Kan man lära sig att älska en häst?

J

Jonesy

Jag behöver hjälp.... jag har blivit erbjuden att köpa hästen som jag varit medryttare på i nästan 2 år. Det är en trevlig häst på många vis, men jag får ingen känsla för den. Den har liksom ingen personlighet. Jag har försöker dagligen gosa med den men den är helt ointresserad, den är rätt ointresserad av människor öht och ganska bufflig.

Hästen är ägarens ögonsten, hon har haft henne sedan hon var föl och hon ska sälja henne enbart för att hon pga av en nu utläkt skada inte håller för den nivå som ägaren vill träna och tävla på. För det som jag vill göra, träna lite dressyr och rida i skogen, skulle det med all sannolikhet inte vara några problem. Ägaren ser det som en stor ynnest att låta mig köpa hästen och jag vet inte hur jag ska säga att jag inte vill ha den, om jag nu bestämmer mig för det.

Min fundering är, kan man köpa en häst vars personlighet man inte direkt fastnat för från början och sedan komma att älska den? Blir det annorlunda om det bara är jag som har hand om hästen? Självklart är jag fäst vid henne efter två år och jag vill att hon ska få det bra... jag är dessutom på jakt efter en egen häst.

Det här blev snurrigt... men nån kanske förstår vart jag vill komma?

Sv: Kan man lära sig att älska en häst?

Du kan ju pröva att ha henne på prov ett tag, men det verkar inte direkt som att she's the one. Jag sköter en häst nu som jag känner likadant för. Han vill aldrig gosa, hatar när man rör han i ansiktet och man får aldrig nån närhet eller känsla av han. Men pröva ha henne på prov så märker du om hon är nåt du kan tänka dig. Lycka till : )

Kan bara svara för mig själv- Jag hade inte köpt hästen. Vill gärna känna att jag verkligen tycker om mina djur och att de tycker om mig. Man tillbringar så mycket tid med dem.

Har bl.a en shettis som blir skitgrinig på mig när jag försöker gulla med honom, men han har så mycket personlighet och är närvarande även om han inte vill bli kelad med. Jag hade inte gillat en häst som är totalt likgiltig.

Har du känt hästen i 2 år och inte riktigt tycker om den så är sannolikheten att du inte kommer göra det heller. Vill du tacka nej så säg det rakt ut, du måste ju inte köpa hästen om du inte vill.

Köp en du tycker om istället tycker jag.

Jag har varit i samma sits. Var fodervärd på en häst som är ägarens ögonsten. Hon tokälskar hästen men ville gärna att jag skulle köpa honom av olika anledningar. Jag hade dock inte fått den där speciella känslan för honom som jag anser är mycket viktig. Jag lämnade tillbaka hästen.

Svårt att säga till ägaren att man inte är lika kär i hästen som hon är.;) Det behöver ju inte vara något fel med hästen, man bara inte får rätt känsla. Om jag ska äga en häst vill jag känna massor för den. Vi ska ju leva ihop. Det är min kompis och ingen maskin man inte behöver känna för. (på min hobbynivå, jag behöver ingen elitprestrerande häst)

Har du ridit henne i två år borde du märkt vid det här laget om ni "klickat" eller ej. Visst förändras läget lite när man äger hästen själv, men hästen förändras troligen inte särskilt mycket.

Visst kan man köpa en lämplig häst som passar, men det blir så ofantligt mycket roligare att välja en häst man verkligen känner för.

Jag skulle inte köpt den. Efter två år så borde man fått någon mer känsla för hästen.
Ett hästköp är så stort och det är viktigt att allt ska gå rätt, inte bara ur ridningssynpunkt utan framför allt kemin ska vara rätt. Tycker jag då.
Hur beter sig hästen mot sin ägare?

Jag tycker att du kan ge hästen en chans, att ha på prov/foder en tid kan inte skada. :)

Jag hade inte köpt. Det är bara att förklara för ägaren att det helt enkelt inte känns rätt.

Kan det vara så att hästen är lite av en enmanshäst och beter sin annorlunda mot sin ägare?

Jag skulle nog tagit den på prov, känt efter noga. Kanske känns annorlunda att ha den helt själv och umgås än att vara medryttare? Sen kanske den ändras i ny miljö och med dig. Känns det inte bra efter det så hade jag inte köpt.

Har varit ungefär i din sits,vi lånade en häst och fick ingen direkt känsla för hästen, Men det var mkt arbete med hästen som vi tyckte var kul och vi bestämde oss efter ett väldigt schysst pris att köpa.

Vi behöll hästen 3år och det var ingen häst som nånsin var kul att rida då vi hade andra mål men vi kämpade verkligen med den.
Det var trots allt sen ett, inte svårt men, känslomässigt jobbigt beslut att sälja den. Vi önskade den allt gott och ett riktigt bra hem. Helst av allt vill man ju behålla hästen livet ut men det fungerade inte om inte några känslor för hästen kommit efter ens 3år!
Så jag säger Aldrig igen!!! Nästa häst jag köper (förhoppningsvis snart) ska bli med både hjärta och hjärna:laugh:

Jag skulle inte köpa en häst jag inte hade någon djupare känsla för. Det är alltid stora pengar det handlar om och då tycker jag man ska lägga dem på något som man verkligen vill ha.

Om nu hästen verkligen betydde "allt" för den här ägaren så skulle hon inte sälja den bara för att den har en skada och inte håller för tävling. Hon skulle tvärt om göra allt som stod i hennes makt för att kunna behålla den ändå! OBS att jag inte säger att hon är en dålig hästägare eller att hon inte bryr sig om/tycker om sin häst - bara att hennes handling visar att hon (trots kärleken till hästen) ändå agerar ekonomiskt och värderar tävlandet högre än kärleken till just denna häst. När känslorna nu inte är djupare än så - så överlever hon nog dråpslaget att du inte vill köpa hästen också!:idea:

Jag tycker att du tar på dig ett alldeles för stort ansvar för andras lycka när du överväger att köpa häst (stort ansvar och stora pengar) bara för att det är jobbigt/svårt att göra någon annan besviken! Att lära sig att säga ifrån ärligt och att agera för sitt eget bästa (kanske låter egotrippat - men ärligt talat; om inte du gör det, vem exakt kommer då att göra det???) är en av de där riktigt stora livslärdomarna vi alla måste lära oss. Vill du inte ha hästen (och det gör du inte) så säg det bara! Du har lagen på din sida!

Ett annat alternativ är att du köper hästen i fråga av ren och skär vänlighet och hoppas att någon annan - av ren och skär vänlighet - ger dig en sådan häst som du egentligen hade önskat dig. Kanske kan du titta bland saluanonserna och ringa upp någon och fråga om du kan få hästen. Annars blir du nämligen väldigt besviken. Och SÅ kan de ju inte göra??? Eller?

Ja - nu var jag jätteironisk, men det var inte alls illa menat! Jag vill bara inte att du ska göra misstaget att betala jättemycket pengar för någon annans problem. Troligtvis hade ingen gjort detsamma för dig!

Kom ihåg att ägaren inte är tvingad att sälja hästen. Hon väljer att göra det. Hur hon än väljer, så är det hennes ansvar och inte ditt problem.

Avslutar med ett käckt; "stå på dig - annars gör någon annan det!"

Har du på den här tiden som medryttare inte kunnat skapa en bättre relation än så, nej jag tycker inte att du ska köpa denna häst eftersom man känner för ett djur rätt snart. Jag tror inte alls att man växer in och tycker om, snarare tvärtom i sämsta fall vilket kan leda till att ridning inte längre blir roligt. Det är inte så man ska ha det, hästar/ridning är en dyr hobby vilket innebär att man bör få valuta för vareviga krona och varenda sekund. Man bör alltså inte låta ett taskigt val stå ivägen för den glädje som det här intresset kan ge.

Känns hästen inte rätt för dig så tycker jag inte du skall köpa den, helt klart.

Jag personligen känner inget behov av att älska en häst. Hästar har ofta inget större behov av att man gullar med dem heller. Men det är som jag känner, det är ju hur du känner som spelar roll i det här fallet.

Jag tror att man kan det.

Kanske beror hästens beteende på hur den hanteras eller hur den mår? Vår ena pålle hade problem med sina leder när vi köpte honom - han hade haft det länge, men haltade bara ibland och bara i första stegen, dessutom flyttade sig hältan på olika ben. Han var alltid ointresserad, sur och grinig. Men efter att vi behandlat hältan (och arbetat med ledarskapet) så har vi en positiv, glad och intresserad häst. I sådana fall kan ju ens egna känslor ändras.

I ditt fall har du känt hästen i två år och om du inte kan peka på något som kan förklara hästens beteende och som du skulle kunna jobba med, så tror jag att sannolikheten för att dina känslor för henne ändras är minimal.

Jag är så gammal så jag anser inte längre att jag måste gilla eller rida alla hästar, men jag anser även att det finns en häst för alla. Leta efter den i stället!

Lycka till!

Visst kan man lära sig att älska en häst, det gjorde jag med min gamling fast omständigheterna var annorlunda i vårt fall. Min första häst bröt benen i hagen och fick nödslaktas på plats, en ruskig upplevelse som knäckte mig totalt. Jag köpte en ny häst efter påstötningar av min mor som trodde att jag skulle gå under i annat fall, men jag hade inga som helst känslor för hästen i många år, annat än att jag naturligtvis såg till att sköta om och hantera henne väl. Visst hade vi mycket roligt ihop trots att jag många gånger funderade på att sälja och lägga av helt med hästar.

Mina känslor växte fram efter lång tid och vi växte även "ihop". Hon var i min ägo i 17 år och hon fick sluta sina dagar en solig sommarmorgon allt för tidigt pga en gammal skada.

Känner du inte för hästen så köp inte om du inte gillar den. Funkar ni bra ihop och trivs tillsammans så är det väl inget att fundera på? "Klicket" är nog lika sant som kärlek vid första ögonkastet, en del faller man för genast men andra växer det fram hos. Jag har hunnit med några hästar numera och köpt de som passat, men känslorna har kommit först efteråt, inte när jag provridit. Senaste köpet är en ponny, inte köpte jag henne för att jag blev stormförälskad när jag såg henne utan för att jag ville ha en.

Jag känner personligen inget stort behov av att gosa och gulla med hästar, och så länge man sköter hästen väl, så behöver man väl egentligen inte älska den heller.... Däremot hade jag aldrig köpt en häst som inte väckte någon typ av KÄNSLA hos mig - ridmässigt, personlighetsmässigt eller vad det nu kan vara. Har jag inte någon sorts känsla för hästen, så brukar inte ridningen bli riktigt 100%-ig heller. Lite likgiltigt...

Om det inte klickat på två år mellan dig och hästen så tror jag inte det kommer göra det senare heller, så... Nej, jag hade inte köpt hästen om jag vore dig

Hej och tack för alla svar!

Jag ser ju vartåt det barkar och det känner jag väl egentligen själv också.... men det är alltid bra med en opartisk åsikt!

Hästen beter sig ungefär likadant mot sin ägare, men jag tror inte att hon har något behov av att gulla med hästen- hon tycker nog att den kontakt hästen ger ridmässigt är viktigare än den den ger från marken. Jag är tvärtom, jag har väl inte riktigt vuxit ifrån "ponnyungementaliteten"- jag vill borsta, klia, klappa, pussa... och få gensvar. Om jag verkligen får kontakt med hästen på marken så kan jag ha överseende med desto fler skavanker i ridningen.

Jag ska ta mod till mig och prata med ägaren också, jag tycker att hon är väldigt gullig som person och jag vill inte göra henne ledsen så det tar emot lite men det ska ju göras.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama