Kan man kastrera för tidigt?

mian1

Trådstartare
Min lilla hittekatt, som var så söt och feminin, har snopp! :o Det borde alltså vara en pojke och inte en flicka :idea:
Ingen har hört av sig ännu att katten är deras, men är det en kille så borde det väl vara fritt fram att kastrera? Tänker att det kanske finns de som vill ha sin honkatt kvar osteriliserad för att få ungar, men hankatter behåller man väl sällan okastrerade? Dessutom är det ju betydligt billigare att kastrera en hane om det nu finns någon ägare som kräver honom tillbaka.

Jag vet inte hur gammal lillkissen är. Behöver jag vänta tills han blir vuxen nog att märka revir eller när kan han lämnas in?

Och märkningen? Kan jag chipmärka honom, men avvakta med att registrera honom som min utifall att det finns någon ägare till honom?
 
Sv: Kan man kastrera för tidigt?

Ring veterinären och fråga. Olika veterinärer gör olika. En del kastrerar från 12 veckor, andra från 6 månaders ålder, andra när katten blivit könsmogen, andra har viktgräns osv. Eftersom du inte riktigt vet hur gammal din katt är bör du väga honom så att du iaf kan ange en vikt och ungefärlig ålder.

Chippa honom kan du absolut göra och det är lika bra att registrera dig som ägare, ifall han försvinner. Dyker det upp någon som äger katten kan ni ju bara göra en ägarändring.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hittade ingen tråd så hoppas jag inte missat Men hela dagen sett min Facebook jubla över att det nu blir krav på kastrering för...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 858
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv. Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det...
Svar
18
· Visningar
2 947
Senast: mamman
·
Katthälsa Finns det verkligen ingen lag på detta? Jag bor i ett litet samhälle och vi har tre kastrerade honkatter som nu på senaste tiden åker...
2
Svar
30
· Visningar
3 357
Senast: monster1
·
Katthälsa För ca 2 veckor sen flyttade en "vildkatt" in i min trädgård. Han var mager så att han såg ut som ett sträck, hade 2 miljoner fästingar...
Svar
12
· Visningar
1 303
Senast: Kim_N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp