kan man köpa en lös brösta?

A

anni0001

jag har fått låna en sele men det fattas en brösta. har sett på div internetshoppar att det finns sk långbrösta resp kortbröstor att köpa - funkar de att köpa en sådan? har en shettis som ska köras in o däckel, baksele, svansrem osv passar men ingen brösta finns, vore ju gött att slippa köpa en ny sele o ist komplettera denna.

Sv: kan man köpa en lös brösta?

Ja visst går det. Tag kontakt med en selförsäljare tex Driveout och säg vad du vill ha. Många kompletterar ju med ett coller eller något annat som inte ingick i paketet från början

ok! tack :) nån som vet något om tex bör**s bröstor? passar de korta till en shettis?

Ok. har bara sett att många andra inte skriver ut affärernas namn. Men ingen som kan uttala sig om de bröstor som finns där och i div travshoppar?

Du skulle kunna köpa börjes loksele.
Sen skruvar du bort dragländren och har draglinorna direkt till lokorna.
Och så använder du din däckel (en travsele?) och bakselen. Se till att vagnen har svängel och köp draglinor!:)
Får du allt anpassat rätt har du en(två) kanonsele som du kan köra mycket och länge med!:)

Fast då kan h*n ju lika gärna använda lokselen + bakselen som h*n redan har. ;)
Dessutom låter det väldigt konstigt att fästa draglinorna direkt i lokorna :confused:

Inte konstigt alls, jag kör så med mina shettisar och hästen störs mer av en vanlig loksele där du har dragringen kvar.
I dragringen (som inte får sitta för högt pga draglinjen) ska draglinor och skaklar samsas. Ett elände, sällan hästen drar i enbart draglinorna, om man inte har väldigt långa ögglor på skakeln.
Vid snäv sväng kan det hända att hästens framben kommer i kläm då skaklarna sitter lågt.

Jag har hjälpt Fozzie här på forumet så hon numer kör med draglinorna direkt till lokorna:)

Lokselar med delbara dragläder kan man så enkelt göra såhär med, likaså ITEs loksele som har skruvar.

Jag kombinerar mina shettislokor med en travdäckel och en bakåvänd kortbrösta (billigt gammalt knep för oss med små shettisar som vill ha en passande baksele:angel:).
En bra bröstsele har tre delar: brösta med draglinor, däckel och baksele.
En bra loksele borde ju oxå ha tre delar!;)

Ja en sån "travsele" är det :) Men låter väldigt krångligt att pyttsa ihop två selar? då kan jag ju lika gärna köpa en helt ny o bara använda den?

Varför är travbröstorna för smala? Travhästarna drar ju? Vi har bara en pytteliten tvåhjulsvagn (typ rockard) och ponnyn i fråga ska bara dra mig och dottern (sammanlagt ca 80 kg)

Ja visst kan du köpa en ny sele. Och antar du tänker på en bröstsele (dryga tusenlappen - inte en skitsele med fast brösta) men shettisar har dåligt läge för en brösta, den trycker mot strupen eller ligger mot bogspetsarna. Ingen höjdare, men det ska oftast mycket till innan en välhanterad häst klagar:(

Man ska ha draglinor och svängel för att hästen ska slippa friktionen som blir, när hästen rör sig, men inte skaklarna. Selen rör sig delvis och detta kan skapa obehag och skavsår.

En brösta bör vara bred för att ha stor annläggningsyta, så som en sadel fungerar för att fördela vikt. Bröstan fördelar trycket över bringan.

Travhästar "drar" så lite som möjligt, skaklarna snurras fast i travselen och hästen drar oftast vagnen med bålen.

Som att vi väljer byxor, det är inte roligt med för trånga/opassande sådana, men nog kan man få på sig dom och gå med dom:crazy:
Men så skönt om man väljer rätt storlek/modell;)

Travhästarna drar inte med bröstan, de drar (sina väldigt lätta vagnar på platta backen) med däckeln. Baksele saknas också till travselarna, så det är ju ngt som ni också hade behövt komplettera med om ni skall låta ponnyn dra.
I mina öron låter det som en mkt vettigare (och mer ekonomisk) lösning att köpa en ny budgetsele istället för att pussla med ej kompletta travselar som ändå inte är ultimat för ändamålet.

Ni får en fullt godkänd budgetsele för runt 1500kr, en som dessutom är komplett med draglinor & baksele.

Edit: _L_ var före mig, men jag låter mitt inlägg stå kvar ändå :)

Tycker fortfarande att anni0001 ska köpa en loksele:bump:
Inget är för svårt för oss på buke, här ger vi ju experthjälp;):D

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Hej! Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som...
Svar
7
· Visningar
1 953
Senast: Ulrika C
·
Körning jag har en liten shettlands ponny som är under inkörning (dock 14 år gammal) och har en gammal brösta som tydligen inte ska passa till...
2
Svar
22
· Visningar
2 568
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben