ztsu
Trådstartare
Jag har en (lång men smal) tioåring och en treåring som båda älskar att vara med mig i stallet. Då min häst är konvalescent med oviss framtid pratade jag och min man om att vi kanske kunde skaffa en foderhäst till barnen. Jag är inte säker på att jag vill ha en ny häst till mig själv, och jag skulle nog trivas som fisken i vattnet som ponnymorsa. Dilemmat är ju såklart killarnas åldersskillnad. Är det ens möjligt att hitta en häst som de båda kan rida? Vi lånar ibland stallets shettis och treåringen sitter stadigt i sadeln och håller i tyglarna utan att någon av oss vuxna håller i honom. Han är modig och orädd. Han har dock bara skrittat och jag har lett dem i ett grimskaft. Stora killen är mycket mer rädd av sig. Han tycker att det är obehagligt att galoppera tom på den lilla shettisen, men han vill så gärna. Han skrittar henne själv utan att jag håller i grimskaft, men är ängslig och nervös.
En (stor) A-ponny blir kanske för liten för den store medan en B-ponny nog blir för stor för den lille. Eller vad säger ni? Är detta en omöjlig dröm? Vi har inte möjlighet att ha två ponnys, och vi vill helst börja med att hyra 6mån-1år för att se om barnens intresse håller i sig. Tanken är skogsmulleridning och att barnen skall lära sig grunderna inne i paddocken. Att starta, bromsa, svänga, osv. Alltså ingen avancerad ridning då de är helt oerfarna båda två och den lille dessutom bara är 3år gammal.
En (stor) A-ponny blir kanske för liten för den store medan en B-ponny nog blir för stor för den lille. Eller vad säger ni? Är detta en omöjlig dröm? Vi har inte möjlighet att ha två ponnys, och vi vill helst börja med att hyra 6mån-1år för att se om barnens intresse håller i sig. Tanken är skogsmulleridning och att barnen skall lära sig grunderna inne i paddocken. Att starta, bromsa, svänga, osv. Alltså ingen avancerad ridning då de är helt oerfarna båda två och den lille dessutom bara är 3år gammal.