Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
SAOL:Viktig diskussion här hemma. Kan kadaver syfta på en död människa(s kropp)? Varför/varför inte? Vad säger språkkänslan?
Ser mer ut som SAOB.Visa bifogad fil 32875
Också från SAOL. Så ja, det kan väl, men skulle säga att det rimligtvis inte bör användas så eftersom det idag i regel endast används om döda djur.
Interresant. Har definieras kadaver som en dod manniska som anvands i medicinskt syfte. En hund som soker doda manniskor ar en Cadaver Dog ... som soker "human remains".
Eftersom det är en så tidig bokstav som K, och dessutom anges som nästan ur bruk redan då, så skulle jag säga nej. (utom den stilistiska tvist som nämns ovan, vilket jag inte skulle se som en normal betydelse hos ordet)Visa bifogad fil 32875
Också från SAOL. Så ja, det kan väl, men skulle säga att det rimligtvis inte bör användas så eftersom det idag i regel endast används om döda djur.
Jag skulle nog säga alla döda djur som inte är "tillvaratagna", oavsett ur de dött (naturligt, av rovdjur, av olyckor, av människohand)Självdött djur = kadaver
Slaktat djur = slaktkropp
Död människa, oavsett dödsorsak = avliden person, lik
I min värld.
Intressant men även här i Sverige används det nog olika.Interresant. Har definieras kadaver som en dod manniska som anvands i medicinskt syfte. En hund som soker doda manniskor ar en Cadaver Dog ... som soker "human remains".
Skulle kunna förklaras av att det är en fackterm. De kan ha betydelser som ibland avviker ganska mycket från allmänspråket.Intressant men även här i Sverige används det nog olika.
Känsliga som lätt får upp obehagliga bilder i huvudet behöver inte läsa nedan.
I min bransch används ordet kadaverssnering generellt om alla kroppar som är sönderslitna och kräver borttag av rester från tågens underrede oavsett djur eller människa.
Ja, jag med, som sagt, efter @mandalaki s rättning.Eftersom det är en så tidig bokstav som K, och dessutom anges som nästan ur bruk redan då, så skulle jag säga nej. (utom den stilistiska tvist som nämns ovan, vilket jag inte skulle se som en normal betydelse hos ordet)
Jag är traumatiserad sen den tid då n-ordet ofta diskuterades på buke och det alltid var nån pappskalle som hittat till SAOB och skrev ”men det betyder visst svart man, TITTA HÄÄÄÄÄR”.Men ja, korrekt. Sorry.Missade att det bytte till den när jag scrollade.
@pollex SAOL säger enbart djurkadaver, som mandalaki citerade.
Skulle kunna förklaras av att det är en fackterm. De kan ha betydelser som ibland avviker ganska mycket från allmänspråket.Och att det är behov av en term som inte gör skillnad, eftersom jag antar det rent praktiskt inte är någon större skillnad i den situationen. (Ibland kanske man rent av inte vet? Eller inte vill veta?)
Du kan va en pappskalle!Jag är traumatiserad sen den tid då n-ordet ofta diskuterades på buke och det alltid var nån pappskalle som hittat till SAOB och skrev ”men det betyder visst svart man, TITTA HÄÄÄÄÄR”.![]()
Du kan va en pappskalle!![]()
Jag är traumatiserad sen den tid då n-ordet ofta diskuterades på buke och det alltid var nån pappskalle som hittat till SAOB och skrev ”men det betyder visst svart man, TITTA HÄÄÄÄÄR”.![]()
Ordlista vs. ordbokVad är skillnaden på SAOL och SAOB? Jag har trott att det är samma sak![]()