Kan någon hjälpa mig förstå??

M

momeli86

Min medryttare tävlade på min häst förra veckan i två klasser. I den första var både häst och ryttare nervösa och spända, men slappnade av mer mot slutet och genomförde programmet, dock inte med någon vidare form.
I den andra klassen hade båda lugnat ner sig och det var som om det var en helt annan häst som kom in på banan. Trots detta så fick de inte många mer poäng än första ritten!!
Då känner man sig lite snopen när man tydligt ser hur ekipaget ser mycket mer avslappnat ut och koncentrerar sig mer på sits, vägar och eftergift och ändå så får man inga bättre poäng.
Hur kan det vara så??:confused:

Det var dessutom bara en klubbtävling och då tycker, iaf jag, att man skall vara lite uppmuntrande. Men i protokollet påpekade domaren bara varje gång han "tappade" rygg och eftergift.:confused:

Kan någon hjälpa mig att förstå??

Sv: Kan någon hjälpa mig förstå??

Det enda man måste förstå, för att stå ut med att tävla dressyr är att det är en bedömningssport.
Det är därför som det är lika spännande varje gång, innan man får läsa sin lilla lapp!!

När det gäller poängen i en dressyrtävling så är det inte alltid som känslan och poängen stämmer överens.

Vill man ha rättvisa ska man tävla hoppning i stället.
Tyvärr är det så här!!:crazy: :crazy:

Men kämpa på för ibland stämmer allt, och då är det skitkul!! :banana: :banana:

Att hästen tappar rygg och eftergift är tyvärr ganska svåra fel, så det måste nog domaren påpeka. Dessutom måste de väl ge kommentar när de sätter underbetyg.

Men visst är det trevligt om det står något positivt också!

Vill man ha rättvisa ska man tävla hoppning i stället.
Tyvärr är det så här!!:crazy: :crazy:

vill man ha rättvisa ska man inte tävla alls....:smirk:

i hoppning kan den som rider som en hästtjyv men har tur och bommarna ligger kvar vinna över den som rider klart bäst och mest balanserat men som råkar peta lite på en bom som faller....så helt rättvist är det ju inte där heller, även om det är tydligare vem som ska vinna eftersom det går att mäta i fel och tid

Svårt å svara på frågan om man int vet om d e olika klasser hon startar (?)..Men jag förutsätter att d e d.!

D e ju så att för varje klass så höjs ju svårighetsgraden..som ex. i LC är d int ett krav att hästen ska gå i form utan där ligger fokus på vägar, sits osv. LB höjs ju kravet på hästens form..eftergift i nacke, att häst och ryttare ser ut att ha lite samspel osv. LA blir ju kraven så klart ännu högre. Håller helt och fullt med dig om att om d e en klubb tävling så ska ekipagen uppmuntras och kanske få litte tips osv. för att kunna förbättra sig..men tycker också att man int ska sänka kraven för d..är ju ändå ett väldigt bra sätt att förbereda sig för dom litte "större" tävlingarna, där domarna kommer va ännu hårdare..Lycka till och hoppas d går bättre nästa gång :)

KramKram

Även i LC ska hästen gå med eftergift och bära sig själv. Däremot får formen vara relativt lång och låg under förutsättning att den, som sagt, bär sig själv.:smirk:

Även i LC ska hästen gå med eftergift och bära sig själv. Däremot får formen vara relativt lång och låg under förutsättning att den, som sagt, bär sig själv.:smirk:

Jo men de stoooor skillnad på att bära sig sj och att gå i form :p, bära sig sj är ju mer att int ha huvudet rätt upp i vädret springa med bakbenen släpande efter sig osv. klart helhets intrycket är viktigt i lc med, men fokus ligger ändå på vägar och utförande..:p

;)

Det var dessutom bara en klubbtävling och då tycker, iaf jag, att man skall vara lite uppmuntrande. Men i protokollet påpekade domaren bara varje gång han "tappade" rygg och eftergift.:confused:

Kan någon hjälpa mig att förstå??

Det du måste förstå i detta fallet är att man får inte högre poäng bara för att hästen är avslappnad om den fortfarande tappar ryggverksamheten och eftergiften. Det anses av en dommare inte befogat att ge ett högre betyg bara för att ryttaren koncentrerar sig om det fortfarande inte är bra.

Så jag tycker inte du ska vara varken missnöjd med dommaren eller resultatet. Se helhetsperspektivet istället. Den kan det ju också vara så att även om din ryttare red bättre i andra klassen kan konkurensen varit hårdare och då får man också lägre poäng.

Första klassen som han gick dåligt i var en LB och den andra klassen var en LC. Så andra klassen var dessutom en lättare klass.

Sen eftersom det bara var en klubbtävling så var det flera som inte ens red i form. Vi själva var med för att träna hästen vid situationen tävling, för han går jättefint och bär upp sig på uppvärmningen men när han blir ensam i ridhuset med fullt i folk som tittar blir både häst och ryttare nervösa och en spänd häst kan ju inte hitta en bra form.
Ska man begära att hästar på klubbtävlingar går i klockren form??
Klubbtävlingar är väl ändå ett första steg till att träna hästen och ryttaren vid situationen??

Det var inte bara att hästen var avslappnad i andra klassen utan han sökte sig nedåt jättefint och började trampa under sig men i vissa tillfällen så tappade han formen.
Jag är själv supernöjd med både häst och ryttare!! Visste knappt att min älskling kunde gå så fint:love:
Vi var inte där för att få någon placering så på det viset spelar poängen ingen roll...men man hade ju helt klart kännt sig ännu lyckligare om det stått i protokollet "Fin uppryckning" tex...

Du skrev poäng.. Är ju olika maxpoäng på programmen så poängen ska ju skilja sig. Men antar att du menar procent..

Det kan ju ha varit så också att andra ritten var bättre, men inte tillräckligt mkt bättre för att ge ett helt extra poäng per bedömningsgrupp.

Var domaren utbildad? Är det en bra domare så ska den ju motivera varför poängen sätts som dom gör, så det inte ska behöva uppstå sånna här funderingar.. Men tyvärr är det ju många domare snåla med kritiken...

Hästen ska gå i rätt form för klassen. I LC ligger inte fokus på bara vägar och utförande. Gångarter och form har egna bedömningsgrupper. Att hästen inte behöver gå i form i LC är ett missförstånd.

Hästen ska gå i rätt form för klassen. I LC ligger inte fokus på bara vägar och utförande. Gångarter och form har egna bedömningsgrupper. Att hästen inte behöver gå i form i LC är ett missförstånd.

jo men som sagt igen då...är skillnad på form och form...

Nja, eftergift.
Realtivt lång och låg förutsatt att hästen bär sig själv. Med detta menas att hästen INTE ska vara framtung. Den ska heller INTE gå över tygeln.
Och som sagt, formen bedöms i LC.....

Red hon LB FÖRST och sedan LC? :confused: Det en konstig lösning det. Naturligtvis ska man rida den enklaste programmet först!

det är rätt vanligt att LB ligger före LC.. kan tyckas konstigt...

Var det samma domare i båda klasserna?? För om det var det kan man ju tycka att den borde skrivit några uppmundrande ord i LC åtminstone, det var ju ändå en klubbtävling... men om det var en annan domare, så har den ju inte sett hästen i förra klassen utan bedömmer den enbart efter hur den ser ut just då... tyckte ni att poängfördelningen var orättvis annars??
Tyvärr är ju dressyr en bedömningssport! Både hoppning och dressyr blir intressantare i högre klasser, dressyr för att då är det fler domare, hoppning för att då börjar även kraven på balansen och ryttarens ridning öka.
Tävla mot dig själv är mitt råd! Av någon anledning gillar inte alla domare alla hästar och det påverkar (tyvärr) deras bedömning!! :)

så bara för att det är klubbtävling och folk rider dåligt så ska de få bra poäng??

det är väl klart dom inte ska få!! Man ska bli bedömd efter det man presterar, men vanligt är nog att domare är lite snällare på klubbtävlingar. Om domaren dessutom vet om att ekipaget genomfört en väldigt bra uppvisning (för att vara dom), så kan dom väl domaren unna sig lite extra uppmuntrande ord, det kan väl inte skada?...tycker jag iallafall :)

Dressyr är konstigt. Jag tävlade själv min ponny i allsvenskan för många år sedan. Det gick bra, men en gång blev vi i princip sist! Var rätt förvånad, men brydde mig inte jättemycket. Nästa helg (en vecka senare) tävlar vi för samma domare och det var i princip samma ekipage vi tävlade mot och då blev vi placerade! Jag skulle vilka säga att kvaliteten på våra ritter dom två tävlingarna var ungefär lika och ändå så olika poäng från samma domare? Hon hade väl bestämt sig för att tycka om skimmlar andra tävlingen eller nåt ;)

En bekant till mig är dressyrdomare och domarna har fortbildningsträffar med jämna mellanrum, på någon av de senaste så tog de upp just det här med positiva kommentarer.
Hur dåligt det än har gått för en ryttare så ska man som domare alltid försöka hitta någonting positivt att skriva i sin "slutkommentar" längst ner. Men alla domare verkar inte ha varit med på just de lektionerna:(

Det borde ju vara mer fel att ha en spänd häst som stretar emot genom hela programmet än en avslappnad häst som tidvis tappar formen. Bara för att man inte når upp till godkänt betyder det inte att allt under "bra" är "lika mycket skit". Dvs även om det inte räcker för att höja poängen på varje bedömningspunkt är det absolut läge för en "ser trevligare ut nu"-kommentar.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 748
Senast: Ninnurur
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av Masterson Method? Jag gick en introkurs för typ 3 års sedan här i Skåne och tyckte det kändes intressant men...
Svar
9
· Visningar
1 615
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka