Kan man leva på hästar?

miiiiiiia

Trådstartare
Nu är dte så att gården vi bor på antagligen kommer att vara till salu redan till sommaren/hösten, tidigare än vi trott - mycket tidigare, och jag vet inte om man vågar köpa och "göra något av den"...

Det som idag finns är en koladugård och en massa mark, hade gått att inreda stall, hade fått plats ca 10 boxar av lite olika storlek, alla större än minimimåttet för 170 häst. Stor sadelkammare, spolspilta, ev paddock, närhet till manege och skog!

Frågan är nu vad man skall göra av detta så det helst går att iaf försörja sig på halvtid, då går det ju även att erbjuda viss service till inackorderingar.

Finns det andra företagmöjligheter? Tips, råd mm. är mycket tacksamt!!

Sv: Kan man leva på hästar?

Att det inte går ska man väl inte säga... Men det är inte lätt! ;) Och man får inte vara rädd för att ta betalt för sina tjänster. Däremot är folk sällan villiga att betala vad det faktiskt kostar... :crazy:

Gör några kalkyler och se över om det ens är möjligt i teorin, och var realistisk! Om möjligt så gör även en marknadsundersökning och se om det finns en efterfrågan på det du kommer att erbjuda, samt vad folk kan tänka sig att betala för tjänsten.

Vilket bra tips! Kan man, utan dokumenterad utbildning erjuda sig att hantera dom osv, vill folk betala för det?

Sockerbit: Nej tyvärr är det väl så, jag själv var också sån, men nu börjar jag inse att det faktiskt kostar, ser bla på jobbet att Någon måste alltid betala i slutändan...tyvärr

Jag och två kompisar hade planer på att (för många år sedan, ska tilläggas) köpa ungponnyer och utbilda och sedan sälja dyrt...(A)Finns det någon som helst realism i det?

Att sälja hästar nu är nog inget att ge sig in på. Många lägger ner sin verksamhet för att det inte går att få lönsamhet, det går in pengar från privatekonomin i verksamheten och det är som ett stort, svart hål.

Många privatpersoner gör sig av med sin häst, och därför minskar också trycket på inackorderingsstallen. Majoriteten (skulle jag våga påstå) av ridhästfolket vill inte betala vad det kostar att ha häst, och vill därför ha allt så billigt som möjligt. Mycket slit för liten slant.

Hur ser läget ut i ditt område? Är alla boxplatser uthyrda? Hur ser prisläget ut, både på inackordringsboxar och foder, strö etc?

Att sälja ponnyer dyrt beror på hur bra ni är på att utbilda ponnyerna och hur duktiga ni är på att få resultat på tävling,
om ni har några slags tävlingsmeriter sedan innan osv. men att leva på att utbilda ponnyer och sälja dom, det går nog aldrig.

Tyvärr är det väl så nu!

Vad jag vet har de flesta stall allt uthyrt! Jag betalar strax under 2000 för min box med utsläpp och alla fodringar, helgerna ligger på rullande schema ca en helg/häst/termin och 15 kg egenproducerat hösilage. Strö vågar jag inte svara 100 på för jag får merparten av ströt jag amvänder!

KL
Det ligger även en byggnad på tomten som ev skulle gå att göra om till en fräck etagelägenhet, vill folk betala för att bo på landet och då skulle ju ev en box kunna "ingå" i lägenhetshyran!

Åtminstone inom islandshästnäringen finns det ett par entreprenörer som erbjuder uppväxt för unghästar på lösdrift och innan ägaren hämtar hem sin häst finns möjlighet att få den inriden. Så hästägaren får tillbaka en häst som är grundriden och har fått en sund uppväxt - ett koncept som verkar vara populärt. Förutsatt att man har utbildning eller goda referenser för att kunna erbjuda detta.

Rida in hästar kan jag nog inte åta mig att göra, men hantera från marken och få dom trygga den vägen!

Nej det är i princip omöjligt att leva på att hyra ut boxplatser. Har du öht räknat på det? Kanske i storstad där man har väldigt stort stall och alla faciliteter redan finns, fullskötsel och man gör allt jobb själv.

Säg att du tar 2000 inkl hö. Hö kostar 1,5-2 kr kg minst, 20.000 i månaden minus kostnad för hö (240 kr dag), el, slitage och inte minst allt jobb och besvär med inackorderingar. Och sen skatt på det också. Det ser du ju med en gång att det inte går att leva på.....

Finns det inte stall måste även stora investeringar göras innan ni kan starta upp, många hundra tusen. Tror dessutom du får svårt att hyra ut öht om det varken finns ridbana eller ridhus.

De jag vet som lever på hästar jobbar i princip dygnet runt och har flera ben att stå på; träningar, försäljning, tillridning, utöver inackorderingar.

Nej jag har inte räknat speciellt mycket på det tyvärr, men dom som äger stallet jag står i har bara 13 boxar för uthyrning, mannen har annat jobb vid sidan men annars har dom inget mer vad jag vet om iaf. Har många gånger försökt förstå hur dom får ihop det...

Dom har kanske inte så höga lån på gården, eller han har bra betalt på sin anställning. Att köpa gård idag och satsa på uthyrning är nog inte någon bra idé.

Kanske om ni kan ta över hans kunder, så att ni har en inkomst från start.

Vilket bra tips! Kan man, utan dokumenterad utbildning erjuda sig att hantera dom osv, vill folk betala för det?

Sockerbit: Nej tyvärr är det väl så, jag själv var också sån, men nu börjar jag inse att det faktiskt kostar, ser bla på jobbet att Någon måste alltid betala i slutändan...tyvärr

Jag och två kompisar hade planer på att (för många år sedan, ska tilläggas) köpa ungponnyer och utbilda och sedan sälja dyrt...(A)Finns det någon som helst realism i det?

Tänk på att du behöver ett 16§ tilsltånd från Länsstyrelsen och, för att ta hand om andras hästar, att det behövs viss dokumentation om din lämplighet för sådan verksamhet. Enklare, tydligen, om det bara handlar om egna hästar.
Om du har hand om fler än tre hästar som tillhör andra, om jag minns rätt, behövs detta tillstånd.

I mitt stall kostar det 1250 kr / månad under vintern. Det är lösdrift med fri tillgång till hö. Min häst äter för 600-700 kr i månaden. Det ger en "vinst" på 500 kr. Då har jag inte räknat med transportkostnad för balarna (ingen egen produktion) och inget arbete, el, underhåll m.m är inräknat. Hon har hagar på säkert 15-20 ha, och när hon hade 16 hästar där tror jag hon klarade sig på verksamheten. Nätt och jämt. Men då tränade hon också unghästarna (alltså extra pengar in) Då hade hon "allt" sen tidigare då hon haft turridning tidigare.

Under sommarmånaderna kostar det 300 kr / häst...

Kanske kan du jobba 75% och ha lösdrift och ta hand om gård och hästar de övriga 25%. Låter lite mer rimligt som det ser ut idag..

Det är inte den gården hästen står på som är till salu utan den jag bor på, inte samma!

Kanske är lika bra att lägga ner att detta skulle funka, eller iaf räkna ordentligt och sedan fundera igen! Tack för alla input, skriv gärna mer om ni kommer på!!

Jag känner en som startat eget och bara håller på me hästar för inridning, men det är tydligen tufft, men hon säger att hon får iaf. hålla på med det hon brinner för, på heltid och njuter på så vis istället :)! Har ca 15-20 hästar hemma nu som hon rider in plus några egna.

Min stallägare har ca 11 boxar hon hyr ut med utsläpp,lunch,och insläpp. Hö köper vi av dom,dom får in ca halva årsförbrukningen på egen mark,sen får dom köpa in resten.

Hon berättade att hon tar ut ca 5000:- i dagsläget på en månad i handen. Inte mycket alls alltså. (Tror dock att dottern som hjälper till även tar ut nån lön.) Mycket går bort i skatter osv,och när man har så många hästar på gården så är det ju alltid utgifter. Förra året byttes all eltråd ut mot nya polarband,vilket kostade flera flera tio-tusentals kronor säkert. Markerna ska underhållas,och ingångarna vid hagarna grävdes ur och fylldes med zingel för att leran skulle försvinna,även stallet ska underhållas,plankor ska bytas,el och vatten ska fungera,uppvärmning av sadelkammare på vintrarna. Det drar iväg helt enkelt.

Nu har hon även lite ridlektioner,samt att det ska hyras ut lösdriftsplatser,så det kan ju bli nån mer slant. Jag troooor det är andra eller tredjeåret hon jobbar med detta på heltid,det är alltså det "enda" hon gör. Vi betalar kalhyra på 1000:-,då ingår alla passen samt boxen. Sen kan man köpa till tjänster så som mockning,ridning,hantering m.m. Man kan även hyra nån av deras hästar om man vill ut och rida med nån kompis.

Ja,det är faktist jättebra! :D Hon har två d-ponny och en häst hon har med i uthyrningen. D-ponnysarna är döttrarnas gamla tävlingshästar,så det är ju ett bra sätt för att kunna ha kvar dom,dom går ju även på barnlektioner,så dom betalar sig själva typ,sen hästen fick hon av en som hyrt in sig i stallet i flera flera år,men nu hade hon längre inte tid/lust med häst,och hästen är till åren så hon ville inte att han skulle säljas och flyttas,så stallägaren fick honom,så han går också på barnlektioner och uthyrning.

Var så sambon lärde sig rida,och i sommras var vi ut både jag,sambon och min mamma på tur,jättehärligt.

Sen eftersom jag bara har en 2-åring så kan även jag hyra när ridbegäret blev för stort! :D 80:- betalar man,och då får man rida hur länge man vill den dagen,så typ en långritt på 4-5 timmar,eller ett halvtimmespass på ridbanan.

Man kan även ha fasta dagar som rullar på hela tiden,som hästen tex,han är uthyrd till samma personer varje Lördag och Söndag.

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej! Ni som är inackorderade eller har inackorderingar.. Har funderingar kring både prissättning och formulering.. Jag har2 st...
2
Svar
31
· Visningar
2 956
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 067
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?