Kan man tävla distans med sin islandshäst?

karamelldrottningen

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder undrar jag hur ni ser på att man kanske tävlar med sin islandshäst? Är det någon här som har en islandshäst och tävlar i distans? Eller är det bara araber ni har hela bunten ;).
Jag har själv aldrig tävlat i distans, men tycker att det verkar spännande. Tänkte kombinera distansritter och islandshästtävligar i framtiden. Vad tror ni om det?

Vore roligt med lite svar från er experter :)!

Sv: Kan man tävla distans med sin islandshäst?

Klart du kan starta din islänning.
Jag måste erkänna att det är lite trist att ha en brun arab o tävla med. Det finns ju så många.....
När jag började så red jag en korsning fjording/halvblod. Alla frågade o undrade om hästen, man stack ut. Nu är man bara en i mängden.
Du ska se att du kommer att få mycket positiv uppmärksamhet om du kommer med din häst på distansbanorna.
// Linda

Både jag och min häst gillar posetiv uppmärksamhet :D! Känns jättekul att ha lite planer, kul att tävla lite i andra grenar oxå. Distans känns som en rolig utmaning. Vi ska nog börja med nåt "lätt", kanske 2 mil (vist är det kortaste sträckan?). Annordnas något sådant i Sthlms trakten?

Men det blir inte detta år, men snart så ;).

Jag har tävlat i lite enklare klasser med min islänning. Ett par PP och några Clear rounder. Tyvärr har vår karriär stoppats av en del oförutsedda händelser :angel:. Men nu jä**lar vill vi tillbaka ut på banan, så vi kanske ses på nån kortare runda?

Om man har en islandshäst med svag/obefintlig trav?

... Så får man hoppas på att veterinären är duktig och inte har en dålig dag och kan se hälta trots tölt eller vad motsvarande gångart nu kan vara.

Man kan ju alltid försöka träna upp traven och träna på att springa upp. Det är kanske en mer krävande gångart för distans men går gör det om hästen är tränad för det :)

Fast det står ju att man ska trava upp för veterinären så för mig så känns det som att det är en del av svårigheten med tävlingen, lite samma som om man inte skrittar där det är skritt sträcka... resultatet blir ju det samma = uteslutning...

så öva på traven! det beror ju lite på hur man tolkar reglerna, men jag tolkar det som att man ska TRAVA upp som det står...

jag har hittat distanstävlingar för islandshästar utanför Alingsås i sommar som jag har funderingar på att vara med på, men funderar på hur det går till (har inte tävlat förut och hittar ingen info om just distanstävlingar) Funderar på om det är några andra regler än för "stora" hästar. För det andra finns scheman på kommande tävlingar för islandshästar på både SIFs hemsida och Vesturs hemsida (www.vestur.se) för västra sverige, bör väl finnas för andra delar av vårt avlånga land också, eller?

Detta är inte tävling under svenska ridsportsförbundets distans. Så regler o liknande får du fråga arrangörerna.
// Linda

Ursakta, men jeg er nødt til at svare på dansk :o

Min kompis og jeg rider distans på islandsheste og det går rigtigt godt.

Gnýr, som min kompis rider, har gennemført over 1000 stævnekilometer og har gennemført det vi i danmark kalder MA på 83km. I år planlægger vi ganske mange tävlinger med ham.

Min hest Ljóska har rigtigt god puls og når hun er i rigtig god form er hendes hvilepuls 27 og maxpuls 218 :laugh: Desværre blev hun i efteråret ramt af spat (hvad hedder det mon på svenska?) og har stået stille.
Men nu går det bra igen og vi forsøger en 46km. til Maj.

Du er meget velkomna til at kontakta mig, hvis du har spørgsmål eller besøge vores side http://www.gangvari.easy-site.dk

PS. I år skal vi prøve et ridt i sverige!!! Så pas på til Vedemarrittan :D

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 581
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
651
Senast: Squie
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 172
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 972
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30