Kan man ge för proteinrikt foder till lakterande sto?

Sv: Kan man ge för proteinrikt foder till lakterande sto?

Byt till Pluss Grön som även innehåller mer vitaminer och mineraler hon också behöver mer av nu.

Min som var i vad JAG tyckte var "perfekt hull" visade sig vara alldeles för tunn när fölis väl började dia, det bara rasade trots sjuka mängder foder. Hon såg ut som en ridhäst i hullet i högdräktigheten = alldeles för tunn för att vara avelssto.

Tänk att din häst är HÖGPRESTERANDE när hon är högdräktig och digivande.

Det finns ingen anledning att byta till Pluss Grön. Hon kan stå kvar på Groov 125 men om du inte kommer upp i 3,5-4 kg så bör du komplettera med mineraler eftersom Groov är ett fullfoder. När fölungen ska börja smaka mammas mat så är Groov också mkt mer lämpligt för creepfeeding.

15 kg ensilage är inte så mkt = 9 kg om du har ts på 60%.

Digivande ston är den mest krävande kategorin av vuxna hästar när det gäller foderstaten (inkl. högpresterande tävlingshästar). Det viktigaste i foderstaten för sto och föl är balansen mellan energi/protein och kalcium/fosfor. Du kan omöjligt ge henne för mkt protein. Däremot kan för stora mängder energi (och därmed fel balans i foderstaten), ge tillväxtrubbningar och senkontrakturer m.m.

Få ston klarar de första 3 månadernas digivning på bete utan stödutfodring. Eller rättare sagt, folk i allmänhet har sällan så bra beten och näringsvärdet sjunker snabbt för varje vecka.

Det finns ingen anledning att byta till Pluss Grön. Hon kan stå kvar på Groov 125 men om du inte kommer upp i 3,5-4 kg så bör du komplettera med mineraler eftersom Groov är ett fullfoder. När fölungen ska börja smaka mammas mat så är Groov också mkt mer lämpligt för creepfeeding.
Varför inte? Hon behöver mer proteiner och har svårt att få i stoet mer mat.

Varför skulle inte Pluss Grön funka för fölet? Det om något har höga behov som är svåra att tillgodose.

Vad skulle du rekomendera för mineraler? Skulle Krafft Grön vara tillräckligt? Är ju för avelsston, hon får inga extra mineraler nu, bara tocosel...

Jag ger mitt dräktiga sto så mycket hon äter. Vill gärna ha i henne mer, men hon äter helt enkelt inte mer :crazy:

Är alltid mat kvar i boxen/krubban vid nästa fodring (fodras 4ggr/dag).

Vad ska jag göra då? Trodde Krafft Groov 125 var det med mest protein i (förutom Krafft protein men vill inte ändra för mkt nu) Men hon är i bra hull och absolut inte tunn nånstans.

Ska ta kort imorgon och lägga in, så kanske ni som har hållt på med avelsston mycket kan försöka bedöma hennes hull?

Mvh Lina

Nu har jag tagit lite bilder, inte så bra men jag är en usel fotograf :o
Vad tror ni? Första bilden är lite missvisande, ser ut vara tunn över korset, men det är hon inte.
Är hon för tunn?

2d8i8vn.jpg

wjjntx.jpg

2j1tvo4.jpg

Alldeles för tunn överlinje. Jag skulle fodra upp så mycket det gick. Ni verkar ha lite gräs, kan hon få beta av det så mycket det går är det ju bäst.

Utifrån vad bilden visar så kan inte jag se att det är ren panik iallafall...

Varför inte? Hon behöver mer proteiner och har svårt att få i stoet mer mat.

Varför skulle inte Pluss Grön funka för fölet? Det om något har höga behov som är svåra att tillgodose.

Det är inte helt fel att ge Pluss Grön så klart men bättre med Groov (tycker jag) som är mer likt grovfoder än kraftfoder om man ska hårddra det. Själv föredrar jag Groov till fölungar för att proteinet är mer högvärdigt, kommer från lusern och potatisprotein. I Pluss Grön är det större andel soja. Eftersom Pluss Grön oftast kombineras med havre (tror inte det är något digivande sto som klarar sig på enbart 1-1,5 kgPluss) så föredrar jag att ge Groov i stoets krubba när fölungen börjar smaka mammas mat. Havre/stärkelse skulle jag INTE ge mina fölungar! Det kan rubba balansen i deras foderstat helt för jag vet ju inte att fölungen BARA stjäl Pluss och inte havren också (det är nog troligare att den stjäl havren). Så det är liksom ett "säkerhetstänk" från min sida att göra det valet. Alla mina digivande ston har behövt 4-5 kg Groov 125 (och ibland beroende på hö, även lite KRAFFT Protein till det) så mineralbehovet har alltid täckts via färdigfodret.

Angående mineraler så räcker nog KRAFFT MINER BLÅ alldeles tillräckligt. Det är dessutom billigare än den gröna. :)

Hon ser lite tunn ut i överlinjen och skulle tjäna på lite mer protein. När de börjar falla ur så gör de det snabbt. Svårt att se på bilden, men över revbenen (energi) så ser det bra ut.

Tack alla för bra råd!

Ska inhandla krafft blå idag! Vågar jag lägga på lite Krafft Protein såhär sent i dräktigheten? 283 dygn är hon på idag... Har ju hört att det inte är bra att ställa om foderstaten sent i dräktigheten :confused:

Tack alla för bra råd!

Ska inhandla krafft blå idag! Vågar jag lägga på lite Krafft Protein såhär sent i dräktigheten? 283 dygn är hon på idag... Har ju hört att det inte är bra att ställa om foderstaten sent i dräktigheten :confused:

Vem har sagt det? Behovet ökar från mån 8-9 och varje månad fram till fölning, då måste man ju öka på maten.

Får du verkligen i henne alla mineraler och vitaminer som behövs? Min som åt bra hö och Pluss Grön behövde ändå nästan 2 dl pulverminerlar vilket var svårt att få i henne.

Du ska väl kanske inte göra ett BYTE men lägga till av det de äter är ju bra... ;)

Har köpt Krafft blå pellets mineraler, de äter hon snällt :)
Jag har lusläst trådar här och flera gånger har det stått att man inte ska ändra foderstaten i högdräktigheten, alltså inte byta foder, öka kan man ju göra. Men mitt sto äter inte mer, så jag frågade om man kan kombinera krafft groov 125 (som hon får nu) med Krafft protein, alltså byta ut lite av grooven mot kraft protein?

Någon?

Som jag skrivit i tråden innan så äter hon inte mer :crazy:
Vill ha något i mindre volym (mer koncentrerat)

Som jag skrivit i tråden innan så äter hon inte mer :crazy:
Vill ha något i mindre volym (mer koncentrerat)

Precis, därav det smartare att byta helt till Grön Pluss som blir mer koncentrerat. Dessutom mindre pellets och mer smakliga enligt mina hästar iaf!

Självklart kan du byta ut lite av Grooven mot Protein! Protein är ju dessutom ännu mer koncentrerat än Pluss. De flesta ston är inte så hungriga nu i slutet av dräktigheten (det trycker på ;)) och man tjänar på att ha maten koncentrerad. Helst i form av ett kanonhö förstås! Du kommer att märka att hon blir MYCKET hungrigare när hon har fölat och fölet diar.
Fördelen med KRAFFTs produkter är att de är ganska lika varandra. Eftersom hon är van vid Groov 125 så är det ingen fara att ge 0,5 kg Protein på en gång (även Pluss). Skulle hon behöva mer än så kan du öka successivt men jag skulle gissa att det blir svårt att få i henne mer innan hon fölat. Protein smakar också lite fränare än Groov. Mitt sto var ganska kräsen och åt lite mindre än jag skulle ha velat av Protein men slukade det sen - när hon VERKLIGEN behövde allt hon kunde få. :)

Lycka till med allt nu!

Tack så jättemycket för bra tips! Imorgon ska jag inhandla Protein och ge till kvällen :laugh:

Krafft pluss är mera protein i ,, detta använder jag .

Är det väl inte! :(

Pluss = 80 g eller 200 (beroende på vilken du menar)

Protein = 330

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 020
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU...
Svar
19
· Visningar
1 617
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka