Kan man ge sin häst gran lr tall kvistar att äta på i hagen?

L

lie

kan man ge dem det, för det är väl inte giftigt? vet en annan som brukar ge sina hästar gran lr tall och de gillar det verkligen.. så nu vill jag ge mina hästar de??

Sv: Kan man ge sin häst gran lr tall kvistar att äta på i hagen?

Ja vi brukar slänga in granris eller hel gran i hagen nu på vintern, det gillar dom och så har de något att pyssla med. Att det skulle vara giftigt har jag aldrig hört!

Vi brukar slänga in julgranen i hagen efter jul, den blir länsad på både bark och barr på bara några timmar.
Brukar hänga grankvistar i boxarna också.

Våra hästar äter gran och tall,dom har även hittat en buske med mycket nypon på,usch kliar i halsen när jag tänker på det. :bow:

Ja, vi ger hästarna hela granar att gnaga på i hagen! Mums! ;)

Mvh Huntress :)

Våra pållar har mycket gran och tall att käka på i hagen :d
Har heller aldrig hört att det skulle vara giftigt .

Är det bara jag som tycker att pållarna luktar gott när dom har tuggat i sig gran ? :d

/Daffne

Håller med om att dem luktar gott :)

Man skall INTE ge sin häst grankvistar då gran är giftig för häst, tall går däremot bra.

Gran är inte giftigt.. inte vanlig gran! Däremot silvergran är giftig och dessa ska man INTE ge.

Mina hagar är fulla av granar och hästarna äter av dom nu på vintern. Har inte haft några som helst problem av att dom äter det med undantag av en gång då min glupska gamling stod och lekte med en grantopp, han dinglade den fram och tillbaka o plötsligt var den borta.

På kvällen så fick han ruskig kolik, det var riktigt illa och jourvet kom. Helt plötsligt släppte det när vet just hade kommit hit mitt i natten, han fick trots att han var ok kramplösande och beviplex sprutat.

Det visade sig att han hade svalt hela grantoppen och den hade haft svårt att ta sig fram i tarmsystemet.. Nu gick det hela bra tack o lov!

Våra hästar har ätit massor av gran, både barr och bark, och de har aldrig reagerat på det.

För att vara säker, ge aldrig ädelgranar. Idegran och kungsgran är giftiga. Vanlig skogsgran är ok. Var även försiktig med enris.

Vanlig gran är jättenyttigt för hästarna. Det är lite avmaskande också har jag hört, och så innehåller de en massa vitaminer.
Våra fick hela (små) granar i sina boxar förra året =)

Annars kan ni ge hästarna asp träd som ni sågar ner och lägger i hagen, barken är jätte nyttig.

Suverän sysselsättning för dem tycker jag och de älskar det ju! Men man ska hålla sig till de svenska granarna och tallarna, inga inplanterade och framför allt inte idegran som är jättegiftig.

Var har du hört att gran skulle vara giftigt?? MÄnniskor kan ju också äta gran utan problem.

det har vi inte så mkt hemma av annars hade de fått det också, de får nöja sig med gran, ensilage och halm förutom kraftfoder =)

Har inte hört att färsk gran skulle vara giftigt, men däremot julgranar som har stått i vatten och ...tja...jag vet inte vad som händer.
Har bara förstått att man INTE ska ge begagnade julgranar till hästarna.

Vanlig gran är gott och nyttigt för hästar men dräktiga ston har jag hört skall vara undantaget och att man inte skall ge granar till dem. Vet inte om det finns substans i det eller inte.

Våra hästar har fri tillgång på granar vinterhalvåret.

Det har jag också hört, att dräktiga ston kan abortera om dom får gran. Vet inte om det stämmer, men det finns ju en del växter/örter som ÄR abortframkallande, så det kan ju stämma.....

Gran är inte giftigt men däremot innehåller det tannin eller vad det nu heter som kan vara fosterfördrivande så man ska vara försiktig med gran till dräktiga ston. Tall däremot har jag hört kan vara farligt i stora mängder då det innehåller något syraaktigt som kan fräta sönder hästens mage....

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 778
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka