Kan katter äta hund-torrfoder?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Kockan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 5 194
Sv: Kan katter äta hund-torrfoder?

Jag tror inte du hittar nått foder alls på marknaden idag utan taurin. Men det märker du ju, dör alla katter av hjärtfel så har du valt fel foder :smirk:
Man kan koka egen mat, men det är viktigt att man då tillsätter rått hjärta eller annat så dom ändå får i sig den rätta taurinmängden.

Min systers katt äter också hundmat ibland. Men man får se till att dom inte äter sig mätta på dte och därför ratar sin egen mat. Gräste är alltid grönare på andra sidan, det är upp till matte att se till att staketet håller.

Ja, jag tycker att godis är JÄTTEGOTT, men för den delen betyder det ju inte att det är nyttigt!
Men kvaliten på katt-torrfoder då? Är det dumt att ge av Granngårdens billiga sort? Skadligt? Då de tar råttor ,så behöver jag nog inte ge råa hjärtan för taurinets skull, men de kan ju få det ibland för att det är gott.
Kanske slarvläste på förpackningen, när jag var nere. Hade lite bråttom...

Jag vet faktiskt inte hur stor skillnad dte är i kvalitet. Det du kan kolla efter är hur stor del av innehållet som är spannmål. Katter är inte vegetarianer, utan behöver kött.
Men å andra sidan, äter dom mycket ute så får dom ju i sig en del där. Lite komplement av ett foder behövs nog ändå.
Jag skulle aldrig ge mina dåligt foder, typ Friskies, men trots detta vet jag massor av katter som levt en friskt liv på sånna foder.
Sol här på forumet är mycket insatt, hon ska hjälpa mig sätta över mina skrällen på enbart egenlagad mat (förutom Fia som är njursjuk) och har stenkoll på allt.
Det bästa blötfodret på livsmedelsffärer är tydligen Mjau, det är vad jag har hört i klass med och kanske t.o.m bättre än dom dyrare torrfodrena.

Ja, dyrast kanske inte alltid är bäst, men samtidigt sägs det ju att "man får vad man betalar för".
Med hundmaten är det i alla fall så som du säger: Mycket spannmål är sämre. Borde ju vara samma för katter.
Mina katter lever ju fritt och jag göder dem inte med billigt foder, utan de får ju göra sig förtjänt av maten jag ger dem! Hålla efter på råttfronten. Jag tycker ju bara att det är äckligt, men det kanske är som sagts här tidigare: Det är det som deras matsmältnings-system är gjort för.
Mina katter slaskar annars glatt i sig det man ställer fram.

Liknande trådar

Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
681
Senast: YlvaG
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 805
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Importera från USA
  • Kattbilder #10