Kan man ta skritten ur en häst?

Anna37

Trådstartare
Jag har flera gånger hört att när man rider ut och skrittar, så skall man ha långa tyglar om man inte arbetar hästen just då.
Anledningen är att man annars "tar skritten ur hästen".
Jag förstår inte helt vad man menar med det uttrycket.
Jag brukar skritta på lång tygel för att hästen ska få sträcka på sig lite och ha det gott, men jag fattar inte hur man kan ta skritten ur en häst.:confused:
Någon som kan förklara kanske?:o:)

OT Jag hamnade visst i fel forum. Ridning hade kanske passat bättre. Kan någon snäll moderator flytta?

Senast ändrad:
Sv: Kan man ta skritten ur en häst?

Jag arbetar med min häst i skritt ganska mycket och har aldrig fått känslan av att det skulle vara nåt dåligt.
Arbete är arbete oavsett gångart. Tycker jag.

Skritten är den gångart som är lättast att försämra och svårast att förbättra.
Om man arbe4tar med skritten och altiverar hästen och ser till att skritten är och förblir ren och bra så är skrittarbete bra. Att skritta på korta tyglar utan att hästen jobbar är INTE bra, där riskerar man att sabba skritten.

Ja, det kan man!

Jag har lyckats göra det på en häst...vi gick upp i klasserna väldigt fort och ung + okunnig satt jag och fick prestationsångest över att vi inte fick till den samlade skritten och skrittpiruetterna...jag tränade sönder hans skritt, vilket resulterade i att han tog kortare steg v. bak.

Det blev bättre med åren men det försvann aldrig.....:cry:

Ngn som har några tips på hur man kan träna för att få tillbaks den? :confused:Jag red mycket på halvlång tygel, ökad skritt varvat med samlad, skänkelvikningar i skritt, halter. Jag provade också att lägga ut skritt bommar typ en hel lång sida så att han var "tvungen" att trampa på med sitt v. bakben.

Jag rider ofta en häst som har svårt för skritten och lätt går mot pass om jag inte är med och aktiverar i varje steg.
På den hästen rider jag nästen bara skritt på tygeln i sidvärtsrörelser och övergångar.
Ute i skogen skrittar jag oftast på långa tyglar, men visst kan jag korta upp tyglarna ibland, men då är det ordentligt arbete på tygeln som gäller, korta sträckor.
Sedan tycker jag att det är en annan sak att ha lite lätt kontakt med munnen när man rider längst vägar där det kan komma bilar, utan att kräva något mer av hästen än att den skrittar på framåt, det blir inte skritten sämre av ens på denna häst.
Så, det jag försökte komma fram till var att det aldrig är bra att skritta runt på korta tyglar utan att ha ett mål med det, visst kan det försämra och förstöra skritten.

Eftersom hästen är så rörlig i skritten -pendlar med huvudet t.ex.- är det viktigt att man inte låser fast hästen med korta tyglar och stumma händer, utan verkligen rider skritten mjukt och i takt.
Annars kan hästen bli kort i steget och/eller passartad.

Jag arbetar med min häst i skritt ganska mycket och har aldrig fått känslan av att det skulle vara nåt dåligt.
Arbete är arbete oavsett gångart. Tycker jag.

Arbetar du alltid hästen när du är ute och rider också?

Jag rider ofta en häst som har svårt för skritten och lätt går mot pass om jag inte är med och aktiverar i varje steg.
På den hästen rider jag nästen bara skritt på tygeln i sidvärtsrörelser och övergångar.
Ute i skogen skrittar jag oftast på långa tyglar, men visst kan jag korta upp tyglarna ibland, men då är det ordentligt arbete på tygeln som gäller, korta sträckor.
Sedan tycker jag att det är en annan sak att ha lite lätt kontakt med munnen när man rider längst vägar där det kan komma bilar, utan att kräva något mer av hästen än att den skrittar på framåt, det blir inte skritten sämre av ens på denna häst.
Så, det jag försökte komma fram till var att det aldrig är bra att skritta runt på korta tyglar utan att ha ett mål med det, visst kan det försämra och förstöra skritten.

Jo, så brukar jag också göra. Det har kännts mest naturligt bara.
Tack för din förklaring.:bow:

Sitter man på ryggen ska hästen aktiveras, punkt slut. Dvs hästen ska alltid gå i en ändamålsenlig form. Rider ut gör man inte för att "slappa" med halvlånga tyglar eller ännu värre "busrida" och låta hästen springa så fort den vill i galoppen eller i backar osv. Dålig form sliter ALLTID på hästen, även om den går i skogen.

Och i skritt på lång tygel är ändamålsenlig form lika med en häst som avslappnat aktivt kliver på framåt genom hela kroppen med lågt, pendlande huvud.

Och ja, som de övriga skrivit så kan man förstöra skritten om man rider den fel på korta tyglar. Då är det bättre att skritta på långa tyglar (på viset jag beskrev ovan) eller att sitta av och leda hästen om det gäller fram/avskrittning.

Är man osäker på hur man ska rida skritten så får man ta hjälp av någon kunnig och sedan på egen hand rida korta sekvenser där man verkligen tränar på att själv lära sig känna hur hästen går när den går bra (dvs så som hästen går när man får hjälp och det blir bra, det gäller att hitta den känslan). Gör man det i korta bitar med lång tygel eller någon annan gångart mellan så skadar det inte lika mycket som att länge sitta och rida skritten fel på kort tygel.

Ja, jag arbetar alltid min häst när jag rider, oavsett vart jag råkar befinna mej.
Men visst,
för att ha roligt ibland och släppa på allt så busrider vi då och då, trav och galopp på långa(inte hellånga tyglar, men med lätt kontakt) tyglar och ger järnet. Men det händer bara nån gång per år. Hade det varit en annan häst hade jag inte gjort nåt liknande dock:D

När man tar skritten ur en häst så kan skritten bli väldigt kort och det känns nästan som hästen taktar. För att åtgärda och få hästen att komma tillbaka igen så är det väldigt bra att rida slalom för då måste hästen lugna ner sig och den kommer tillbaka. Men som mycket annat så blir ju inte skritten bra över lag bara för man ridit lite slalom under ett pass utan det är svårt att få hästen att komma tillbaka till en mer "normal" skritt igen. Sen som många redan skrivit så arbeta i sidrörelser mm som gör att hästen måste lugna ner sej och tänka lite mer.

Eftersom hästen är så rörlig i skritten -pendlar med huvudet t.ex.- är det viktigt att man inte låser fast hästen med korta tyglar och stumma händer, utan verkligen rider skritten mjukt och i takt.

Instämmer med det här, samma som jag fått lära mig.

TS: Men sen ska man ju inte bara släppa tyglarna och sen låta hästen sköta sig bäst den vill i den fria skritten heller utan avslappnat söka sig framåt/nedåt.
När man kortar tyglarna bör man sträva efter samma avslappning men att man ber hästen mjukt trampa under sig bakbenen mer än i den fria skritten (observera att jag skriver "mer än", ska inte helt saknas i fria skritten). En tumregel är väl att kan man inte jobba hästen ordentligt med korta tyglar gör man mindre skada ju mer man rider på långa tyglar - men för den skull bör man fortfarande sträva efter att kunna korta upp utan att skapa spänning. Ju mer man jobbar BRA med skritten och verkligen kan jobba utan att störa, hålla skritten mer mot diagonalt än lateralt, få ryggen röra sig och låta bli att låsa huvudet, desto bättre kommer skritten bli.

Håller inte riktigt med om att den skulle vara den svåraste gångarten att förbättra - det beror nog lite på ridstil och metoder isåfall. Eller så är det jag personligen som har mycket lättare att förbättra skritt än galopp (och även trav för där känns det lätt att man lurar sig själv att den är bra när hästen i själva verket fuskar).

Tack för bra svar.
På ridbanan brukar jag låta hästen söka sig framåt nedåt i fri skritt som du beskriver.
Jag tänker mest på när man rider ute och skrittar. Då har jag inte varit lika konsekvent med att sträva efter en viss form, utan låter hästen gå ganska fritt, fast ändå i viss kontakt med bettet (beroende på var och vilken häst jag rider). Ska jag sträva samma form i fri skritt som på banan menar du?

Hur du gör väljer du såklart själv utefter dina mål med ridningen och egen inställning.
Min inställning är att jag alltid vill ha hästen framåt/nedåt för att de sliter mindre på sig när ryggen är uppe och överlinjen lång och avslappnad. Me för den skull ska de inte behöva jobba arslet av sig konstant även vid uteritter, vilket de ju inte gör när de "bara" går framåt/nedåt utan krav på samling.
Sen kan ju hästarna själv välja att höja sin form ibland, och gör de det men samtidigt bibehåller avslappningen och rundad överlinje så gör det mig inget - ju bättre teknik, balans och styrka de får desto mer vill de gärna själv samla formen upplever jag när det blir lite mer krävande t ex nedförsbackar eller svår terräng.

Om man inte bryr sig ALLS, då tror jag det kan bli skadligt i längden om man rider ut mycket. Å andra sidan ser jag hellre det än att man vill ha hästen "på tygeln" med stilla hand och stumma sidor och tigger om en spänd och oärlig form. Då tycker jag personligen det är lättare att bara be om avslappning och försöka låta hästen känna sig fri för att inte riskera att de sliter på sig i onödan. Skulle tro att en häst vars balans är rubbad pga ryttarens hand sliter på sig mer än en häst som går i fri form och får välja själv hur den ska gå. Möjligtvis med undantag för stjärnkikare.

Tack för bra svar.
På ridbanan brukar jag låta hästen söka sig framåt nedåt i fri skritt som du beskriver.
Jag tänker mest på när man rider ute och skrittar. Då har jag inte varit lika konsekvent med att sträva efter en viss form, utan låter hästen gå ganska fritt, fast ändå i viss kontakt med bettet (beroende på var och vilken häst jag rider). Ska jag sträva samma form i fri skritt som på banan menar du?
Visst kan man arbeta hästen i skritt även ute, men oftast bara innan / efter högre gångart.
Jag rider mest ut för att hästen ska få ha en dag med avkoppling mellan dressyrpassen o rider sällan på samma vis- kräver inte alls lika mkt.

Om hästen har dålig bjudning på banan är det bra att växla mellan fri- ökad, mellan o några steg i samlad. sen gör man samma på banan. Tempoväxlingar o formskillnad även i skritten.
Däremot att sitta på halvlånga tyglar utan känsla o ridning- för att man själv är spänd- är förkastligt för skrittten.

Jag har flera gånger hört att när man rider ut och skrittar, så skall man ha långa tyglar om man inte arbetar hästen just då.
Anledningen är att man annars "tar skritten ur hästen".
Jag förstår inte helt vad man menar med det uttrycket.
Jag brukar skritta på lång tygel för att hästen ska få sträcka på sig lite och ha det gott, men jag fattar inte hur man kan ta skritten ur en häst.:confused:
Någon som kan förklara kanske?:o:)

OT Jag hamnade visst i fel forum. Ridning hade kanske passat bättre. Kan någon snäll moderator flytta?

SKITSNACK;antigen jobbar hästen rätt med ryggen från början och sänker därför ut rygg musklerna genom att sänka huvudet, det ska den även kunna göra i både trav och galopp. Om du tex rider en het häst ute eller väldigt ung skulle jag iallafall passa mig för att rida på helt långa tyglar...

Bra svar, instämmer med detta! :)

Det finns val inget svarare an att skritta rakt fram?!? Tycker jag da..
Man kan ocksa ta ur skritten ur en hast om man alltid later den ga och "såsa" i skritt, och sen om man nan gang vill att den ska skynda pa, later den småtrava istallet. Troligtvis vanligare pa ponny an pa hast gissar jag om jag far generalisera lite :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka