Kan man sätta en toalett här?

kolblakkur

Trådstartare
Ska titta på ett renoveringsobjekt snart. Kommer anlita fackmän för att göra i ordning toaletterna, men tänkte passa på här att fråga om ni tror att det är genomförbart. Som det är nu är där en toalett på ovanvåning med handfat. I källaren finns handfat och badkar. Är det möjligt inom ekonomisk rimlighet, eller ens överhuvudtaget, att ha handfat, toalett och duschkabin där istället? Skulle gärna vilja ha en toalett till. Jag har ingen aning om hur det fungerar med avlopp osv, men jag antar att man måste gräva ur golvet på något sätt och göra ett "avloppshål" till toaletten? :confused::o Är det någon som har gjort just detta och har någon koll på vad de betalade för det? :)

image

tror att det kan bli svårt med duschkabin eftersom de brukar vara bredare än badkar. Dessutom ser det ut att vara lite lågt i tak? Pröva istället om det går med duschdörr/vägg som man ställer på golvet och som är mer flexibla i formen. En vägghängd toalett (om det ryms) kan bli enklare att ansluta till avloppet. De är visserligen dyrare men kanske du sparar in på mindre bilande i golvet.

Naivt förutsätter jag att finns det existerande avlopp så går det att sätta in toa?

Dusch behöver inte vara kabin (är inte kabin en väldigt otymplig - och svårstädad - lösning?) utan kan lika gärna vara vägg eller draperi och toalettstol kan man ansluta bara det finns avlopp.

Hade jag haft det där utrymmet hade jag inte ens funderat på OM det går utan istället på HUR jag ska ha det :D

Naivt förutsätter jag att finns det existerande avlopp så går det att sätta in toa?

Dusch behöver inte vara kabin (är inte kabin en väldigt otymplig - och svårstädad - lösning?) utan kan lika gärna vara vägg eller draperi och toalettstol kan man ansluta bara det finns avlopp.

Hade jag haft det där utrymmet hade jag inte ens funderat på OM det går utan istället på HUR jag ska ha det :D
Duschvägg it is! :) Det viktigaste är att få plats med en toalett till. Men antar att man får bila ut golvet, men jag förutsätter att det bara är golvet i just toaletten och inte hela/halva källaren....:confused:

Om du väljer en toalettstol som står på golvet så måste du bila för röret under stolen och hela vägen till där du kan ansluta till avloppet. Minskar om du placerar stolen nära ledningen. Beroende på hur ledningen går kan det då bli behov av att bila för avloppet till duschen istället (vilket är bättre eftersom dimensionen är mindre).
Väljer du en modell som hänger på väggen så behöver du bara bila marginellt, vid anslutningen till avloppssystemet, eftersom avloppet kan ledas längs väggen (ger dessutom bättre fall om det är ett problem).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 227
Senast: EmmaW
·
Skola & Jobb Det är frågan och jag har inget direkt självklart svar på det. (och så kommer en mindre uppsats..) De senaste åren har jag varit (och...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: Killaloe
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar