Kan man betäcka och sen gå kvalitén?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 246
S

Stall Olitten

Hej!

Jag undrar om det är vanligt att man betäcker de nyblivna 4:a åringarna i vår och sedan tränar dem "som vanligt" inför kvalitén nästa höst?:o Hur brukar ni göra? Berätta.

Mvh malin

Sv: Kan man betäcka och sen gå kvalitén?

Jag hade nog väntat med att betäcka och börjat träna redan nu, men det är ju bara min åsikt.

Mitt sto betäcktes i Juni förra året och gick kvalitén i september.
Och iår fick hon en fin hingstapojke.
Hon reds in innan betäckning, men bara det abslout mest grundläggande.
Sen gjorde hon ingenting efter betäckningen till början på augusti då vi red och hoppade in henne. Inte optimalt men det funkade.

Anledningen till att visa öht var för att kunna stambokföra henne pappersvägen.

Hej!

Ja, det är ju ändå då mellan ca 5-7månader senare som fölningen blir. Löshoppade ni eller var det uppsutten hoppning?
Min häst är redan väl inriden för en 3:åring och ska vila dec-januari i alla fall. Sen blir det bara lugn träning feb-april(skogen). Jag vet inte om jag ska betäcka, men jag undrar om man brukar göra det.

/Malin ("Svar/fråga" till både Cairo och cirkus)

Senast ändrad av en moderator:

Ska du betäcka och visa på kvalitén gäller det att inte betäcka före juni. Samma sak för de 3-åringar som ska visas på championatet.

De får väl inte vara mer än 4 mån in i dräktigheten vid tävling. Om jag nu inte minns fel.

Insåg nu att du skulle visa på kvalitén nästa år. Då spelar det ju ingen roll...

Uppsuttet - vilket var lite överambitiöst med avseende på hur lite riden hon var !

Jag betäckte mitt sto på sommaren för det var mitt främsta mål, att hon skulle ha föl och var i avelsboxen. Men sedan framåt sensommaren tyckte jag att hon fungerade så bra i rdiningen så vi beslöt oss för att anmäla.
Och det kunde inte gått sämre. Hon blev bästa gångartshäst och fick biljett till finalen. Det skulle bli på håret att vi fick starta. Men på morgonen den där dagen i mitten av oktoer när vi skulle åka så bara vräkte snön ner, det var värsta ovädret och hade redan då kommit säkert 3dm. Vi ringde poliserna i dom län som vi skulle åka igenom (göteborg-vetlanda) och alla avrådde oss bestämt från att ge oss ut på vägarna. Mer eller mindre förbjöd oss för att det var sån storm. Så vi fick koppla av släpet och ta ur knopparna ur manen och stanna hemma :cry:
Känns sååå himla tråkigt och snopet. Här kvalar man till final och har en av den årgångens finaste gångartsponnyer, och så kan man inte åka pga snöstorm i mitten av oktober :mad:
Men för oss är hon fortfarande den finaste ponnyn i sverige!

Kan förtydliga med att det var just för att hon var dräktig som vi inte ville åka dagen innan och ha lånebox som de flesta andra. Vi ville hellre starta tidigt och kunna åke hem direkt. Ville inte riskera fölet i magen någonting.

Jag betäckte min 4 åring i juni och visade på kvaliten. Hon gick vidare som gångarts och hoppvinnare till finalen (valde hoppning) åkte dit kom 3a i finalen, kom hem med en häst som kastat :cry:
Som HB skrev så var snöstormen inget att leka med. Vi var dock redan på plats fredag kväll då det var torrt och blev kvar till söndagen innan vi fått fatt i ett par vinterdäck till bilen. Ett nytt vintertäcke fick köpas på plats till hästen då boxarna var lite väl dragiga.

OT Minns än den smärre chocken man fick när man gick upp på lördag morgon och inte hittade bilen då det hade snöat under hela natten. Det var ju höst när man gick o lade sig.

Senast ändrad:

Fortsätter på welshponnytrenden:

Ett av mina welshmountainston betäcktes på våren som femåring och gick kvalitetsbedömningen senare på hösten samma år. Fina resultat, bästa welsh oavsett sektion med bl a 9-9 på löshoppningen. Åkte även på en del utställningar samma år samt gick en mindre hoppklass på ridskolenivå. Efter kvalitetsbedömningen har hon enbart ägnat sig åt att vara mamma. Hon tycks bli dräktig så fort hon ser hingsten och har alltid, även i samband med aktiviteterna som femåring, hållt sina små foster i tryggt förvar. En lugn och trygg pärla!

*puttar*

Det måste finnas fler som har erfarenhet av denna fråga. Kom med synpunkter och era erfarenheter.:bump:

Hur det än är så är det dyrt att betäcka och ska man träna Tävla sin unghäst så är ju chansen större att stoet resorberar det är väll det man får fråga sig själv m det kan vara värt det ??

Dels lägger man ner mycket arbete på att få stoet dräktigt sen måste kvaliten stämma med att dräktigheten får inte gå över 4 månader samt så ska stoet ta det lugnt till 45 dagar eller nåt och inte stressa upp sig eller ha för mycket omkring sig .

Att ta ett beslut i allt detta handlar ju också om hur mycket stoet är utbildat nu ?

Frågan är om DU vill ta den chansen om du betäcker ?

Mvh Mia som troligen inte skulle ha gjort det ;)

Hej!

Ja, inte har det varit på tal att träna och tävla för en sten hård satsning i championatet etc, utan snarare motion/hobby/utbildning=Grundkondis med ett +....;) Har inte någon direkt ambition till att ut och tävla varje helg. Utan mer visning av stoet för meriter till faders hingsten och hennes mor och fölet som mitt "slutgiltiga" mål för min avel innan jag blir för krasslig i min hälsa.... Om några år kanske jag inte klarar att ha mina hästar längre, därför så skulle jag vill uppfylla min dröm i tid, medans jag kan.:cry:

Kvaliten är inte så himla krävande ! Så jag tycker absolut att du med gott samvete kan genomföra detta.

Kvaliten är inte så himla krävande ! Så jag tycker absolut att du med gott samvete kan genomföra detta.

Själva regionala kvaliten är inte så krävande och då åker manoftast över en dag MEN kvalar man till RIKS så kankse man bör fundera både en och två gånger. Oftast är det en bit dit så man väljer att åka dagen innan och hyr boxplats på plats. Det är ett större risktagande än själva ridandet.

Om det gäller halvblod så är det ju championaten som gäller de går i mitten/slutet på oktober så i regel har dräktigheten gått så långt att man ändå inte får tävla då.

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 500
Senast: Bapelsin
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 874
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte försöka samla hop lite o lika saker som är väldigt mycket i mitt huvud justnu. Som INTE är om soc mötet nästa vecka och att...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 517
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 286
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka