Kan man se på en hunds rörelsemönster om den har problem med höftlederna?

L

LAPTOP

Har de alltid problem i båda höftlederna eller kan det sitta i bara ena sidan?

Sv: Kan man se på en hunds rörelsemönster om den har problem med höftlederna?

Det kan sitta i ena höften också, eller iaf vara värre i den ena.

Jag har sett på flera hundar att de har HD-fel, tycker ofta att de har varit väldigt stela bak och inte velat ta ut steget, vilket har gjort att de har gått vaggande. Sen är det många hundraser som ska gå konstigt och då inte haft någon dysplasi...

Alltid bäst att röntga!

Problemet med rtg är att de bara visar hur fula höfterna är, inte hur mkt smärta hunden har av dem. Tyvärr finns det ingen bra koppling.
PL

han blir året den 1 juli o ska röntgas då. Han har normal gång, men det händer ibland när han går att han typ kommer i otakt ser det ut som med ena bakbenet. Sen går han ett par steg o så försvinner det igen. Han busar o härjar som vilken unghund som helst, visar inga som helst tecken på smärta eller stelhet.
Otakten om man ska kalla det så syns typ om han verkar tycka att jag går för långsamt ( är höggravid ) o han vill trava på, ungefär som att han är mittemellan två gångarter om ni förstår vad jag menar..

Det är förhoppningsvis inget men det är lätt att börja oroa sig..

Alla mina hundar har haft lite så som du beskriver. Om jag går för långsamt för att dom ska kunna trava, men för snabbt för att skritta, så blir det lite otakt. Ibland även passgång, på några av hundarna.

Hittills har alla varit fria, min nuvarande ska röntgas i höst när han växt klart lite mer.

jag märkte att min hund hade artros när jag såg att han inte tog för sig med bakbenen lika mycket som förut. Han började liksom "släpa" lite med bakfötterna i marken och trampade inte under tyngdpunkten i trav. Så jom jag såg.

Precis så som du säger när man gör för fort för skritt sas o för långsamt för trav. Den enda gången man ser ngt är när han är kopplad så det är säkert inget. Går han fritt o bestämmer gångart själv så går han jämnt o fint.

Jag får se vad röntgen visar men det är säkert inget jag behöver gå o oroa mig för då. :bow:
Tack för era svar

Min förra hund en schäfer, visade sig ha dubbla treor. Man bedömmer väl efter ett annat system idag tror jag. Men hon sprang som en hare bak, mer fyrtakt än tretakt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hej på er. Ville höra om det är någon annan som har problem med strump-(och annat olämpligt)ätande hund? Vår är en retriever av jakttyp...
2
Svar
21
· Visningar
1 628
Senast: hastflicka
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025