Kan man blöta upp betfor samtidigt som annat kraftfoder?

S

StarLight__

Har en fråga jag skulle vilja ha svar på..

Om man ska förbereda hästens betfor på kvällen till morgonen därpå, och den även ska ha kornkross där till, kan man blöta upp allting i en hink eller ska man ha betforn i en separat hink?

Sv: Kan man blöta upp betfor samtidigt som annat kraftfoder?

Inga problem att blanda. Det har jag gjort i nio år nu utan problem.

Jag tar alltid in betfor på kvällen och lägger i blöt till morgonen.
Dels för att det inte ska frysa och för att jag inte ska glömma det :p

Jag blandar inte det med *torrfodret* havre.musli för min del men har jag annat foder som ska blötas tex lucernpellets ,vetekli då lägger jag allt i samma hink.
jag har hört om att man kan mjuka upp korn i vatten för det är så hårt :o

Tack för era svar:)
undrade med tanke på att jag har både hört att man kan göra så, medan ngn annan har sagt att det inte är bra att blöta upp korn tillsammans med betfor.

Vi kastar i alla mat innan kvällen.
Det som skall blötläggas samt det som inte behövs blötläggas.
Blir enklast så!

Korn kanske är annorlunda men havrekross eller müslin vill jag inte låta stå o bli så geggig utan blandar i den när fodret ska ges. Tycker att havrekrossen luktar lite jäst om det får stå över natt i blöt, kanske inget farligt för hästen men jag vill inte ge det i a f.

Jag blöter alltid betfor ihop med Krafft Protein. Hästen vägrar äta KP för sig själv, men ihop med ljummen betfor går det i :)

Sen håller jag med Jeeves, tkr kross (både havre och korn) luktar jäst när det stått i blöt över natten, så jag blir lite osäker om det är lämpligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 574
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar