Kan man "skala" ett gummiklätt bett?

Sulax

Trådstartare
Kan man skala av gummit på ett bett som är i metall men är klätt med gummi och använda det som ett vanligt metallbett? Det är ett tvådelat bett.

Sv: Kan man "skala" ett gummiklätt bett?

Det är klart att du kan, men räkna med att det blir väldigt smalt, och att metallen kanske inte är så slät som man vill ha ett bett. Använd det inte i så fall.

Vi får se om jag blir försökskanin eller inte. Beställde ett gummiklätt bett från en begagnatsida, dvs det är från en privatperson, som skrev att det va 5 cm i omkrets ute vid bettringen, men det är 6 cm. Jag va ute efter ett bridongbett i stl 15,5 cm. Tänkte att gummiklätt eller inte spelar nog ingen större roll, har inte provat gummiklätt på hästen så han kanske gillart lixom. Men eftersom det var tjockare än beskrivet och jag inte orkar skicka tillbaka det så tänkte jag om det går att skala bort gummit lixom...men..hmm..känns som att det blev så tjockt ändå att det inte blir så mycket skarpare än det han har som är 8 cm i omkrets ute vid bettringen. Det handlar alltså om tvådelade bett...

Det bettet jag provade med funkade inte. Det var smalt som attan och fäste i ringarna mha svetsade muttrar. (ringen löpte genom muttern)
Det var dock för minst 15 år sedan så det kanske har ändrats nu.

Jag har gjort det på ett bett och det blev som ett vanligt tvådelat fast väldigt smalt så som ett bridongbett skulle man nog kunna använda det. Det var ett bettklätt i svart gummi.

Jag har gjort det med ett pelham. Som vanligt tränsbett skulle jag absolut göra det för att få dem smala och fina, men inte på en stång som jag gjorde. Trycket blev för högt på ett sånt skarpt bett. Men ett tränsbett skulle nog bli väldigt trevligt!

Du ser pelhamet längst till vänster. Brevid andra träns för att jämföra skillnaden. Mina andra bett är redan väldigt smala och behändiga. :)

31234795.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 267
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka