kan man hjälpa brunsten?

Caress

Trådstartare
Hej.
nu e det så att min dam ska betäckas igen.
Hon är en "tyst" brunstare. jag får gissa mig till om detta pipet hon ger kan vara rätt. Sist då vi åkte iväg fick vi spruta igång henne.
Har läst att E-vitamin kan sätta fart på brunsten. kan det stämma?
eller någon som har något tips?

Sv: kan man hjälpa brunsten?

men hon visar aldrig nå tecken även om hingsten står bredvid. Det är tyst som i graven.
skulle vara så skönt me tydliga tecken.

När stona är i högbrunst brukar de inte ha ljud för sig alls.

Vad är det för tecken du vill se? (Eller höra?)

Jag har samma dilemma med mitt ena sto.

Medan foderhästen tjuter och tjurar för fullt så är min nordsvensk knäpptyst.
Hon förändras inte det minsta :mad:

det är ju så svårt om man ska gå efter tecken utan att dom skvätter å piper.
om man tittar på slemhinnerna så är hon rödare och öppen. hon går i slowmation från hagen. när hon träffar valack så luktar dom å brummar men hon e tyst å ibland kommer ett pip. i ridningen tar hon inte höger. men jag tycker det e så svaga anmärkningar. skulle vara skönare med en skvättfia.
så då läste jag på en avelssida att man kunde ge e-vitamin så det fick fart på det hela.
Ingen som provat?

Vetegroddsolja (vit. E) tyckte jag förstärkte brunsten hos min dam, tyvärr borde du ha börjat ge tidigare.

men man kanske hinner. hon ska inte betäkas förän början på juni.

jag får testa. i annat fall får jag be solguden om bättre väder å grönt gräs.
tack ska ni ha :D

har också ett sto som ska betäckas i slutat av Maj/början av Juni. och hon har inte visat ett enda tecken på brunst än, hon är också som du förklara hur ditt sto är ;)

fast jag ska på fri betäckning så hon kommer få stå några veckor där och kommer förhoppningsvis visa sig brunstig :)

ja det får man hoppas:laugh:
jag provar med vetegrodsolja, om de inte funkar å vi missar brunsten så får vi spruta igång henne...

Mitt sto visar inte heller speciellt mycket brunst. En enda dag och den dagen gäller det att sperman är hemma. Det har dock aldrig varit några problem att få henne dräktig.

Den gången hon inte hade föl vid sidan har jag börjat "leta brunst" redan i april noga antecknat datum och hur många dagar mellan. Ringt till seminstationen och förklarat läget. Och det gick rent ut sagt riktigt bra. Åkte dit på onsdagen, vet kollade, ja hon är nog redo om ett par dagar, åkte på fredagen, hon är redo och hingsten stod i närheten så jag åkte och hämtade sperman. Koll på söndagen ja hon är klar.

jo allt är beställt å klart. men som sagt så e det inte dags färän tidigast slutet-början maj-juni. så man får väl ha lite is i magen å lugna ned sig lite.
Men OJ vad det ska bli kul att få vara med igen om det :love:

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 557
Senast: Tuggben
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 407
Senast: Ajda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: super
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka