kan man ge något istället för hö.....

L

lordsimson

Hej!
jag ska på ett ridläger en vecka och jag undrar om det finns något man kan ge istället för hö.
eftersom det är väldigt svårt att få tag i hö nu.
kan man ge någon typ av lucern???'
min ponny har stått stå på att ganska kraftig bete hela sommaren men på lägret så finns det inte så mycket gräs i hagarna.
mvh cecilia
 
Det borde gå att få tag i hö nu.
Jag bor i Skåne och i vårt stall fodrar vi redan med årets hösilage. :)

Immer
 
Till grovfoder räknas hö, ensilage/hösilage, halm och bete.
Lucernpellets omsätts i kroppen på samma sätt som grovfoder, men tillfredsställer inte hästens tuggbehov och behov av bulk (ung. stora partiklar) i mag-tarmkanalen.
 
men kan man inte ge kraffts lucern Mix???
det är ju som grovfoder...
mvh cecilia
 
Kraffts Lucern Mix kan man ge istället för hö, det är egentligen hö, fast finhackat. Enda problemet är väl att hästen inte får sitt tuggbehov riktigt tillgodosett av det, men det kan man lösa genom att komplettera med halm om man har tillgång till det. Annars tror jag iofs inte det ska vara nåt problem om det bara gäller en vecka.
 
årets hö i skåne? Hos oss i malmötrakten har inte bönderna fått slagit hö än. Men enilaget behöver inte torka så länge, så det har dom fått in. Börjar bli riktigt orolig ang höst och vinterfodringar.

Du har tur! Med ditt ensilage
 
Kraffts Hackad Strå innehåller bara lusern. Har alltså helt andra värden än vad ett normalt hö brukar ha. Rekommenderad giva av Kraffts hackad strå ligger på 0,5-2 kg om dagen, alltså lite svårt att ersätta hö med det...
 
Kraffts Lucern MIX innehåller lucern plus gräsfröhalm. Det håller därför mer hö-lika värden än om man enbart ger lucernhacket.
 
Man ska inte ge för mycket lusernhö även ifall man ger det som riktigt hö och inte kraffts hackat strå eller mix eftersom det är väldigt proteinrikt, utan det ska blandas ut med vanligt hö eller halm.
 
Man ska inte ge för mycket lusernhö även ifall man ger det som riktigt hö och inte kraffts hackat strå eller mix eftersom det är väldigt proteinrikt, utan det ska blandas ut med vanligt hö eller halm.

Var har du fått dessa uppgifter från? :confused:
Att man inte kan ge mix som ända grovfoder är skitsnack!
Referenser önskas tack.
// Linda
 
Öhhh :confused:, undrar vad du fått detta ifrån?
Vet hur många ryttare som helst (på elitnivå) som använder Krafft Lusern Mix som enda stråfoder då de åker ut på tävlingar. Hur smidigt som helst och du garanterar din häst med foder av mkt hög kvalite. Skulle själv fodrat mina hästar (galoppörer) med detta som enda stråfoder förra vintern eftersom det va väldigt svårt att få tag på hö/hösilage av god hygien och värden. Hittade dock till slut ett superhö. Annars hade jag mkt väl kunnat tänka mig att fodra med detta. De hade då även fått fri tillgång på halm för att tillgodose sig tuggbehovet.
 
om man ser till att hästen i övrigt får i sig tillräckligt med näring går det bra att använda halm som ersättning av grovfoder. det tillfrdställer tuggbehovet hos din häst. se bara till att det är halm av god hygienisk kvalitet och att hästen äter tillräckligt mycket. minst 1 kg torrsubstans/100 kilo häst
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
877
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 346
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
547
Senast: Sesca
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 988
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp