Kan man massera ett dräktigt sto???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stall banal
  • Startdatum Startdatum
S

stall banal

:banana: Brukar använda massör till mina hästar, men nu när stoet ska betäckas, vad "säger" man då? Antagligen så vet min massör det, men skulle ändå vilja ha lite respons från er här ute, erfarenheter och så. Ökar det risken för att stoet kastar osv :confused:

Sv: Kan man massera ett dräktigt sto???

Nej, man ska inte massera dräktiga ston!

Var nyss på kurs där vi fick veta att man inte ska det.

Som jag förstått det så finns det ingen klarliggande "farlighet" med att massera dräktigt sto, men av ren princip så gör man det inte då det garanterat skulle anses vara orsaken...

Är det för att man anser att det ökar risken för att stoet kastar fölet?
En ny tråd i tråden, Har massage och akupunktur nån effekt på stoet inför tex brunsten nu på vinter våren, fattar ni hur jag menar

Massage ökar blodcirkulationen och det torde inte öka risken för att stoet kastar fölet.

Vid den massagekurs jag gick så förklarade men det helt enkelt som jag skrev ovan. Det finns ingen risk med att massera ett dräktigt sto och är det ens eget sto kan man göra det, men regeln är att som massör ALDRIG massera någon annans dräktiga häst då det garanterat kommer skyllas på massagen OM stoet kastar.

Det är vad jag fick lära mig. Men sen finns det ju massage på olika nivåer! Att rykta riktigt rejält och länge är ju tex massage!

Tack för svaret, vad jag menar är ju mer djupgående massage och tex akupunktur, min massör har gått Axelssons och har jobbat länge, hon kan säkerligen svara mig på vad som är att rekommendera och inte. Men jag tycker att det är intressant att få fler "infallsvinklar" svar från personer med olika erfarenheter. Stoet får regelbunden massage nu, det är inget ni tror är "skadligt" inför en blivande dräktighet??
:confused:

Jag fick förklarat att risken kan eventuellt finnas (finns inga forskningsbevis men det finns ingen garanti heller). Så som massör tar man inte gärna risken, skulle stot kasta fölet utan någon annan förklaring så kan man få skulden och det vill man ju inte.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 482
Senast: ildiko
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 837
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv