Kan knappt sitta ner!

Narcissa

Trådstartare
Jag har tävlat massor av dressyr i mina dagar men gick sedan över till hoppning och fälttävlan. Nu på gamla dar så har jag börjat rida och tävla dressyr igen. En av mina hästar är ett fullblod som inte är van vid tävling direkt. Jag har nu tävlat honom två gånger under de senaste veckorna och samma sak händer på båda tävlingarna, nämligen att han spänner sig så pass att jag bokstavligen håller på att skumpa av honom. :o

Det är en väldigt tittig häst och han spänner sig väldigt lätt så jag vet att han måste ut på ganska många tävlingar innan han kommer till ro. Problemet är att jag inte kan komma till ridning på honom. Jag sitter och smyghåller i honom för att han inte ska trava på för mycket eftersom det då känns som att jag ska trilla av honom. Dessutom måste jag våga rida honom framåt för att han inte ska spänna sig så mycket. Jobbig sits! Någon som har tips? :D

Sv: Kan knappt sitta ner!

Är det samma problem hemma? Att han spänner sig och du studsar menar jag?

Ett fulknep som kan funka i lättare tävlingsklasser är att du håller med lillfingrarna i manen på hästen och på så sätt drar ner sätet i sadeln så kan du kanske våga rida framåt.

Ja han är ju oftast avslappnad och fin hemma men visst händer det att han spänner sig. Manen är knoppad när jag tävlar och jag tvivlar på att det skulle hjälpa att hålla så in manen faktiskt. Sen kollar ju domaren på handställningen också. ;)

Lättridning är ju ett alternativ, så länge man inte blir avblåst förstås. Jag vet inte riktigt hur det funkar, om domaren låter en göra så? Klart att poängen blir skräp isf, men det får du ju ta ett tag tills han slappnar av i situationen.

hehe. man har ryggen åt dommaren kära du;)
Men knoppar du blir det lurigt.

Klister i rumpan och bara kämpa på. Trösta dig med att det oftast känns mycket skumpigare än det ser ut. Kyra skumpar rätt frisk ibland.

Jag har övat stenhårt på att sitta ner på min ena som har sämre trav än den andra. Superstor skillnad. På så vis har jag liksom hittat mer rätt i ned sittning. Så har du den möjligheten kanske det kan vara till hjälp. Jag har verkligen känt in hur jag gör och när jag spänner emot och sen överfört den på andra hästen.
Kanske inget som funkar för alla men för mig har det fungerat :)

Ååh Samma problem HÄR! Damen blir spänd och som du säger kommer man ju inte till ridning.
Slänger in mig i tråden :)

Sitsträna i massor, träna rygg-bålstyrka, men även smidighet och följsamhet.
Tänk på att inte jobba emot hästens rörelser, jobba med dem och följ.

Min häst är sjukt jobbig att sitta på, brukar träna nedsittning i både trav och galopp när jag rider ut. Han rör sig mycket mer då och det är SJUKT jobbigt att sitta och helt plötsligt känns det lätt när man kommer in på bana/ridhus.

Även sadeln kan spela in. Man ska ju inte skylla på utrustningen, men en sadel som passar ryttaren är jätteviktigt.

Vi kan inte hjälpa dig om vi inte ser hur det ser ut.. Du får lägga ut en film :devil:

Jag gillar fälttävlansdressyren där man får rida lätt i debutantklassen. :angel:

Min blir också spänd, och jag har ibland förvarnat domaren innan om att jag kommer att rida lätt om det behövs, och så gör jag det när hon spänner till. Resultatet blir ju inget bra ändå, bättre då att komma igenom programmet utan obehag.

Kan det vara en idé att anmäla sig utom tävlan? Om det är tillåtet?

För i ärlighetens namn - vad ger det hästen att du sitter och skumpar omkring på den i 7 minuter bara för att du "ska" rida ett program? Är det inte bättre att rida lätt och ta sig igenom hela tävlingssituationen och göra det till en enkel och trevlig upplevelse?

OBS: jag tävlar inte själv, så ta emot mitt tips med det i bakhuvudet!

När jag rider i det där långsamma tempot är han inte så spänd men när jag rider på honom så spänner han sig mer och det är då jag inte kan sitta ner.

Ett trick är att fetta in sadeln rejält så att du klibbas fast. Kanske lite sadelklister på stövlarna.

Annars tycker jag du skall rida lätt faktisk, se det som träning. Resultatet blir såklart inget vidare men mkt bättre och mer positivt för hästen än att du antigen tjuvhåller eller dunkar honom i ryggen. Tänk långsiktigt! :)

Alltså, det låter kanske värre än vad det är. Jag dunkar inte honom i ryggen men jag spänner mig och det känns hemskt.

Du har fått många bra svar här, mer bra svar än man brukar se t o m. Som jag ser det alltså :D

Ett tips kan du få av mig, eller kanske några då... Se till så att du får fram situationer hemma (!) som medför att hästen lätt spänner sig. Då kan du träna på hemmaplan i lugn och ro med att lösa dessa problem. Ibland kan det räcka med att man låter manegedörren vara öppen när man rider, eller så kan man t e x be folk att lugnt gå ut och in ur manegen eller liknande. Jag menar alltså inte att folk skall stå och hoppa omkring samtidigt som de skramlar med stenfyllda hinkar eller liknande :) Sitter man på en känslig häst brukar det inte behövas några större åthävor för att den skall spänna sig. Du vet säkert själv precis vad som brukar orsaka att den spänner till.

Om du då får en spänd häst hemma så tycker jag att det är bra att bryta av till skritt och gå in på en liten volt. Där stannar man i skritt tills hästen tar lugna kliv med tyngd i, du ser på den inre bogen dessutom att hästen stretchar ut utsidan, det syns via att du får ett streck som går nedåt, med en liten grop i, ungefär i mitten av bogen. Sen får du ett streck som går nedåt lite längre fram på den inre bogen också. Gör detta åt båda håll tills du har en lugn häst som skrittar med tyngd i steget och är avspänd.

Sen börjar du att trava igen. Om hästen spänner till igen så avbryter du och går tillbaka till det jag skrev om. Det är fullständigt meningslöst att börja trava om hästen är psykiskt och fysiskt spänd. Tycker jag.

Det måste ju gå att få fram samma problem hemma som när du hamnar på tävling. Så mycket skyddad verkstad är det inte många som har på hemmaplan. Och tills du har fått ordning på det här hemma (under störande inslag), så är det ingen idé att åka på tävling. Då skall hästen vara så himla lydig och välriden att den går ändå.

Om du ändå hamnar i en skitsituation och måste komma till ridning så är mitt förslag att du spänner din ända - för då spänner du samtidigt upp dina magmuskler. På det sättet får du en bättre bålstabilitet och kan komma till ridning framåt.

Jag håller inte med om kryddans övning att få hästen att slappna av, men däremot håller jag med om att du behöver hitta en metod som gör att hästen slappnar av. :)
Säg att det tex är att ställa hästen utåt som får den att släppa spänningarna, då får du förfina den hjälpen tills den blir så pass osynlig att du kan göra den på tävling också.

Hej och valkommen till Bewwans konstiga svar for dagen...

det har har inget med spand hast att gora, ja mitt svar alltsa... utan hur sitter -du- nar -du- spanner dig? Vad hander med ditt backen?

Jag red *hostharkel* en hel del travare i mina yngre ar och nagot jag markte nar man satt ner pa dom var att om jag lyckades "rata ut" svanken sa skumpade jag mindre. MYCKET mindre! (Gar nog ihop med "spann rumpan" radet iofs eftersom det "skjuter fram" backenet en del) Jag rider ju inte dressyr och spanner sallan rumpan :angel: men daremot "vinklar jag om" i svanken med magmuskel hjalp (har bilder om det skulle vara intressant?)

kanske ar heeeelt ute och cyklar, men sitsmassigt sa ar det nagot jag personligen skulle fundera pa och prova pa hemmaplan...

Tror också att det kan hjälpa att ändra i sitsen. Har kontaktat en ny tränare och ska börja träna för denne. Skönt.

Det verkar tyvärr som att flera i denna tråden tror att det är första gången jag tävlar. Jag har tävlat MSV-klasser på häst och FEI med ponny (och några mästerskap) så det är inte rutinen det brister i även om man aldrig kan få för mycket av den. Vad jag efterfrågar är hur jag kan komma åt att jag inte känner att jag kan sitta ner som jag ska på hästen. Inte hur jag ska få den att slappna av för det vet jag redan. :)

harligt med ny tranare, hoppas henom kommer med massa matnyttigt! :) Jag ar knappast pa din niva inom den klassiska ridningen, tyckte det framgick ratt tydligt i borjan av traden att du inte var nagon varkyckling sa hoppades du inte skulle ta mitt rad/mina tankar fel.

Just backenet tror jag staller till det for ratt manga ryttare, oavsett niva... det ar lite som "gubben i ladan" som skuttar fram nar vi spanner oss/hasten spanner sig/vi svarar med mer spanning.

Lycka till! :) och snalla, slang upp nan film eller sa, hade varit roligt att se! :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 857
Senast: Mia_R
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva era tips på hur man hanterar sin nervositet när det kommer till tävling. Jag tävlar både hoppning, dressyr &...
Svar
11
· Visningar
1 721
Senast: Milosari
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 321
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur