Kan kotledsinflammationer......

Men oftast har denna kotledsinflammation en orsak, kan du finna den så är det fullt möjligt för hästen att läka ut sin sekundärskada.

Beror den på ryttaren, så återkommer problemen när ridningen återupptas.

Jo självklart, men jag bara leker med tanken. Mitt sto har ju haft d precis o jag bara satt o klurade lite. Fick det konstaterat 3/10, hade då inte hunnit sätta igång henne efter betet som hon var på juni-augusti, och innan betet gick hon ingenting, jag bröt foten förra december så jag red inget på hela vintern och hela våren. Det verkar ju skumt om det ska kunna bli så på en häst som i princip "vilar", men troligtvis har hon väl haft det HUR LÄNGE SOM HELST......(har bara hur dåligt samvete som helst och kan inte se pållan i ögonen, *suckar djupt*)

Då ligger grundorsaken på ett annat plan, ett tips är ryggen. Man har konstaterat i en mindre undersökning på Ultuna för några år sedan, att hela 72 % av kotledsinflammtionerna härstammade från just ryggen.

Men har hästen gått så länge med en kotledsinflammation, kommer andra aspekter med i bilden. Dels måste du ju få hjälp av vetrinär att häva det akuta tillståndet, sen tror jag starkt på att gå vidare och undersöka varifrån orsaken kommer.

Men en långvarig inflammtion kan i sämsta fall ge pålagringar i kotan, jag tror att du även kanske borde kolla det med.

Javisst. Har haft tandläkare, massör, kiropraktor, terapeut ute samt att hon är behandlad 2 ggr av vet på klinik.

Men det blir iaf så att hon åker till hästhimlen den 12:e januari. Min häst är ingen glad häst längre och konstaterat är det att hon aldrig mer kommer kunna hoppa, som hon älskar. Men jag kan inte sluta klura, nyfiken på varför är man ju. Kan inte se några fel i ridningen, alltid tänkt mkt på hur jag rider för att få en häst som håller, regelbundet kollat tänderna, haft samma hovis hela tiden, kollat sadeln en gång per år osv.

Men man får ju ändå, mitt i all olycka, försöka lära sig ngt av det hela. Tackar för svaren....

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
450
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
335
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj