Kan man ha Senskydd bak??? :)

JessicaM

Trådstartare
Jag har hittat FINA senskydd o strykkappor på hooks som passar min sadels färger. Men jag gillar inte strykkappor bak utan vill ha runt hela kotan. Tänkte om man då kunde köpa 2 set o ha senskydd bak oxå :D

Dumt???

Sv: Kan man ha Senskydd bak??? :)

Benskydd som sitter runt kotan fungerar som teknikskydd. Det blir ännu värre med höga senskydd.
Det behövs inte senskydd bak, du har inga ben bakom som kan sparka på senorna.

Men kan de skada något?
På ditt svar lät det mest som det var onödigt att ha bara :)

Jag använder själv inte senskydd i bak men en kvinna i stallet gör, fast från början satte dom ju senskydden åt fel håll, med öppningen bakåt.

Jag vet många som har senskydd bak.¨
Men själv ser jag ingen anledning till det. vill du ha skydd som täcker kotan så köp stryckappor som går runt kotan, om det är så att hästen stryker sig så du vill ha höga skydd så ha höga stryckkapor eller linda bak .

Jag använder själv inte senskydd i bak men en kvinna i stallet gör, fast från början satte dom ju senskydden åt fel håll, med öppningen bakåt.

:crazy: Hur tänker man då!? Inte alls, förmodligen...
(inte riktat mot dig, såklart)

Till TS
Köp (höga) strykkappor istället, senskydd är formade för frambenen (okej, Hööks varianter brukar sällan vara formade för något ben alls) så risken för skav och tryck känns onödigt hög då de kommer sitta dåligt. Förmodligen lär de också bli för korta och då kan kanten på skyddet orsaka onödiga senskador om benet skulle få ett slag bakifrån, även om risken är liten.

Jag har höga senskydd bak i fälttävlan, men det är skydd som är konstruerade för det!
34973_1523705661410_1497660137_31354481_7385108_n_98772321.jpg

Eskadron har höga "senskydd" som man ska ha till bakbenen :) Kostar runt 600kr. Men jag skulle nog inte använda "vanliga" senskydd till bakbenen :)

Kan inte ni som kan detta med dessa bakbensskydd som går omkring kotan förklara hur man får det till teknikskyddseffekt?

I alla trådar där jag har läst kan man bara läsa något diffust om formen på dem och sedan hänvisas det till en tre år gammal notis i Ridsport. Aldrig står det någon "idiotsäker" förklaring på HUR det blir teknikskydd av dem.

De klämmer åt runt benet/senan vilket är obehagligt och gör att hästen lyfter högre och oftast öppnar bättre också. Detta får effekter på tex ryggen eftersom språngkurvan ändras mycket och plötsligt (därför ska man endast ta max ett par språng med teknikskydden, om man nu tvunget sak använda dem alls).
Hur mycket de reagerar variterar från häst till häst. En del påverkas inte alls, andra vänder nästan ut och in på sig.
Höga senskydd som de jag har (Eskadron) har jag aldrig sett ge någon "teknikeffekt" på någon häst, faktiskt. Men det kan bli lite höga-transportskydds-effekt när de går med dem första gången, vilket i längden inte heller är bra så klart (om de inte slutar efter ett par steg).

:crazy: Hur tänker man då!? Inte alls, förmodligen...
(inte riktat mot dig, såklart)

Nä inte alls precis som du skrev, jag var dock snabb att fråga varför?
Dom ska sitta så för det har dom lärt sig :eek:
Jag berättade hur ett senskydd fungerar och till slut fattade dom så denna diskussion om att dom sätter dom i bak tar jag inte :devil::angel:

Jo, jag inser att det är så "riktiga" teknikskydd funkar. Men hur kan korta kotskydd utan vikter få samma effekt?

Har visat sådana skydd (Eskadron Memo) för min tränare (en välrenomerad sådan) och han såg ut som ett frågetecken när jag menade på att dessa kunde ha samma effekt som teknikskydd. Därför är min fråga var denna myt/sanning kommer ifrån, då jag såklart tycker att det är intressant både för diskussionens skull och för min egen skull.

De är ju samma modell som PRO-skydden, och man måste dra åt dem rejält för att få teknikeffekt misstänker jag (eftersom så många hästar går med dem utan förändrad benteknik). Sen finns det andra anleningar till att jag inte gillar de skydden, men det hör inte hemma här :p
Vikter behövs dock inte, utan det räcker med "vanliga" lätta skydd som klämmer åt. Dock sitter resåren lite högre än på pro-skydden vilket gör att trycket över senan blir större.

Jo, det min tränare sa var att man möjligen kan orsaka en senskada om man drar i för kung och fosterland. Han förstod dock inte alls hur dessa skydd skulle få hästen att hoppa ett dyft bättre. Intressant fråga, då jag vet att det finns folk som blåvägrar att använda liknande skydd just eftersom det "kan" ge teknikeffekt, och därmed slita på hästen.

Av ren nyfikenhet; varför gillar du inte sånna skydd?

Det är just att man drar åt dem som orsakar teknikeffekten, eftersom de klämmer hårdare runt benet då och en del hästar tycker det är obehagligt = lyfter annorlunda :)

De flesta, speciellt de biligare varianterna, sitter dåligt och rör sig när hästen vinklar leden så att ovankantens baksida trycker in på senan, lite dåligt förklarat men det blir ett punkttryck där som jag inte gillar (jag hade sådana skydd när de kom för några år sedan och en av mina hästar började få en förändring på senan just där. Som tur var blev det inget av det men skydden har jag inte kvar sedan dess. Spände så att de satt på plats men inte mer). Sen känns det kanske lite onödigt med skydd på kotans utsida i vanlig banhoppning men jag har hellre för mycket skydd än för lite så länge de inte stör eller skadar på något sätt.

Ursäkta TS för trådkapningen :)

Varför jag ställde frågan var pga att jag tänkte estetiskt bara :D Gillar inte strykkappor som bara har skydd på ena sidan kotan (den inre sidan), jag tycker att rider man i skog o snår så ska det ju täcka på båda sidorna.

MEN nu är det så att jag hittad ett par riktigt snygga benskydd som kommer passa min sadel som jag beställt. Sadeln är brun o lite orange. Här är benskydden; Klicka på de oranga
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610755&deptid=4&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Så därmed tänkte jag om man kunde ha senskydd bak, innebär alltså att jag får köpa 2st set.
Om det inte stör hästen eller att den tar skada av det så är det väl ok.. Men därmed frågan, tar den skada av att sätta senskydd bak???

Men det har du ju redan fått svar på?! :confused:

De är gjorda för framben, och ska användas på dessa.

En hästs bakben ser inte likadana ut som frambenen gör,
och rörelsemekaniken ser inte likadan ut fram som bak
därför kan det ju tyckas dumt att sätta ett par frambensskydd bak,

låter det inte logiskt, JessicaM?

Att köpa skydd för att de är snygga till sadeln är nog en av de dummaste anledningar jag hört,
skydd köper man för att de ska skydda, och då köper man en modell som sitter som de ska, som inte stör,
eller på något sätt kan skada hästen.

Ja, min häst brukar väl lyfta lite udda på benen dem första stegen, men så gör hon med precis alla tänkbara skydd... Slutar dock ungefär lagom tills att man kommit ur stallet. :)

Låter otäckt med skydden du hade! Memo-skydden känns väldigt välgjorda tycker jag och sitter bra på benen, men jag kan tänka mig att det kan finnas varianter som är mindre lyckade. Att skydda baksidan är väl som sagt ganska onödigt, men så länge det inte skadar som sagt. :)

Ursäktar också trådkapningen och säger som redan sagt att frambensskydd ska man ha på frambenen. Det säger ju sig självt! :) Finns dock höga varianter som ser ut precis som senskydd (bl.a eskadron) till bakbenen för den som vill ha det.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 396
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
785
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 089
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka