Kan man se på klippta partier...

Asa_S

Trådstartare
... om det är för sent att klippa mer? Skulle gärna befria mina shettisar från värmen under vårvintern men har klippt sent ett år och det syntes i sommarpälsen länge (och givetvis minns jag inte hur sent det var...).

Tänkte att det kanske går att se på något sätt i de partier där de är klippta sedan tidigare :idea:?

Sv: Kan man se på klippta partier...

De fäller en hel del (har precis börjat ordentligt) men det tar väldigt lång tid för dem att bli av med all päls och nu när solen börjar värma blir de så himla varma när de ska jobba i sin björnpäls. De är båda svarta men idag i solen såg jag att åtminstone den ena skimrar i brunt, som de gör när håren "dör" innan de faller loss. Rimligtvis borde hår lossna innan sommarpälsen börjar växa ut (det är väl samma hårsäck?) så jag kanske hinner om jag gör det nu i dagarna?

Isåfall skulle jag satsa på att klippa så mycket som möjligt för att minimera risken för "ränder".... Annars en B-vitamin spruta och flitigt gnuggande!

Ska testa vika stubben bakåt och lysa med pannlampa och se om det syns någon svart päls under. Så länge den nya pälsen inte hunnit börja växa borde det ju inte spela någon roll. Vill fortfarande undvika att täcka så jag tänkte spårklippa men med nästan hela halsen klippt.

Gnugga kan jag nog göra 24/7 utan att det går speciellt mycket fortare för det, de både sätter och släpper pälsen i "lager" :laugh:.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 375
Senast: sthu
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"