Kan mitt sto vara dräktigt?

Så för att få lov att inte vara orolig behövs fakta? Nej jag hade inte varit orolig i det läget (bara att göra det bästa av situationen), men det betyder inte per automatik att jag inte hade undersökt för att säkert få veta och gått vidare med handling beroende på svaret.

Ja, i det här fallet gör fakta att oro för en dräktighet är befogad. Att säga något annat är oansvarigt.
 
Jag tänkte mer på den fakta och erfarenhet du baserade din avsaknad av oro på. Hade en ettårshingst besökt mitt sto (för jag hade inte varit så oansvarig att låta henne gå med en intakt åring) hade jag varit jäkligt orolig för ev dräktighet och ev betäckningsskador om det var ett ungt sto.

Det har inget med känslor att göra utan att en ettårshingst är mer än väl kapabel att göra ett sto dräktigt.
:bow::bow:
 
Känns inte som du läser det jag skriver. Orka lägga energi på att förklara en gång till, jag vet vart jag står och du behöver inte oroa dig för mig, tack ändå. :)

Ditt första inlägg går inte att tolka på annat sätt att man inte behöver vara så orolig för en dräktighet. Att säga det på ett öppet forum är enormt oansvarigt (fler än TS kan vara i samma sits) eftersom fakta och erfarenhet säger att det finns anledning att befara att stoet kan vara dräktigt.
 
@Cicci Hur orolig eller inte du bör vara beror nog på dina egna möjligheter att ha ett föl såväl tid, kunskap, ekonomi osv.
Ja risken finns hon är dräktig.
Personligen hade jag blivit extremt orolig över säljaren kommentar om "bonus" och kanske försökt häva köpet om möjligt.
Hoppas hon är frisk och fin i övrigt, dräktig eller ej.
 
@Cicci Hur orolig eller inte du bör vara beror nog på dina egna möjligheter att ha ett föl såväl tid, kunskap, ekonomi osv.
Ja risken finns hon är dräktig.
Personligen hade jag blivit extremt orolig över säljaren kommentar om "bonus" och kanske försökt häva köpet om möjligt.
Hoppas hon är frisk och fin i övrigt, dräktig eller ej.

Jag är själv uppvuxen på gård där det var lite si och så med avelsarbete. Man använde helt enkelt det man hade hemma. Det gör att jag kan förstå hur säljaren resonerar; istället för att köparen får 1 häst så får den eventuellt 2, och alla vet att 2 hästar är bättre än 1 häst. Att föräldrarna helt saknar meriter har ingen betydelse alls för säljaren eftersom hen inte anser att det är viktigt så länge hästarna är granna och trevliga att handskas med.

Att jag förstår hur säljaren resonerar betyder inte att jag själv delar den uppfattningen. Jag har inte planerat att ta föl på mitt sto utan köpte en billig häst på vinst och förlust för skogsridning. Skulle det visa sig att hon inte fungerar till det så är det ingen större ekonomisk förlust för mig, annars har jag gjort ett fynd. Det gör att jag inte känner att jag är i ett läge där det lönar sig att försöka häva köpet, utan helt krasst får man det man betalar för många gånger.

Jag har aldrig haft föl och har väl som de flesta en dröm om att någon gång få ett eget föl. Pengar och tid finns och kunskap kan man alltid skaffa sig. Däremot så involverade min dröm inte ett korsningföl utan tanke bakom, utan ska jag avla vill jag avla på bra hästar som har något att tillföra. Det har mer och mer landat hos mig att det bästa är att göra en dräktighetskontroll och utifall hon är dräktig, ge en spruta.
 
Ditt första inlägg går inte att tolka på annat sätt att man inte behöver vara så orolig för en dräktighet. Att säga det på ett öppet forum är enormt oansvarigt (fler än TS kan vara i samma sits) eftersom fakta och erfarenhet säger att det finns anledning att befara att stoet kan vara dräktigt.

Nu svarar jag i stället för @RedHyuuga .
Men om hon inte varit orolig (för att få ett eventuellt korsningsföl) så är det väl hennes sak?
Därefter tillägger hon ju att det är klokt att kolla om man vill veta.

Fast jag kan ju se att RedHyuugas personliga icke-oro för att eventuellt få ett föl inte har så mycket med TS fråga att göra.
 
Nu svarar jag i stället för @RedHyuuga .
Men om hon inte varit orolig (för att få ett eventuellt korsningsföl) så är det väl hennes sak?
Därefter tillägger hon ju att det är klokt att kolla om man vill veta.

Fast jag kan ju se att RedHyuugas personliga icke-oro för att eventuellt få ett föl inte har så mycket med TS fråga att göra.

Och jag anser fortfarande att man helt klart kan tolka det inlägget som att man inte skulle ha varit orolig eftersom det är liten risk att hon är dräktig och det är helt fel om stoet gått med en intakt hingst hela sommaren. Att bagatellisera risken för dräktighet i den här situationen på ett öppet forum är oansvarigt anser jag.
 
Liten uppdatering: Nu har jag äntligen fått tag på veterinär och vi ska göra en dräktighetskontroll om 2 veckor. Minst 2 av våra lokala veterinärer är tjänstlediga så det är väldigt ont om tider. Nu håller vi tummarna för att hon inte är dräktig!!
 
Hej!

Mitt sto lyckades hamna i en hage med en eller flera 1-årshingstar (av odefinierad ras, troligtvis något ponnyaktigt) i somras. På en natt/morgon hann hon bli dräktig, så ja, det finns en rätt stor att din häst är dräktig. Jag hade tur i oturen att mitt sto resorberade så vi slapp spruta bort fostret.

Mitt sto är 12 år och har väldigt sällan visat något som helst intresse för andra hästar, oavsett kön och storlek.

Och för dom som undrar så bröt sig hingsten/arna (vi vet inte ens hur många av dom som var hingstar) ut ur sin hage - genom trästaket och elrep (utan el fick vi veta efteråt) och sen in i vår hage med 3 elrep. När vi försökte ta mitt sto ur hagen höll de främmande hästarna på att gå igenom vårt staket igen. Vi fick ringa hagägaren som just då "inte hade tid att komma för dom var och handlade" (ca 5 min med bil bort). Skönt med hag- och hästägare som tar ansvar och inte bara skeppar ut hästarna i en hage nånstans och hoppas att de ska stanna inne i den, trots att det inte är nån el i snörena... *suck*

/Lavinia
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 545
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 470
Senast: nexxa
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 426
Senast: Stereo
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 950
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp