Kan man köra en shettis varje dag????

S

suss44

Heej! Det är så att jag ska köpa en shettis och jag har tänkt att köra den.Men jag undrar ,kan man köra en häst varje dag om man kör lugnt?Eller måste den ha "vilo dagar"?Ger det samma träning som om man skulle ridit hästen?
Kan man ha shettisen barfota då?:confused:

Jätte glad om nån vill svara på dessa frågor då jag grubblar på dom hela tiden.../// Suss:)

Sv: Kan man köra en shettis varje dag????

Heej! Det är så att jag ska köpa en shettis och jag har tänkt att köra den.Men jag undrar ,kan man köra en häst varje dag om man kör lugnt?Eller måste den ha "vilo dagar"?

om du ska köra den varje dag så är det nog bra om han vissa dagar bara körs lungt (-skritt.) Kanske 2 ggr i veckan. Sen beror det såklart på hur "hårt" du kör vanligtvis..
om det vore min ponny så skulle han nog iaf få vila helt en dag i veckan.

Ger det samma träning som om man skulle ridit hästen?

Nej, det blir väl inte riktigt samma träning som vid ridning. När man kör så får ju hästen dra -inte bära.

Kan man ha shettisen barfota då?:confused:

Det beror helt på vilken kvalité han har på hovarna och vilket underlag du ska träna på. Vissa hästar kan gå barfota - andra inte.

Senast ändrad:

okej:D tack SÅ JÄTTE MYCKET för svaren:D

Haha, läste "kan man köpa en shettis varje dag"

Gjorde jag oxå... Tänkte hmmm...?

Men till TS: Klart det går att köra en shettis varje dag! Men om du själv inte är van vid att köra är det bra om man har med sig någon som kan.

Bara man lägger upp en bra träning för hästen och ser till att den får sin vila och så, musklerna måste få återhämta sig också.

Vissa shettisägare brukar ha en talang att glömma bort att shettisar också behöver bra träning, vilket leder till att det händer att de far ut och kör jättehårt om hästen stått i några månader, bara för att den är rund om magen... Och sen kallar dom shettisar för tjuriga... :smirk:

Dock finns det ju folk som är underbart duktiga med sina shettisar också! :D

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 964
Senast: Enya
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka