Kan någon lugna mig!

S

Silly

Imorgon ska pållis och jag starta LC:2 för första gången. Världens enklaste program och jag har egentligen inga krav på mig. Vi har tränat på alla moment och det går jättebra, men så fort jag rider programmet blir allt bara pannkaka: jag spänner mig, låser fast handen, pållen springer omkring över handen och blir rädd för allt möjligt.

Jag tror att det skulle funka bra bara jag kunde slappna av, någon som har bra tips åt mig?

Sv: Kan någon lugna mig!

Försök att inte göra så stor grej utav det. Du är där för att ha roligt. Domaren är betald utav dig för att utföra en tjänst åt dig som du kan ha hjälp utav. Inget annat. De är inte där för att ge dig ett slutgiltigt betyg på din ridning för all framtid ;) Avdramatisera hela händelsen.

Fokusera på att det är roligt att komma ut, roligt att få göra hästen och dig själv fin och att det är roligt att få träffa en massa trevliga och snälla människor! Tävla är KUL, och skall inte vara något annat.

Tänk positivt! Se det som en totalt kravlös träning som ger erfarenhet inför framtiden. Hur det än går så vet du att du alltid har med dig en plupp till bagaget för rutin med dig hem. När väskan med rutin är tillräckligt full kommer all nervositet vara som bortblåst.

Så ut och samla rutin och ha roligt på köpet!! :banana:

Lycka till! :bump:

Jag brukar tänka att: "Nu ska jag in och visa den där j-kla kärringen!" Men det ger kanske bara omvänd effekt för dig. :)

Haha, ja, jag tror jag spänner mig massor då :D

Det brukar hjälpa om man koncentrerar sig på vägarna och övergångarna, släpp fokusen lite från hästen så brukar den slappna av och förhoppningsvis även du. Träna programmet massor hemma (så att du kan rida det i sömnen). Sen som saigon sa, se till att få rutin och ha kul!!:bump:

Vinna kan ni göra när ni fått in rutinen. :)

Andas lungt och tänk lyckliga tankar (eller vad man säger :D) Ni tävlar ju för att det är roligt! Om det hjälper ska jag också tävla imorgon - vi kan vara lite nervösa tillsammans :bump:

Det kommer att gå skitbra! Och gör det inte det så kommer det fler tävlingar, du blir garanterat tävlingsbiten! Men försök att inte göra så stor grej av det, försök att bara gå in och rida som du gör hemma. Tänk att nu ibörjan så tränar du på att tävla så egentligen kvittar det hur det går.

Men för övnings skulle så brukar jag göra så här när jag e nervös:
Lista upp allt du är nervös för ex:
Hästen ska inte gå på transporten
Jag glömmer nånting hemma
Glömmer programmet
Hästen beter sig "dumt" på banan
Andra kommar ett skratta åt mig

Tänk sen på vad du kan göra åt det
Lasta i god tid så att du hinner få på hästen på transporten utan att bli sen
Skriv en bra lista och bocka av.
Träna programmet så mkt du kan och se gärna några ekipage innan dig
Rid så bra du kan och "dummar" sig hästen så är det inte hela världen
Skrattar någon åt dig så skit i det och ge dig fan på att slå dom nån annan gång

Detta vara bara exempel, vet ju inte exkat vad du är nervös för men det hjälper mig att göra så här. Oftast är det rätt fåniga grejor man är nervös och obland vet man inte ens vad som gör en nervös. Att tänka igenom vad som gör en så nervig och komma på åtgärder lugnar för en del. Lycka till!!!

Jag brukar tänka att det bara är en träning :)
brukar funka för mig

Imorgon ska pållis och jag starta LC:2 för första gången. Världens enklaste program och jag har egentligen inga krav på mig. Vi har tränat på alla moment och det går jättebra, men så fort jag rider programmet blir allt bara pannkaka: jag spänner mig, låser fast handen, pållen springer omkring över handen och blir rädd för allt möjligt.

Jag tror att det skulle funka bra bara jag kunde slappna av, någon som har bra tips åt mig?

Vill bara säga lycka till idag :d Ska själv tävla för första gången och även jag är lite nervös, men jag ser det som träning och kommer vi sist - Vad gör det? Då går det bättre nästa gång :)
LC:1 och LB:1 ska ridas här idag, 20 startande i LCn (lagom) och 42 i LBn :eek:

:banana:

Nu är vi hemma igen!

Inatt fick jag ett sms av min kompis som skulle följt med, hon hade blivit sjuk så jag fick alltså åka helt själv! Hade aldrig vart på stället förut och har bara haft körkort typ 2 månader men det gick superbra att lasta, köra och hitta. Puh...

Pållis var jätteduktig, världens skillnad mot hemma, gick jättefint och och lyssnade och jag kunde sitta ner OCH behålla stigbyglarna på rätt ställa på foten! Fantastiskt!

Programmet gick också bra, hon gick emot handen i de flesta övergångar och ena galoppen men för övrigt var hon superdupermegajättefin! Vi fick 56,7 %, hm, inte särskilt mycket att hurra för men domarn var nog lite snål, det blev en 12 plats på nästan 40 starter men ingen placering.

Jag är lycklig :D

Hej !! roligt att det lossnade när det väl gällde :) Jag var oxå på min o ponnys första dressyr tävling tillsammans idag. Hon är bara 6 år och har aldrig varit ute förut. Skötte sig exemplariskt !! Lite spänd, mkt att titta på men var inte stressad. Som sag jag är mkt nöjd, de hoppas jag att du oxå är !!

Vi fick 66.30 % i LC:1 varav vinnaren hade 73 % ...
Hade blivit en 4:de plats för oss, men tyvärr är jag för gammal för o tävla B-ponny och var därför utomtävlan.
mkt nöjd, men vi har mkt mkt mer att hämta :) den 26 ska vi ut på LA:1 hoppas de går bra då oxå..

Lycka till i framtiden !!

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 859
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix