kan man lita på foderrådgivarna?

Baddy96

Trådstartare
Är lite förvirrad. Håller på att räkna ut foderstater till mina hästar och allt blir bara konstigt. Jag skickade in info till foderrådgivarna på k****t och bad om hjälp. När jag inte fick nåt svar så ringde jag dit istället och fick hjälp med foderstater. enligt denna person så var höet så bra att jag knappt behövde ge nåt kraftfoder, mer än litegrann till tävlingshästen. Några dagar senare får jag svar på posten från den info jag skickade in. Det är inte samma person som jag pratat med som sickat infon. Den person som skickat den tycker att alla mina hästar ska äta ganska mycket kraftfoder. Och när jag själv räknat på hippo****s så har jag fått andra värden än vad dessa två personer har sagt. Så nu undrar jag hur mycket man kan lita på alla foderrådgivare? Dessa två jobbar ju på samma ställe men säger två heeeeeelt olika saker?

Sv: kan man lita på foderrådgivarna?

utan att ha sett värdena på ditt hö tycker jag att du ska lita på den som säger att du inte behöver ge kraftfoder! H*n ger dig råd efter den utbildning hon har. Den andra rådgivaren verkar ge råd efter vad hans/hennes arbetsgivare säger.
Undrar om Kraffts foderrådgivare får provision efter hur mycket kraftfoder de ordinerar?

Det går alltid att göra många olika foderstater till en häst, alla baserade på samma hö. Det finns inte bara en sanning, sas.

Däremot är det ju alltid en fördel om man kan undvika kraftfoder så långt det går, för hästen är en grovfoderomvandlare.

Jag har träffat en foderrådgivare på Krafft personligen, och hon var otroligt vettig och påläst, och ville absolut inte sälja på någon kraftfoder som verkligen inte behövde det. :bow:

Men så ibland dyker det upp trådar här från folk som fått de mest underliga svar och råd från deras rådgivare. Bl.a. en som inte hade någon mineralanalys på sitt grovfoder, och då fått rådet att ge sin ponny 2 kg Pluss BlåRöd eller något liknande "dunderfoder" (minns inte riktigt...) bara för att täcka mineralbehovet.:eek:

Ibland kan det säkert vara så att det är mindre kunnigt folk som bara sitter och knappar in siffror i deras program (som iofs är mycket snyggt och bra utformat!!:)) och så tycker de att svaret är bra att lämna ut till kunden.
Men det är liksom ett levande djur med vissa behov som ska leva på foderstaten som rekommenderas, inte ett dataprogram som nöjer sig med att siffrorna är i balans.:cool:

ja, själv tycker jag att det jag fick å pappret verkade vettigast..men vet inte vad jag ska tro...på hippocampus tycker jag det är så svårt att tala om hur mycket hästen rids..tycker det är lättare att man typ vet att...ja om hästen går lätt till msv så ska man lägga på 50%...så borde det vara på hippocampus också tycker jag

Men vilka klasser en häst tävlar behöver ju inte nödvändigtvis säga så mycket om hur mycket den rids. Bättre att faktiskt tala om att man rider si och så många minuter i skritt, trav resp galopp.

Jag tävlar tex inte ett dugg, lättare CR-hoppningar på sin höjd men rider betydligt mer och hårdare än hästen i boxen bredvid som tävlas uppemot MSV. Ska den har mer mat då för att den tävlar en högre klass? Nja....

nej men jag menar att det känns som en bättre "mätpinne"...tycker det är svårt att veta exakt hur mycket jag travar, galopperar osv...och ibland hoppar man ju och ibland rider man bara ut en skrittur...

Men vad har du för värden på ditt hö då? Bara för att hästen tävlar behöver man inte ge kraftfoder.

mitt hö ser ut såhär:

torrsubstans:84%
energi: 7.9 MJ/kg foder
smältbart råprotein: 55g/kg foder
Ca:4.1 g/kg foder
P:1.6 g/kg foder
Mg:0.9 g/kg foder

Du har ju bra värden i ditt hö, så jag tycker inte att du skulle behöva lägga till kraftfoder till detta.

Du har ju bra värden i ditt hö, så jag tycker inte att du skulle behöva lägga till kraftfoder till detta.

ska jag inte?men då måste ju tävlingshästen käka typ 15 kg eller nåt för att täcka energibehovet?....är verkligen lost på det här med foder alltså...

ska jag inte?men då måste ju tävlingshästen käka typ 15 kg eller nåt för att täcka energibehovet?....är verkligen lost på det här med foder alltså...

Men kan han inte äta 15kg hö då? Är han en sån häst som inte orkar/vill äta så mycket? I sånna fall får du ge så mycket hö som hästen vill äta och täcka RESTEN av behovet med kraftfoder av lämpligt slag...
Om din häst har ett behov på 120mj (som ca15kg av ditt hö ger) så skulle det t ex kunna innebära 12kg hö och ca 2.5kg spannmål/betfor (+eventuellt mineralfoder). I ditt fall passar sådant kraftoder eftersom du redan har en hög kvot (mycket protein i förhållande till energi) i höet.
Vill hon inte ens äta 12kg hö så kanske 10kg hö och 4kg spannmål/betfor? Motsvarar ca 120MJ. (men observera att jag bara gissar på hennes energibehov och ger exempel utifrån det)

Som svar på din fråga om foderrådgivare - nej man kan inte lita helt på en sådan, iaf inte då de är försäljare av nåt visst märke som t ex Kraffts rådgivare är. De vill ju gärna sälja deras foder och vill ofta att man ska ge mycket kraftfoder bara därför (för att de ska sälja mycket). Det är därför de gör tjänsten GRATIS! För att då kan de samtidigt sälja sitt eget foder.
Vissa av dom kan vara vettiga och föreslår bara den mängden som verkligen behövs - ibland kanske bara det behövs ett mineralfoder och då kan de som är ärliga och vettiga ger dig det rådet. Men ofta har jag hört konstiga förslag från deras rådgivare... som inte stämmer in på de kunskaper jag har genom svensk littetur jag läst.
Dock måste man ju kunna säga att man kan lita på OBEROENDE foderrådgivare, som är utbildade agronomer, men de tar också betalt för sina tjänster oftast. Ett par hundra eller så. Men då får du det mest ärliga och korrekta svaret utan att de försöker sälja något speciellt foder till dig.
Själv litar jag mest på mig själv och har lärt mig räkna ut foderstater själv!

Senast ändrad:

skulle du kunna hjälpa mig då om jag skickar lite uppgifter?skulle va jättesnällt:)

nej men jag menar att det känns som en bättre "mätpinne"...tycker det är svårt att veta exakt hur mycket jag travar, galopperar osv...och ibland hoppar man ju och ibland rider man bara ut en skrittur...

Men det är det ju bevisligen inte med tanke på hur träningsmängden kontra tävlingsnivå ser ut i vårt stall. ;)

Det är ju plättlätt att kolla tiderna en gång när du rider ett "normalpass" så har du ju det att gå efter sen. Att du skrittar i skogen en timme en dag i veckan och att hästen står en dag gör ju ingen förändring i den totala foderstaten. Det är ju vad du normalt rider du räknar efter. Betydligt bättre mätpinne än vilken höjd du hoppar på tävling. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 780
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 074
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 890
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna