Kan man bli uppsagd när man redan sagt upp sig?

angelic-a

Trådstartare
Sommaren 2010 flyttade jag till ett stall med fullservice, förutom lunchpåsar som man gjorde själv. I januari 2011 satt en lapp i stallet där det stod att vi även skulle börja göra egna kvällspåsar. Inget möte eller ändring i kontrakt, det var bara så det var.

I april någon gång hade vi stallmöte då vi tog upp att uppstallare i stallet hade olika kontrakt, det stod bl.a. olika och maxfodergivor. Vi kom fram till att kontraktet skulle skrivas om så att alla fick lika, men INGENTING annat skulle ändras.

I maj 2011 får vi de nya kontrakten, HELT förändrade. Vad som ingick och inte, vi fick inte ens ha eget foder... Får man ens skriva om ett kontrakt mitt i en termin? Det hela gjorde iaf så att mer än hälften av uppstallarna sa upp kontrakten den 31 maj. Med 2 månaders uppsägningstid skulle vi alltså flytta den 31 juli.

Servicen blev mycket dåligare, mockningen fruktansvärd. Mögligt hösilage tyckte dom också att våra hästar gott kunde äta.

Igår fick jag ett samtal av ordförande som säger att jag + en till tjej (som också sagt upp sig) blir uppsagda för att vi plockad bort täckeshängare på boxdörrarna (säkerhet) utan att fråga. Så nu har jag betalat 8000 i stallhyra men måste vara ute ur stallet inom 14 dagar...

Fan, får man verkligen behandlas såhär? Det har ju hela tiden varit uppenbart att dom VILL att vi ska flytta, men kan man verkligen bli uppsagd på ett kontrakt man redan sagt upp?

Sv: Kan man bli uppsagd när man redan sagt upp sig?

Vilket ställe:eek:

Verkar som dom inte har så mycket att komma med eftersom dom själv verkar ha brutit mot kontraktet mer än en gång.

Var er uppsägning(alltså när ni sa upp er) muntlig eller finns den skriven? jag tror nog inte dom kan göra något ändå, iaf inte med pengarna..Jag är dålig på den juridiska biten så det lämnar jag till någon annan, men fy fasen vilket skitställe det verkar vara...

Att du redan har sagt upp din plats är inget hinder för stallägaren att i sin tur säga upp dig. Allt ska givetvis ske enligt gällande regler.

LIA

Har stallet endast 14 dagars uppsägningstid i ert kontrakt om de säger upp er men ni har två månader om ni säger upp kontraktet själva?
Du ska självklart få tillbaka dina pengar som du betalat för uppstallningen om de tvingar iväg er, du ska inte betala för något du inte får.

Hoppas det löser sig :)

De kan säga upp er, men bara enligt det avtal ni har. Jag antar att ni har ömsesidig uppsägningstid två månader, och då tjänar de ju inget på att säga upp er - ni sade ju upp platsen före och alltså avslutas ju avtalet innan deras uppsägning görs gällande.

Jag antar att ni har ömsesidig uppsägningstid två månader, och då tjänar de ju inget på att säga upp er - ni sade ju upp platsen före och alltså avslutas ju avtalet innan deras uppsägning görs gällande.
Det elliminerar "risken" av att hyresgästen återtar sin uppsägning.

LIA

Om dom säger upp oss hyresgäster gäller endast 14 dagar, men om vi hyresgäster säger upp oss gäller 2 månader. De "tjänar" alltså två veckor på att säga upp oss. Det är endast våra hästar som står på stall och måste skötas nu, alla andra står på bete. Dom har flera gånger klagat över att våra hästar ska tas in och kvällsfodras, så det är nog en faktor till uppsägningen också...

vad står i kontraktet ang uppsägning? Är det 2 månaders ömsesidigt uppsägning eller kan stallägaren säga upp boxplatsen med omedelbar verkan?

ja då är där inte mkt o göra tyvärr, men dock tycker jag att de ska betala tillbaka de resterande veckorna iom att de vill ha ut er på 14 dgr, tror nästan att de måste det

I mina ögon låter det helt orimligt angående uppsägningstiden!
Läser just nu bostads och hyresrättsjuridrik (distans) och jag mailade faktiskt vidare denna frågan.
Inte just om du kan bli uppsagd när du redan sagt upp dig, utan hur det är med uppsägningstid och kontraktsbrottet.
Jag tror att hyresvärdens (stallvärdens) kontrakt är ogiltigt vad gäller uppsägningstiden, att du har rätt till MINST 3 månader uppsägningstid.
(och om du säger upp avtalet gäller det till din fördel, dvs 2 månader som står i kontraktet).
MEN! Jag återkommer angående svar på detta, om jag får något vettigt dvs. Ska bli intressant och se vad lärarna tycker :)

3 månader gäller väll bara hyreskontrakt för människor, dvs inte stall. Eller det är vad jag trott

Jo jag är lite osäker på vad som gäller faktiskt.
Men jag vet att hyreskontrakt tar upp;

Lägenhet -Ett hus/ eller del av hus
Bostadslägenhet -Lägenhet som används som bostad
Lokaler -En lägenhet som inte är en bostadslägenhet

Det jag funderar över är om även stall räknas med i rubriken lokal.
Jag vet att tex garage gör detta och tex klädaffärer.
Och som beskrivningen för lägenhet ovan så innebär det just ett hus eller en del av ett hus.
Och ett stall är ju faktiskt en form av ett hus, precis som ett garage eller p-hus är.

Och jag vill minnas att alla ovan uppräknade har en uppsägningstid på 3 månader om hyresvärd säger upp hyresgäst.

Köper man in tjänsten inhyrning av häst, inte bara kallhyra utan också tjänsteutbud (fodring, utsläpp etc) faller detta under tjänstelagen. Det är en tjänst man köper in (förvaring av häst med foder och utsläpp s a s), inte en hyra.

Så det är alltså juridiskt rätt att dom säger upp mig från kontraktet jag redan sagt upp mig från?

I mina ögon låter det helt orimligt angående uppsägningstiden!
Läser just nu bostads och hyresrättsjuridrik (distans) och jag mailade faktiskt vidare denna frågan.
Inte just om du kan bli uppsagd när du redan sagt upp dig, utan hur det är med uppsägningstid och kontraktsbrottet.
Jag tror att hyresvärdens (stallvärdens) kontrakt är ogiltigt vad gäller uppsägningstiden, att du har rätt till MINST 3 månader uppsägningstid.
(och om du säger upp avtalet gäller det till din fördel, dvs 2 månader som står i kontraktet).
MEN! Jag återkommer angående svar på detta, om jag får något vettigt dvs. Ska bli intressant och se vad lärarna tycker :)

Återkom!! Ska bli spännande att se vad som sägs. Tänker nog själv ta kontakt med en jurist imorgon, vägrar låta mig behandlas på detta vis! Idag när en stallkamrat kom till stallet såt hon direkt när hon svängde ner på vägen till stallet att min häst har rymt ur hagen och haft ner jättemånga trådar! Precis när hon kommer åker stallpersonalen därifrån, förbi min häst som går på åkern brevid hagen....

Om du menar konsumenttjänstlagen är den inte tillämplig på förvaring av levande djur ( 1§ 3 st).

*kl* I övrigt finns det inget självklart svar. Om jag uppfattat det hela rätt är hyreslagen (JB 12 kap) inte heller tillämplig, i de fall där det ingår tjänster i uppstallningen.

Enligt hippson så är det avtalslagen som är tillämplig, och då är erat avtal avgörande. Har de, enligt avtalet, rätt att få betalt för tiden mellan er uppsägningstid och deras? Jag är dock rätt övertygad att om det står så i avtalet, så är ett sådant villkor att betrakta som oskäligt. De kan inte ta betalt för tid utöver deras uppsägningstid, dvs tid som ni inte får utnyttja stallet. I sådant fall kan villkoret jämkas eller lämnas utan avseende (36§ avtalslagen).

Ska bli intressant att läsa vad Libra får för svar!

Tillägg ang uppsägning på uppsägning. Jag ser inget hinder för att ridklubben säger upp dig efter att du sagt upp din plats. Särskilt inte när ni har olika uppsägningstider. Står det något i avtalet gällande uppsägningen? Förutom då uppsägningstiden?

Hur som helst så kan de inte slänga ut er i förtid och behålla den hyra ni har betalat för uppsägningstiden förutsatt att ni inte har misskött er (och då menar man allvarliga saker som betalning av hyror etc.) och det verkar ni ju inte ha gjort.
Jag tycker det låter som försök till bedrägeri i sådana fall.

Har stallägaren dessutom brutit mot kontraktet flertalet gånger borde ni definitivt ha era pengar tillbaka.

Det låter som att stallägarna startat helinackorderingsstall för att sedan inse att usch vad jobbigt och mycket tid det tar. Vi blåser hyresgästerna och börjar tulla på det som står avtalat i kontraktet.
Sedan vet jag inte om det ens är tillåtet att skriva om ett kontrakt till hyresgästens nackdel...?? Då kan ju hyresgästen hävda att det gamla kontraktet ska gälla och vägra skriva på det nya alternativt säga upp sig återigen med omedelbar verkan.

Det måste ju vara lite som att bygga hus, hantverkarna lämnar en offert som man godkänner. Avtal upprättas och hantverkaren måste fullfölja avtalet och kan ju inte helt plötsligt skriva om avtalet till kundens nackdel om kunden redan har betalat för det hela...??

Jag tycker hela historien låter bedräglig, typiskt vissa hästfolk dessutom! Har du fått kvitto på det du betalat...?? Är stallägarna registrerade för F-skatt och har tillstånd att hålla så många hästar? Skulle inte tro det, alltså en till i raden av bluffmakare i denna bransch. Usch och fy för dessa som ger häst- och ridsporten uruselt rykte...!!! :mad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 324
Senast: Piaff
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 013
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka