Kan man ge sin häst gran lr tall kvistar att äta på i hagen?

Sv: Kan man ge sin häst gran lr tall kvistar att äta på i hagen?

Jag brukar ge min häst granris eller nån liten gran att gnaga på ;). han tycker det är mums och jag har inte märkt ngt negativt med det. brukar f.ö julpyssla med granris på boxdörrarna :)

*lånar*

Är det inte ganska stor risk för KOLIK om man ger dom en hel gran och/eller grenar att knappra på? :eek:

Jag skulle vilja ge det till min så hon hade nåt att pyssla med MEN tänk om hon (väldigt glupsk nordis) tuggar i sig hela bitar av grenarna osv. och får kolik?? Hjälp, vågar inte... hon som är ganska känslig i magen...

Vanlig, hederlig GRAN och TALL är ett utmärkt "tillskott" till hästar! :bow:
Har hört att enris även ska kunna "ersätta" maskmedel (har inte testat själv).

Något som är direkt DÖDLIGT är idegran.

Citat från Agrias hemsida:

Idegran är en växt som är väldigt giftig för hästar, och är direkt olämplig att ha i stallet. Hästarna tycker mycket om smaken och utgången blir ofta dödlig. Idegranen växer mest i kusttrakterna från Bohuslän till Gästrikland. Man skiljer den från en vanlig gran genom att den är liten, ofta busklik och saknar kottar. Den har små röda bär och platta, skaftade barr som är mörkgröna

RK-1527T.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Kände en tjej som hade en fjording. När hon kom hem från skolan en dag låg hennes älskade fjoring död i hagen. Det var antagligen någon som hade tänk vara snäll och ge hästen något att äta och gett den just idegran.

Fy vad hemskt... Att männsikor vågar ge andras hästar massa konstiga saker att äta.

Ja det är inte klokt. Men det är inte den enda gången som jag hört om folk som matat hästar dom inte känner. Vi hade ett travsto i stallet som inte tålde om det nu var morötter eller äpple det minns jag inte men det var något av det. Var alltid lika rädd att någon skulle ge henne det eftersom det är så ovanligt med hästar som inte tåler det. Hände några gånger trots skylt vid boxen att något barn gav henne det.

Några ungar på sista ridskolan jag red på tyckte det var en bra idé att mata de söta privatponnieserna. Med KATTMAT! :eek:
Det kom upp stora anslag efter det att endast personalen fick mata hästarna, övriga fick inte ge hästarna ens en sockerbit.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 778
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka