Sv: kan man lita på foderrådgivarna?
ska jag inte?men då måste ju tävlingshästen käka typ 15 kg eller nåt för att täcka energibehovet?....är verkligen lost på det här med foder alltså...
Men kan han inte äta 15kg hö då? Är han en sån häst som inte orkar/vill äta så mycket? I sånna fall får du ge så mycket hö som hästen vill äta och täcka RESTEN av behovet med kraftfoder av lämpligt slag...
Om din häst har ett behov på 120mj (som ca15kg av ditt hö ger) så skulle det t ex kunna innebära 12kg hö och ca 2.5kg spannmål/betfor (+eventuellt mineralfoder). I ditt fall passar sådant kraftoder eftersom du redan har en hög kvot (mycket protein i förhållande till energi) i höet.
Vill hon inte ens äta 12kg hö så kanske 10kg hö och 4kg spannmål/betfor? Motsvarar ca 120MJ. (men observera att jag bara gissar på hennes energibehov och ger exempel utifrån det)
Som svar på din fråga om foderrådgivare - nej man kan inte lita helt på en sådan, iaf inte då de är försäljare av nåt visst märke som t ex Kraffts rådgivare är. De vill ju gärna sälja deras foder och vill ofta att man ska ge mycket kraftfoder bara därför (för att de ska sälja mycket). Det är därför de gör tjänsten GRATIS! För att då kan de samtidigt sälja sitt eget foder.
Vissa av dom kan vara vettiga och föreslår bara den mängden som verkligen behövs - ibland kanske bara det behövs ett mineralfoder och då kan de som är ärliga och vettiga ger dig det rådet. Men ofta har jag hört konstiga förslag från deras rådgivare... som inte stämmer in på de kunskaper jag har genom svensk littetur jag läst.
Dock måste man ju kunna säga att man kan lita på OBEROENDE foderrådgivare, som är utbildade agronomer, men de tar också betalt för sina tjänster oftast. Ett par hundra eller så. Men då får du det mest ärliga och korrekta svaret utan att de försöker sälja något speciellt foder till dig.
Själv litar jag mest på mig själv och har lärt mig räkna ut foderstater själv!