Kan man ge för proteinrikt foder till lakterande sto?

Bellini

Trådstartare
Har hört nånstans ifrån att fölet kan växa för snabbt och få senkontrakturer om man ger det diande stoet för proteinrikt foder, kan detta stämma? Lagom är ju alltid bäst, men kan det bli för bra med ett mjölkande sto verkligen? :confused:

Mvh Lina

Sv: Kan man ge för proteinrikt foder till lakterande sto?

Ett digivande sto har ett oerhört proteinbehov, tror knappt du kan överutfodra det. Givetvis är ju proteiner från grovfoder bättre än proteiner från kraftfoder

Enligt vissa forskningsrapporter så finns det en ökad risk för bl a senkontrationer vid överutfodring av stoet, men även för lösabenbitar. När det gäller lösabenbitar så är det under den sista tiden av dräktigheten som den risken finns och för senkontraktioner som inte är medfödda då efter fölningen. Ofta ska detta då enligt forskingen hänga ihop med att man ger stoet kraftfoder samtidigt som det finns bra bete på vår och försommar. Så rekommendationen är då att om stoet går på ett bra bete ska hon inte ha extra kraftfoder under de här perioderna. För att gräset då är så näringsfullt att det kan bli för bra för ett litet föl.

ok, har inget ordentligt bete innan hon fölat, har sparat en hage åt dem som det växer och frodas i nu. Så då kan jag fortsätta fodra henne som jag gör antar jag, eller? Hon får:

15kg ensilage (har inte värdena framför mig men det är normalt mot bra)
2kg Groov 125
1kg betfor
Tocosel i gång/vecka

Hon är i jättefint hull enligt mig och vet sa att hon var i perfekt hull för dräktiget, varker för fet eller för tunn.

Någon? Syftar ju mest på om det skulle kunna vara för mkt proteiner hon får i sig...

ok, har inget ordentligt bete innan hon fölat, har sparat en hage åt dem som det växer och frodas i nu.

Inte för att jag är jättebra på detta med betesmark och dessutom beror det naturligtvis på hur långt det är kvar till fölningen. Men jag har fått lära mig att man inte sparar bete om man låter bli att släppa hästarna där tidigt. Gräset växer mer om det blir avbetat och det blir då mer näring i det om det är "nytt"..

Nu vet jag ju inte vad det är för häst men det låter inte mycket för en stor häst.

15kg ensilage (har inte värdena framför mig men det är normalt mot bra)
2kg Groov 125
1kg betfor
Tocosel i gång/vecka

Jag kan garantera att det inte är nån fara för överutfodring med den foderstaten, snarare tvärt om. (om det är en stor häst)
Vad gör all betfor för nytta? 1 kg är ganska mycket.

Vad har du för värden på ditt hösilage? Har svårt att tro att du får i hästen för mkt proteiner på den foderstaten, snarare tvärt om.

Nu vet jag ju inte vad det är för häst du har iof.

Mina högdräktiga ston får idag 5kg hö med en kvor på 7.4 + 1kg Lusern, ½kg havrekross o lite betfor. Det är shettisar jag pratar om

Oj, det låter inte mycket om det är en stor häst!

Mitt digivande fullblod (svårfödd)äter ca 185 mj och 1600 smrp i form av

8 kg hö
15 kg hösilage
5-7 kg lusern
1 kg krafft pluss grön
1,5 kg kornkross
200 g betfor
tokosel

Hon har fri tillgång på stråfoder , även lusern har hon fri tillgång på.
Nu har jag dock tillfälligt dragit ner på lusern och kraftfoder för att se om fölis diareé beror på mammas mat.

Betforn är för att hon ska äta upp kraften hon får bara :)

Ja jag vet att det inte är mycket mat för en stor häst (170 cm, halvblod)
Men hon äter inte mer! Hösilaget har jag uppskattat till att hon äter ca 15kg/dag, ligger alltid kvar massa i boxen på morgonen och kvällen som hon inte ätit upp, som jag sedan får slänga för hon är lite fjantig och vill inte ha "gammalt som legat i boxen"
Hon har hösilage i hagen också men det vill hon inte ha. Går och betar de grässtrån som finns i hagen mest...

Inga knep på vad man kan ge som är gott och proteinrikt då?

Tack för länken! :)

Enligt programmet så får hon aldeles för mycket energi :eek: Måste ha skrivit fel någonstans...

Ingen som har tips på hur man får i hästen mer foder?

Jag går emot de andra och tycker inte att du behöver ge mer protein om hon är fin i kroppen. Fölet tar alltid vad fölet behöver, så det är mamma som tappar om proteinintaget blir för lågt.

Men eftersom att hon är fin i hull och kropp så finns det ju ingen anledning att lägga till mer bara för att det vanligtvis brukar krävas mer. Var däremot noga att hela tiden hålla ett öga så att du kan höja lite om hon skulle börja tunna ut.

1 kg betfor är ju däremot ganska mkt på en icke arbetande häst. Den kan du säkert minska på och ändå ha den som smakhöjare (och bra för magen i mindre mängd).

Skulle du behöva öka proteinet så är lucern hackat strå eller pellets väldigt bra.

Nu vill man ju inte hålla på och förändra mkt i foderstaten så här på slutet. Men om du ska ta fler föl och hon generellt är svår att få i mkt mat så kan du ju till nästa gång byta en del av krafften till ex. krafft protein, lucern eller soja så att du får ett högre värde men det ändå inte blir så stor mängd foder att äta.

Tack för tipset om Krafft Protein! Ska jag köra med om det blir fler dräktigheter :)

Jag går emot de andra och tycker inte att du behöver ge mer protein om hon är fin i kroppen. Fölet tar alltid vad fölet behöver, så det är mamma som tappar om proteinintaget blir för lågt.

Men eftersom att hon är fin i hull och kropp så finns det ju ingen anledning att lägga till mer bara för att det vanligtvis brukar krävas mer. Var däremot noga att hela tiden hålla ett öga så att du kan höja lite om hon skulle börja tunna ut.

Håller inte riktigt med dig.
Om ett digivande sto börjar tunna ur så är man oftast körd den säsongen.
Märren behöver en reserv vilket hon inte kan ha om hon är i "perfekt" hull nu.
Vet inte hur gammaltt fölet vid sidan är men när den är bortåt tre månader så tar den som värst av mamman.
Är då ungen två månader och mamma börjar tunna ur så har man ingen möjligthet att kompensera det ökade behovet hos fölet samtidigt som man ska göda mamman..av den enkla anledningen att hon inte kan stoppa i sig dom mängderna för att hinna ikapp.

TS häst är 170. Den märren lär behöva en del. Och när det finns antydan till att hon tappar så får nog TS problem.

Hade jag en sån så skulle jag ösa i den mat för att hålla mig på rätt sida av gränsen..med råge.

AM

Jag håller med... jag "öser" i mina ston mat under dräktighet/digivning...

Som redan sagts i tråden... ett sto som faller ur gör det väldigt fort, rejält och är oerhört svår att få upp med föl vid sidan/ny dräktighet...

Hellre ett för tjockt sto än ett urfallet,magert...

Hur kombinerar man det med misstänkt fång? :crazy: (Och ja, den är fortfarande "bara" misstänkt efter sex veckor).

Mitt sto ligger på tabellvärden nu, dvs hon får det hon behöver enl tabellerna (ca 8kg kanonhö och så har jag börjat ge krafft protein, vi är på 2dl nu, ca 450kg utan föl, dvs ponny). Hon har gått ganska precis nio månader.

Hon är inte smal, har fortfarande lite "späck" över revbenen och är rund över rumpan men har tappat på ryggen. Hon har stått inne i sex veckor så det kanske förklarar att hon har tappat lite på ryggmusklerna?

Jag har. tack o lov aldrig drabbats av det, måste vara en otroligt svår balansgång.
Hoppas ngn med mer erfarenhet av det problemet svarar.

Jag ger mitt dräktiga sto så mycket hon äter. Vill gärna ha i henne mer, men hon äter helt enkelt inte mer :crazy:

Är alltid mat kvar i boxen/krubban vid nästa fodring (fodras 4ggr/dag).

Vad ska jag göra då? Trodde Krafft Groov 125 var det med mest protein i (förutom Krafft protein men vill inte ändra för mkt nu) Men hon är i bra hull och absolut inte tunn nånstans.

Ska ta kort imorgon och lägga in, så kanske ni som har hållt på med avelsston mycket kan försöka bedöma hennes hull?

Mvh Lina

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 020
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU...
Svar
19
· Visningar
1 617
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025