Kan man öka näringsupptaget

Sammet

Trådstartare
Kan man öka näringsupptaget på en häst på något sätt?
Hästen ifråga får i sig kraftfoder som är uppblött i vatten (pelletsform) så det blir en gröt och ändå tar den inte åt sig näringen ordentligt. Finns det något att ge för att ge för att hjälpa till?

Sv: Kan man öka näringsupptaget

En bekants häst har samma problem. Där är grundproblemet sköldkörteln och näringsupptaget är bara ett symptom men han blir medcinerad mot detta och symptomen har minskat rejält.

Hur gammal är denna häst? Och hur fick de reda på sköldkörteln?

16 år men har troligtvis haft problemet väldigt länge.
Jag vet inte den exakta proceduren om hur de tog reda på diagnosen. Går säkert att fråga en veterinär om detta.

Hmm vet du om den var lös i magen innan medecineringen påbörjade?

Om den är lös i magen så har du antagligen anledningen till att den kanske inte kan tillgodogöra sig näringen. Då gäller det att se till så att magen stabiliseras.

Yea-sacc 1026 är en jästform som säger sig kunna öka matutnyttjandet.
Annars är det väl bra om röran innehåller så lite stärkelse(havre,korn) som möjligt då det är mer svårsmält och kanske mest lusern.

Jag har läst att hästar sällan får problem med sköldkörteln, men jag kan ha missuppfattat?

Hästen äter equi jewel (ett risfoder), lucern i pellets som blöts upp ordentligt, foderjäst och sixteen plus. Allt blötläggs så att fodret ska bli så lättuggat och lättsmält som möjligt.

Vet du vad det är som gör Yea-sacc 1026 bra? Är det skillnad på det och "vanligt" foderjäst som man köper i en hink inne på fodershoppen?

B vitamin ökar ämnesomsättningen, troligtvis det som gör nytta i jästen. Annars kan du köpa villket b vitamin som helst...dvs pulver, flytande eller annat. Behöver inte vara specifict just jäst.

Det är inte bara b-vitamin i aktiv jäst som stabiliserar magen och ökar näringsupptaget utan att jästkulturen stabiliserar och förbättrar fibernedbrytningen. Den har ju fått eu-licens som probiotika till häst.

Senast ändrad:

Jag har också en häst med fel på sköldkörteln. Medicineras med tyroxin.
Veterinär tog blodprover och såg att hormonnivåerna var för låga.
Nu är hästen bra i vikt (var väldigt fet innan och extremt svår att banta), normalfödd men har lite svårt att sätta muskler.

Equilibra?

Från sidan GW nutrition:

Complements the feeding of forages, chaffs, oils and hard feeds for all horses and ponies, regardless of age, size or workload.
Manufactured as a very palatable 2mm pellet.
Maximizes the digestion and absorption of nutrients from all foodstuffs, particularly those from forage/fibre based diets.
Contains high levels of Omega 3 to support optimum health, fertility and performance.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 021
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
407
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama