Kan man fodra med nyskördad havre direkt?

Sv: Kan man fodra med nyskördad havre direkt?

Nej, man ska inte fodra med ny skördad havre, varför vet jag inte men den ska torka först.
 
Sv: Kan man fodra med nyskördad havre direkt?

Havre ska ligga och vila en tid efter skörden, vet inte riktigt hur lång tid, men ungefär 4 veckor, kanske mer?

Att utfodra med nyskördad havre är som att be om kolikanfall, så det ska man helst undvika.
 
Sv: Kan man fodra med nyskördad havre direkt?

Ett par månader har jag hört sen ska den tydligen blåsas ren på nått sätt.
Kolla innan du börjar fodra hur lång tid det ska vara för att vara på den säkra sidan. Det är tydligen väldigt farligt att ge nyskördad havre.
 
Sv: Kan man fodra med nyskördad havre direkt?

Det beror på om den blir torkad (genomblåst med fläkt) eller ej. Är den inte torkad (så var det oftast förr), ska den ligga flera månader innan man använder den, men nuförtiden har de flesta större lantbruk egen spannmålstork och då kan man använda den redan efter några veckor.
 
Sv: Kan man fodra med nyskördad havre direkt?

Förr var rekommendationen 3 mån. Med dagens torkningsteknik behöver man inte vänta riktigt så länge, 1-2 mån brukar räcka. Beror lite på hur stor giva hästen får. Ger man bara en liten giva är det inte lika stor risk att hästen reagerar på den färska havren.
 
Sv: Kan man fodra med nyskördad havre direkt?

Tack så mycket - då vet jag liiite bättre! :bow:

:d Kola
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 686
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 349
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 118
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp