Kan man klippa en Sheltie?

pippilotta

Trådstartare
Nu när det är regnigt och lerigt ute så drar Wilma in massor av grus o.dyl.
Så min fråga är , kan jag klippa henne och i så fall hur mycket?
 
Sv: Kan man klippa en Sheltie?

När det gäller mina collies så brukar jag se till att de är klippta under tassarna så att inte så mycket smuts fastnar där. Sedan är det bara att hålla ut, torka och bada...:angel:
 
Sv: Kan man klippa en Sheltie?

När det gäller mina collies så brukar jag se till att de är klippta under tassarna så att inte så mycket smuts fastnar där. Sedan är det bara att hålla ut, torka och bada...:angel:

precis:) man får räkna med sånt om man har en långhårig hund tyvärr...vill man inte ha dessa besvär borde man kanske ha en korthårig:p
 
Sv: Kan man klippa en Sheltie?

Men självklart kan du väl klippa henne! Om det inte är så att du planerar en utställningssäsong eller så såklart. Vet folk som klippt sina collies sådär på ålderns höst och hundarna gillar det skarpt! Du kan ju använda nått skär på klippmaksinen som ger ett par centimeters stubb om du är osäker, sen kan det ju vara skönt för hunden att ha lite hår kvar såhär på vintern. Du kan nog få vara beredd på att skaffa täcke om hunden tycker det blir jättekyligt utan sin pälks. En tjej jag gick kurs med klippte ner sin vattenhund och den tyckte det var hurvigt fast det var tidig sommar...
 
Sv: Kan man klippa en Sheltie?

Wilma är första långhåriga hund som jag har, och vem tackat nej när man får ett erbjudande om en trevlig hund :angel:
Hade inte tänkt att klippa henne jättekort utan mer "frisera" lite under magen och behängen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 441
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 635
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 525
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 782
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp