Kan någon hjälpa mig med denna fråga?

Sv: Kan någon hjälpa mig med denna fråga?

Håller med, som dom andra skrivigt.
Att slå hästen, är fel tycker jag.
Ni ska kanske träna mer, innan ni tävlar.
Man ska inte behöva slå hästen med spöet tycker inte jag!

Varför ska man slå hästen med spöet? Det ska inte användas till att slåss med. Det är en förstärkning av skänkeln och inget annat! Resonerar man som du gäller det ju även sporrar. Vet man att man behöver ha sporrar på sin häst eller vill ha det utifall att, så att man kan förstärka skänkeln vid behov, ja då är man alltså inte redo att tävla och bör stanna hemma? :cool: Ja då är det många av världens elitryttare som inte bör tävla med andra ord. Nej, de måste hem och träna mer innan de är redo. :rofl:

många domare har sagt i tävlings - sammanhang att spöet får användas i framådrivande hjälp, men inte som bestraffning .
men självklart ska man inte piska framhästen , det är väl menat mer som att "klatcha" till en gång om hästen "bråkar" ...

tolka som ni vill ;)

Håller med de som sagt att det beror på domaren! Vissa får
varningar för två små tillrättavisningar... men när jag var ute
o tävlade ngn gång så stannade hästen upprepade gånger på
samma hinder, varpå jag faktiskt släppte tygeln o lade pisken
på baken framför hindret då hon stannat (ganska ordentligt)
Jag fick ingen tillsägelse, vilket jag faktiskt blev förvånad över.

Domaren kanske tyckte så synd om mig för att jag hade blivit
utvägrad i klassen innan och bara kommit till andra hindret i
följande klass... :crazy:

Man får använda spöt i framåtdrivande syfte. INTE som bestrafning om hästen tex. stannar.
Men man får inte använda spöet hela tiden för det!
någon gång får man, men använder du det för mycket kan dommaren säga till dig att inte använda spöet så mycket!

TS: Jag vet inte riktigt säkert, men överdomaren vi har i klubben säger max 3gg. Men det beror ju på från domare till domare.

Till er andra: coola ner lite :cool: jag tror inte TS menar att hon ska slå hästen runt banan eller liknande, jag tror hon bara vill ha ett vettigt svar på sin fråga. Inga påhopp.

Aha...nu förstår jag vad som menas med att vinkla spöet.
Men gud...:crazy:...vad skulle det göra för nytta egentligen med och slå hårdare om hästen inte vill hoppa. Nä då är det bättre och inse att det är att återgå till träning eller inse att hästen inte har kapacitet för att hoppa eller vilja hoppa.

Kan inte annat än hålla med dem andra om: "vilken fråga!" :crazy:

TS: Jag vet inte riktigt säkert, men överdomaren vi har i klubben säger max 3gg. Men det beror ju på från domare till domare.

Till er andra: coola ner lite :cool: jag tror inte TS menar att hon ska slå hästen runt banan eller liknande, jag tror hon bara vill ha ett vettigt svar på sin fråga. Inga påhopp.

Precis - det uppstår många små och stora frågor :rofl:när man är på väg ut till sin första start. Kan tänka mig att TS enbart funderade på hur hon ska gå tillväga vid olika situationer som kan uppstå vid tävling och vilka åtgärder/hur mycket som är tillåtet.

Precis det jag just tänkte, ingen stans i TS inlägg står det väl att hon ska spöa hästen runt banan, men OM det nu ändå var det hon tänkte så kan jag ju hålla med om att det ekipaget inte hör hemma på tävling, och helst ingen annan stanns heller...

Alltså det finns väl egentligen inget max men jag skulle personligen inte tåla så mycket om jag var dommare det är som sagt mycket från dommare till dommare, men det går ju även att vara lite diskret eller vad man ska säga, nog för att jag inte skulle vilja piska någon av mina hästar i onödan.

Jag tycker att du ska träna hästen att lyda dig för då går allt mycket bättre, jag lovar ;)

finns ingen regel om hur många ggr. Du får INTe slå Rundslag och du får inte upprepade gånger slå hästen obefogat och som bestraffning. Dock en lite dask om hästen stoppar upp och behöver mer drivning är ok.

jag snor sista knappen

Vad säger TR utomlands om slag som bestraffning? Tycker man ser det ganska "ofta" att ryttare blir förbannade när hästen vägrar och rappar till dom ett par gånger innan de rider an igen.

Varför ska man slå hästen med spöet? Det ska inte användas till att slåss med. Det är en förstärkning av skänkeln och inget annat! Resonerar man som du gäller det ju även sporrar. Vet man att man behöver ha sporrar på sin häst eller vill ha det utifall att, så att man kan förstärka skänkeln vid behov, ja då är man alltså inte redo att tävla och bör stanna hemma? :cool: Ja då är det många av världens elitryttare som inte bör tävla med andra ord. Nej, de måste hem och träna mer innan de är redo. :rofl:

Precis, hon kanske behöver en förstärkning av skänkeln på ponnyn av någon anledningen som för oss är okänd. Förstår inte allt tjafs för bara för att det kommer upp en sådan fråga. Måste man använda det så måste man, hon undrar ju bara eftersom hon inte vet. Hon frågar inte om hon är redo att tävla eller något sådant. Jesus, chilla ner bukefolket

Jag vet inte riktigt på banan men om hästen stannar brukar det vara 3.

Men olika domare är olika känsliga men som sagt man ska vara försiktig med spöt och inte använda det i onödan, du ska inte behöva peta till din häst innan varje hinder t.ex. då får du nog stanna hemma och öva mer.

Men är det en hindertyp du vet hästen är osäker på så kan man ju peta lätt på bogen.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka