Kan någon hjälpa mig förstå??

Sv: Kan någon hjälpa mig förstå??

Har själv råkat ut för det.
En ritt som kändes bara så bra, och min tanke var att det måste bli bra poäng, men så var inte fallet. Till min lilla besvikelse, var procenten inte alls så hög. Kommentaren från min tränare var att det såg bra ut men lite "lamt".
Laddade upp ett snäpp till nästa klass, la upp tempot, red lite effektivare. Känslan var dock inte lika bra som klassen innan, och detta gav högre poäng! Konstigt?
Egentligen inte, för båda ritterna fanns på film och jag kan hålla med om att den andra ritten SÅG bättre ut även om den inte för mig kändes bättre. Och "tyvärr" är det vad domaren ser och inte känner som bedöms......

Ska man?? Menar du att det finns någon regel på det??

Det finns ingen regel som säger att det är en rättighet att få starta den lättaste klassen först. Om tävlingen t.ex. hålls på 2 banor kan det hända att någon ryttare måste rida den svårare klassen först.
MEN, detta var ju tydligen en klubbtävling och dessa brukar väl aldrig gå på 2 banor? I så fall verkar det märkligt att man lägger LB före LC...

Trådskaparen får gärna skicka PM om vem som dömde, är väldigt nyfiken.

jag VET hur det funkar :smirk: men jag ifrågasatt den som skrev satt man SKA rida den lättare klassen först.

Personligen ser jag inget problem att rida den "svåra" för den "lättare", snarare en fördel.

Ursäkta så mycket, kunde förstås ha skrivit "knapplån". Tänkte att det kunde vara bra för de som inte vet om detta att man faktiskt inte har någon rättighet att t.ex. rida LB före LA osv. Men det är ju bra att du vet....

I alla fall så tycker jag ändå att det verkar underligt att man börjar med LB på klubbtävlingen och slutar med LC. Det har i varje fall jag aldrig varit med om.

Såklart ska domaren inte vara översnäll bara för att det är en klubbtävling men i just klubbtävlingar brukar det ofta vara sånna som aldrig brukar tävla eller som aldrig tävlat förut. Så om kvaliten på ritterna är sämre så finns det ju en naturlig förklaring.

Det som är så mysko med just den här ritten är att domaren måsta ha höjt kraven avsevärt mellan klasserna trots att den andra klassen var en lättare....
Sen skall självklart hästen gå i form, men från att inte gå i form knappt en meter i första klassen till att gå i form nästan hela andra ritten (men tappade ibland) måste väl iaf vara bättre än inget...

Om hästen gick som du beskriver och det var samma domare i båda klasserna, och den lättare klassen gick som nr 2, så tycker jag det är ett solklart fall får åtminstone lite positiva kommentarer!! Finns även dom domare som kallar fram dig efter ritten och ger en lite tips och råd, eller vill säga något uppmuntrandevilket är ju ett utmärkt läge på en klubbtävling!! Fram med dom domarna!!! :)

Håller helt med dig!!:banana:

En domare skall både kunna berätta vad man skall träna på och vad man gjorde bra!

Vi var inte där för att få någon placering så på det viset spelar poängen ingen roll...men man hade ju helt klart kännt sig ännu lyckligare om det stått i protokollet "Fin uppryckning" tex...

jag tror det är där förklaringen ligger, dvs din förväntning att domaren skall "notera" förändringen från en klass till nästa.
Det fungerar inte så. inte mer än att domaren skulle notera att hästen gick på ett visst sätt på framrdiningen och ett annat inne på banan - det är inne på banan här och nu som bedöms - inget annat....

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 748
Senast: Ninnurur
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av Masterson Method? Jag gick en introkurs för typ 3 års sedan här i Skåne och tyckte det kändes intressant men...
Svar
9
· Visningar
1 615
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka