under framrid...) det är inte ok att hacka med skarp sporrar varje steg varv på varv. det är inte ok att på två hand kraftigt dra händerna bakom sin egen rygg på kort tygel för att få hästen att rygga "bättre".
det här tillhör inte ovanligheterna, man ser det gång på gång.

när dessa ryttare kommer in på täclingsmönster, de rider oftast trevligt. de får bra poäng som ger bra placering. så de nya ryttarna annammar dessa metoder, för det ger ju framgång...

jag har varit borta från täclingsbanan två år. när jag lämnade den, så hade det börjat dyka upp en handfull sånna här. när jag kollade på harvest festival i höstas, så red var och varannan så här, även de som varit föredömmen när jag lämnade! man blir så otroligt ledsen, vad är det med folk!?

alla rider tack och lov inte så här, det finns jättemånga bra ryttare också! men det är oerhört oroväckande att de dåliga ökat i antal!

ang, bedövning i svans så; en orörlig svans kan inte snärta vid obehag, utan hänger bara fint rakt ner... *morr*

Det som retar mig sa mycket ar att de tycker det ar helt ok att behandla sin hast sa! En annan tjej berattade for mig att hon brukar longera sin hast med en tjock neopren + plastikfolie omkring hastens hals tills hasten borjar svettas som fan. Tydligen vill man inte ha tjocka halser hos quarter och med den methoden ska hasten svetta bort halsen. :eek:
Jag sitter nu har och andrar var inackoderingskontrakt. Inga sadanda methoder kommer att tillatas i mitt stall - skriver de inte under sa aker de ut och basta. Har en annan tjej i stallet som rider sin 2-aring med sadana stora westernsporrar - forresten sa rider alla med sporrar har, men pa en 2-aring ar det inte acceptabelt tycker jag. Ska ha en snack med henne ocksa.:devil:

Lina_Olsson skrev:
ang, bedövning i svans så; en orörlig svans kan inte snärta vid obehag, utan hänger bara fint rakt ner... *morr*
Ja, precis det ar den forklaringen jag fick :eek:
Gud altsa, skulle de rida sina hastar med mer kanslar sa skulle de inte behover gora sa! Men vem ar jag... jag ar ju bara en som rider engelskt och inte kan nagot...

Fy så hemskt. Det finns verkligen idioter.

Men det du skriver om sporrarna tycker inte jag är ngt att hetsa upp sig över. Det beror ju helt på hur dom använder dom, själva "sporrhavandet" i sig är ju ok.

Usch, det låter verkligen helt hemskt! :( Jag har aldrig någonsin hört talas om något liknande i Sverige, och det hoppas jag att jag slipper i framtiden också... Om jag vore som dig så skulle jag säga till på skarpen, och göra klart att några sådana metoder inte accepteras.

Det där med sporranvändningen är jag dock lite mer tveksam till, varför skulle hon inte få rida med sporrar? :confused: Allt beror ju på hur man rider, och hur man använder sporrarna?

Hm, dom metoder som du beskriver i ditt inlägg har jag inte sett något av alls i princip. (Men däremot säger jag inte att det inte förekommer! ;) ) Man får väl hoppas att det är sällsynt och bara ett fåtal personer som missköter sig... Dessutom har man ju börjat ha videoövervakning på framridningen vid alla större tävlingar, och det är ju verkligen ett steg i rätt riktning!

Har jag faktiskt aldrig hört talas om... Men fy fan för dem som gör sånt! :devil: :mad:

men att inte ryttarna fattar att hästarna får mycket svårare att jobba när dom inte kan lyfta på svansen, eftersom när hästar lyfter på svansarna när dom går i hagen/tränas mm så "länger" de ju ut ryggen och får lättare att jobba (rätta mig om jag har fel) och sedan så kan de ju inte heller vifta bort flugor och andra insekter om de har bedövning i svansroten.... *morr* fattar bara inte hur vissa människor kan bete sig på detta vis....

Jag anvandar ocksa sporrar det ar inte det. Men jag tycker inte att man ska anvanda sporrar for att fa hasten att ga och speciellt inte nar hasten ar bara 2 ar. Kanske overreagerar jag men jag tycker bara att det ar inge ok!
Jag har haft nagon diskussion med en av tjejerna i stallet och hon forsokte att forklara till mig varfor de gor som de gor.
Hon idiotforklarade mig nog men det sk**** jag fullkommen i. Jag star pa det att det ar absolut inte ok att gora sa mot sina hastar.
Jag kommer att ha mote med allihoppa dar jag kommer att gora klart for de att visa saker ar inte tillaten i mitt stall. Men forst ska jag leta efter fler fakta...
Det ar inte sa latt att argumentera pa engelska - inte pa svenska for den del heller.
Tack for er backup iaf!!! :bow: :bow:

Solafekub skrev:
Hm, dom metoder som du beskriver i ditt inlägg har jag inte sett något av alls i princip. (Men däremot säger jag inte att det inte förekommer! ;) ) Man får väl hoppas att det är sällsynt och bara ett fåtal personer som missköter sig... Dessutom har man ju börjat ha videoövervakning på framridningen vid alla större tävlingar, och det är ju verkligen ett steg i rätt riktning!
Som jag har uppfattat det sa gor allihoppa har sa!

Utan att försvara dem, kan man verkligen skriva in sånt i uppstallningskontrakt? Risken är ju att det blir en lång lista, som fylls på efterhand, och då får du skriva om kontrakten ideligen. Och kan man specificera "god hästvård" i kontrakt, det innebär ju att stallägaren skulle kunna lägga sig precis hur mycket som helst på ren åsiktsbasis? (Tänker på olika åsikter om täcken, foder osv.)

men fy! stackars hästar. hur fan tänker man när man håller på med sånt!! nej bu säjer jag!:mad: :mad:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 357
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 045
Senast: Raderad medlem 120709
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 176
Senast: Badger
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 254
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst