Kan knappt sitta ner!

Sv: Kan knappt sitta ner!

Tror också att det kan hjälpa att ändra i sitsen. Har kontaktat en ny tränare och ska börja träna för denne. Skönt.

Det verkar tyvärr som att flera i denna tråden tror att det är första gången jag tävlar. Jag har tävlat MSV-klasser på häst och FEI med ponny (och några mästerskap) så det är inte rutinen det brister i även om man aldrig kan få för mycket av den. Vad jag efterfrågar är hur jag kan komma åt att jag inte känner att jag kan sitta ner som jag ska på hästen. Inte hur jag ska få den att slappna av för det vet jag redan. :)

Fast du skriver ju själv i första inlägget att problemet är att han spänner sig så att du håller på att skumpa av honom? Om du vet hur du ska få honom att slappna av vore det ju inte ett problem, eller...? :angel: ;)

Han spänner sig på tävling ja. Det betyder inte att jag inte vet hur jag ska få honom att slappna av. Hästen har varit ute på två tävlingar liksom. :)
Vad jag INTE gillar med min ridning är att jag smyghåller på honom så han inte kommer till sin rätt. Jag måste komma över det där steget när det känns som att jag ska trilla av och komma till ridning. Inte bara sitta i beredskap.

Det är det som är charmen m internet. Alla möts på lika villkor. (det är väl därför så många träffas på internetdejting numera). Vad vet vi om du är Kyra, Adelinde eller "bara" Hans Dahl som precis köpt sin första häst? :)

Kan du inte rida ett antal programridningar på nya ställen då? Då kan du ju rida lätt och bara se det som miljöträning.

Om du nu är jättenöjd med sadeln är detta ett dåligt råd men om inte BYT SADEL !!!

Har haft County som jag :love: och tävlat upp till MSV B med på andra hästar, men min dressyrhäst jag precis sålt gick det INTE att sitta på ... Så fick rådet (här på Buke faktiskt ;) ) att byta sadel...

Gjorde så, provade några stycken och provred i, hittade en sadel där det helt plötsligt GICK att sitta ned =) (nja nu ska vi inte överdriva :angel: ) men du förstår vad jag menar... Det hjälpte ENORMT ...
För min häst i "lugnt" tempo (där jag mer kunde sitta) ser ut som en "död ridskolehäst" och i högre grundtempo som "en miljon" ;) Så visst gör det skillnad på hur man vill framföra sin häst på tävling...

Hahaha jag känner igen det där med skillnaden i hur hästen visar sig när man rider långsamt vs rider på. ;)

Jag har faktiskt funderat på en ny sadel då den jag har är typ 17 år gammal och från ponnytiden. :o

Sitsträna massor hemma! Bli longerad och rid utan stigbyglar. Variera lättridning med nedsittning. Jag har lite samma problem men min erfarenhet är att det är som en cirkel, om du slappnar av och sitter rätt, slappnar hästen av och slappnar hästen av och jobbar rätt så sitter du rätt. Jag är inget proffs men det är mina tips i alla fall. Den nya tränaren har nog också några bra råd att komma med. :)

Jag fick också hjälp när jag bytte sadel, bytte gammal Kieffer mot ny County Connection och nu går det bara bättre och bättre :love:

Min gamla häst spände också till lite på tävling och han var svår att sitta på i vanliga fall så det blev ju horribelt på tävling :D Eller alltså jag tyckte det var horribelt men vi brukade få 67-68 % ändå.

Det är ju lättare att sitta ner när hästen travar genom kroppen men kruxet är ju att komma dit på tävling.

Jag körde sadelklister på övre delen av stöveln. Det gjorde att jag fick lite stabilitet och kunde sitta ner i sadeln och komma till ridning och helt plötsligt var inte hästen spänd längre och efter ett tag kunde jag strunta i klistret. Värt att testa men det var obehagligt i början :D

Sadelbyte är ju lätt värt att kolla upp också.

Något jag upptäckte när jag red barbacka på travare (det skumpar ju som bekant rätt bra ibland, när det går fort :angel:) var att jag kände mig inte lika studsig om jag lutade mig rätt mycket bakåt så jag kunde låta magen "guppa" i takt med steget, uppåt/framåt. Jag satte mig mer på rumpan, helt enkelt. Det ser säkert inte så vackert ut men å andra sidan behöver man ju inte göra det så övertydligt som jag gjorde heller. Lite som Bewildereds bäcken-tankar ;)

Halvt OT
I princip så sitter man vid "longerad sitsträning" - så det är ett jättebra råd till många. När vi filmade ett pass var det en tjej som trodde att hon lutade sig jättemycket bakåt - men det var inte alls så stor överdrift och sitsen mjuknade & satt där den skulle. När hon sedan lutade sig "halvmycket" bakåt blev det helt rätt.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 853
Senast: Mia_R
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva era tips på hur man hanterar sin nervositet när det kommer till tävling. Jag tävlar både hoppning, dressyr &...
Svar
11
· Visningar
1 721
Senast: Milosari
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 321
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur