Kan någon hjälpa mig med denna fråga?

P

Puss_Alice

Jag ska tävla snart i hoppning(lokal-ponny)fråga:Hur många gånger får man slå med spöt få hästens bak?

Tacksam för svar!:bow:

Sv: Kan någon hjälpa mig med denna fråga?

Beror helt och hållet på domaren, vissa tål mer än andra. Men varför undrar du det :confused:

Varför använda spö på baken alls??? Känns inte som att man är helt redo för tävling om man utgår från att spöt kommer behövas...

TR finns på ridsports hemsida

HAHA? Det spelar ju inte roll hur många gånger precis, beror ju mer på hur hårt du slår. Du ska ju egentligen inte behöva slå till hästen alls :S

Vilken fråga:o:rofl: Ni ska kanske öva lite till så ni slipper det överhuvudtaget. Nån klatch är det väl ingen domare som bryr sig om men du ska inte behöva smiska ponnystackarn över hindren.

Man får inte alls släppa tyglen och slå hästen på baken..
Släpper du tyglen och slår där bak på hästen så kan du bli Ute. Det beror lite på dommare till dommare hur hårda dom är med det..

Man får inte alls släppa tyglen och slå hästen på baken..
Släpper du tyglen och slår där bak på hästen så kan du bli Ute. Det beror lite på dommare till dommare hur hårda dom är med det..

Och det står var i TR? :angel:

(Självklart får man släppa tygeln om man behöver daska till hästen av ngn anledning, annars riskerar man ju att rycka hästen i munnen.)

haha! Som de ovanstående har skrivit, vissa tål mer än andra! Men tänk på att du inte får vinkla spöt, då kan du tom bli utesluten och i värsta fall bli avstängd :grin: Fast om du behöver piska runt hästen säger jag återigen som de andra, trän lite mer! :angel:

Jag ska tävla snart i hoppning(lokal-ponny)fråga:Hur många gånger får man slå med spöt få hästens bak?

Sist jag satt i domartornet på en ponnytävling (nationell hoppning), hade domaren som regel att spöt fick användas en gång inne på banan. Använde ryttaren spöt fler ggr eller på ett störande sätt, bad hon dem att lugna sig, ingen övrig påföljd.
Jag tycker att det var en vettig inställning, för som många skrivit här. Är du redo för tävling om du måste piska hästen runt banan, eller anta att du måste använda spöt?

Om din häst är lite seg, kan man väcka den löst som vissa hästar tyvärr behöver. Om din häst brukar bryta ut, kan du peta på bogen eller vad du vill. Spöt får hindra från att bryta ut med ett litet pet eller understödja skänkeln, men får INTE vinklas, inte bestraffa eller användas upprepade gånger.

Om du vet att du måste använda spö flera ggr inne på banan är du nog inte redo för att tävla :crazy:

Helst ingen gång alls, men jag har för mig att jag hört att man får tippa max 3 gånger inne på banan.

Måste du slå med spöt flera gånger är du inte redo för tävling.
Man ska inte slå alls! Bara ha det som en markering ibland.. Tävlar själv inte med spö.

Har man en lite seg häst eller en häst som testar och gärna tar den lätta vägen och bryter ut så är det bara bra att peta med spöt och markera. Jag tror inte att TS menade att hon skulle slå runt hästen, utan snarare att om hon behöver använda det i nödfall , att hon får det. Vissa hästar som är tveksamma på hinder , tex att dom tycker färgen eller hindrets utseende är lite läskigt , kan behöva en liten dutt med spöt för att påminnas om att de ska över. Om TS tex hört att det finns någon gräns har hon all rätt i världen att fråga tycker jag !
Jag har tävlat många ridskoleponnies och vet att ett spö kan behöva användas eftersom att de flesta har lärt sig alla möjliga sätt att smita undan efter åren på ridskolan. Och jag har definitivt inte slagit nån häst, bara petat på dem , för det räcker oftast. Men jag tycker att man ska undvika att slå på baken , peta till på bogen istället om hästen tvekar. Om hästen inte går fram ordentligt tycker jag det är bättre med små kulsporrar om man har en stadig skänkel .

Lycka till ! :D

Senast ändrad av en moderator:

Hur många ggr du slår med spöt,är inte det dommaren tittar på utan hur hårt du slår. Och om du slår hästen innan varje hinder.
Jag utgår ifrån att du menar om hästen stannar och du ska säga till hästen att den ska över,kankse ett eller två hinder.

Håller med, som dom andra skrivigt.
Att slå hästen, är fel tycker jag.
Ni ska kanske träna mer, innan ni tävlar.
Man ska inte behöva slå hästen med spöet tycker inte jag!

Jag ger ofta min ponny en lös tipp på bakdelen över första hindret. Det gör att hon skärper sig och lyssnar på mig i stället för att titta på allt runt omkring. Hon kan även få en putt vid ett hinder som ser lite läskigt ut (95 % av fallen fjant), även där för att säga till henne att jag förväntar mig att hon ska hoppa. Att upprepade gånger straffa hästen med hårda slag är inte rätt, men ett litet rapp för att få hästen att lyssna skadar inte, speciellt inte när hästen testar.

Jag tycker att det är dumt att skriva att TS inte är mogen att tävla, när allt kommer omkring har vi ju ingen aning om hur h*n rider.

För att svara på frågan varierar det mycket mellan olika tävlingar, på vissa säger domaren ingenting, medan den på andra säger till folk som inte ens har spö.

Om du vet att du måste använda spö flera ggr inne på banan är du nog inte redo för att tävla :crazy:

Det tycker jag är lite att dra alla över en kam. Min häst är väldigt het och sporrar accepterar hon inte. Hon har en liten egenhet att försöka skrämmas och testar väldigt mycket, genom att rusa mot hindren i 300 km/h och sedan göra världens tvärstopp. Henne måste du ha mellan hand och skänkel och verkligen driva på ordentligt, även om hon är het. Då kan det behövas ett litet pet med spöet för att förstärka skänkeln, några språng innan hindret när man känner att hon inte lyssnar.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka