Kan jag? Vågar jag?

MollyMus

Trådstartare
Efter ett antal hästlösa månader har jag börjar längta igen.Trodde att jag var "färdig" med häst helt enkelt när jag lämnade iväg min sista (senaste) i höstas.
Har ridit och haft häst i ganska många år, tränat och tävlat en del, de sista åren mest skogsmullat. Islänning har jag bara ridit enstaka gånger och då på turridning.
Nu har jag börjat fundera på om inte en liten, behändig islänning vore rätt för mig, istället för att skaffa mig en ny stor "elefant". Lättare att komma upp på om inte annat, har ju inte blivit smidigare med åren.:cry:Och så är dom ju så söta med allt tagel!
Men vad jag har förstått är knepet gångarterna, att det är väldigt lätt att det blir fel. Och inte vill jag riskera att fördärva någon häst. Visst har jag tänkt att rida för tränare, men det går ju inte alla veckans dagar.
Jag är en hyfsat duktig ryttare på "vanlig" häst, men det var ju evigheter sen jag red något sånt litet! Tänker på balans och tyngdpunkt. Nu är jag iofs ingen jättemänniska, 160/60 kg, men iaf .
Så vad tror ni? Kan man våga sig på projektet? Jag har ju inte tänkt mig något" tävlingsämne med framtiden för sig" utan hellre en medelmåttlig häst som skulle kunna trivas med att skrutta runt i skogen med en tant och tränas lite lätt. Och går det överhuvudtaget att hitta någon som är villig att sälja till en så grön islandsryttare? Och OM det skulle kunna gå, vad ska jag leta efter, storleksmässigt? Runt 140 cm, skulle det kunna fungera?

Sv: Kan jag? Vågar jag?

Självklart kan du, och vågar du! :-) Och var inte så orolig att "förstöra" en häst. Är du bra ryttare på vanlig storhäst, ska det nog gå bra!
Men det är kanske klokt att inte satsa på en unghäst utan hellre en lite äldre, stabil läromästare med tölten på någorlunda plats (just sådana hästar är svårast att hitta, men de finns!).
Storleks- och viktmässigt kan du även rida islandshästar som är mindre än 140 cm, det är inget problem. Haka inte upp dig på mankhöjden. Det finns många hästar som är mindre men som känns betydligt större att sitta på.
Jag tycker absolut att du ska ge efter för din dröm och satsa på en islandshäst! :-)
Men tänk på att det är stor skillnad att rida en turridningshäst jämfört med en välriden privathäst. Det är lätt att "åka" islandshäst men inte så himla lätt att rida fram gångarter som många tror (men kul!!!). Om du har möjlighet är det kanske en bra idé att rida en termin på en ridskola med islandshästar först, så då kan prova lite olika hästar och lär dig vilken typ som kan passa dig. Islandshätar kan vara väldigt olika, nämligen.
Sedan, när du ska leta häst, är det bra att ha någon med sig som har god erfarenhet av islandshästar.
Lycka till med ditt nya "islandshästprojekt", hoppas och tror att du kommer att gilla det! :-)

Mja, nej, unghäst har jag inte ens tänkt på, snarare en lite äldre, stabil en i så fall. Unghästar har jag haft nog av, känner jag. :)
Ja, visst! Det är skillnad på privata hästar och ridskole-turridningsdito. Jag hade fjordingar för många år sedan och gissa, hur många fördomar om dem jag fick höra, av folk som bara ridit dem på ridskola. Måste säga att mina pojkar omvände ganska många, när dom fick känna på hur pigga, glada och lätta i munnen dom var. Och trevliga att hantera, inte minst! Och hur mycket mer än att bara skumpa fram dom verkligen kunde!
Jag har anmält mig till en islandsridskola, men jag vet ännu inte om jag kommer med. Får surfa runt och drömma och kolla på annonser så länge! :laugh:
En liten fråga till, om än kanske dum. Tycker mig se att islänningarna blivit mer smäckra och högbenta med åren. Ser sällan dom lite grövre och kompaktare numera. Har jag rätt eller är det bara något som jag inbillar mig? Jag antar att jag behöver en ganska grov sak om den är lägre än 140.

Klart att du både kan och vågar bara du vill.

Jag köpte min första häst (island) för 18 månader sedan efter att lärt mig rida på ridskola med inslandshästar i 4 -5 år. Aldrig haft kontakt med hästar förr. Är dessutom 50+. Hästen var ingen rutinerad vallack som rekommenderas men med regelbunden hjälp av tränare går det framåt och vi lär oss båda massor.

Du som rutinerad ryttare kommer att klara det galant. Du verkar dessutom vara villig att lära nytt och det är huvudsaken.

Va kul! Och grattis till hästen! Aldrig för sent att lära något nytt, eller hur!
Själv är jag oxå 50+ och min nya krydda i livet ser ut att bli att lära mig rida islandshäst!

Strunta i storleken, alla normala friska islandshästar kan bära 60 kg utan problem, koncentrera dig på att hitta en häst du trivs med.

Klart du kan köpa en islandshäst!!! Säger som övriga, köp den häst du vill ha! Jag är ett antal cm längre än dej och några kg tyngre ;-) mina är kring 135 cm. Lagom fallhöjd!

Som du säger själv så är det stor skillnad på verksamhetshästar och privata hästar.
Grundridningen är PRECIS lika! Sen lägger man bara på svårigheterna som fler gångarter ger, så se det som en utveckling av din ridning. Och när man utvecklas så blir det alltid lite fel på vägen! Men det är en del av utvecklingen!
Sen har ju vi andra problem än vad många andra grupper har, lättfödda, excem, ämnesomsättningssjukdomar, okunnighet och gamla sanningar att slåss med. Men vi slipper en massa andra problem istället ;-)
Lycka till och välkommen till Isis- världen!

Klart du kan köpa en islandshäst!!! Säger som övriga, köp den häst du vill ha! Jag är ett antal cm längre än dej och några kg tyngre ;-) mina är kring 135 cm. Lagom fallhöjd!

Samma här! Både med vikt och längd, fast min pålle är liiiite mindre.
Så visst både kan och vågar du!
Lycka till! :bow:

Klart du kan och vågar. Av våra 4 islandshästar är endast 1 långbent och smäcker och de andra av den kraftigare sorten. En är bara 135 i mankhöjd men hon kan utan problem ta 80 kg ryttare om det behövs och dessutom är hon den snabbaste och mest explosiva av dem alla så haka ej upp dej på mankhöjd utan på den häst du vill ha

Du är egentligen en ganska liten ryttare, så just storleken tror jag inte du behöver bekymra sig speciellt mycket om :) dock tycker jag inte att hästar runt ca 130 och mindre är lämpade för vuxna ryttare.

Se till att hitta en häst med taktfast tölt och som har lätt för att tölta. :)

En av de kraftfullaste hästar jag ridit var 1.28, han kunde utan vidare böra upp i stort sett vem som helst. Styrkan hänger inte på mankhöjden utan på hästen som helhet, en spinkigt byggd häst på 1.28 är givetvis inte lämplig för tungviktare, men det är inte alltid en spinkig typ på 1.45 hellre.

Klart att du ska!! Jag har precis gjort som du! Har alltid haft och ridit stor häst och faktiskt aldrig suttit på en islänning! Men... jag såg en liten madam på en sida som jag har följt under en längre tid och vips så står hon nu i stallet och är MIN!!! Det är det bästa jag har gjort och jag lär mig jättemycket varje dag! Jag var SÅ stolt när jag fick henne att tölta riktigt fint härom dagen!! Jag kan rekommendera väldigt bra hästar om du vill! Och säljarna är väldigt duktiga och ärliga och har hästar i alla dess former!! Hoppas att du snart får hem en liten raggsocka!! Lycka till!!

Jag själv vill helst inte rida hästar som är väldigt små, av den anledningen att jag läst endel studier inom ämnet och det börjar även komma inom islandshäst också.

jag har en på 137 cm , men drar full-storlek i allt. Han har bara korta starka ben. Han tog lätt en fullvuxen när han var yngre.
Säger som de andra här, go for it!

Jag själv vill helst inte rida hästar som är väldigt små, av den anledningen att jag läst endel studier inom ämnet och det börjar även komma inom islandshäst också.

Och vad är det för studier du läst som kommit fram till att vuxna (oavsett storlek) inte kan rida islandshästar under 1.30 ( oavsett hur de är byggda)?

Givetvis ska man välja häst med hjärnan och köpa en som orkar bära upp en väl och mankhöjden är en del i ekvationen men långt ifrån avgörande. En häst utan markerad manke och med korta ben blir knappast mindre viktbärande än en 15 cm större individ som är identiskt byggd förutom en ordentligt markerad manke och 10 cm längre ben snarare tvärt om.

De studier som finns handlar mest om hästar överlag, : inte specifikt islandshästar. Sen drar jag mina egna slutsatser.. Har en vän som skrivit om ämnet både i sin seminarieuppsats och har nu gjort en mindre studie (examens arbete) med inriktning på islandshästar. Efter att läst hennes arbete och tagit del av studien väljer jag att inte rida för små hästar (har då själv satt ca 130) .. Kan dock göra det en period men skulle inte köpa en egen "för liten" islandshäst.

Man varför en åldersgräns för att rida hästar under 130? Är det inte rimligare med en viktgräns (förutom då att hur viktbärande hästen är avgörs av många faktorer förutom mankhöjd) många barn/ungdomar väger mer än lättviktare till vuxna?

Och vad är det för märkliga studier som pekar ut just mankhöjd på 1.30 och ålder på ryttaren?

Man varför en åldersgräns för att rida hästar under 130? Är det inte rimligare med en viktgräns (förutom då att hur viktbärande hästen är avgörs av många faktorer förutom mankhöjd) många barn/ungdomar väger mer än lättviktare till vuxna?

Och vad är det för märkliga studier som pekar ut just mankhöjd på 1.30 och ålder på ryttaren?

Ja visst kan man utgå ifrån vikt istället; då det är vikten som är relevant egentligen; MEN hur många vuxna väger så lite?

Som jag skrev så är det jag som dragit "min" gräns vid ca 130, för att de flesta mindre hästar blir påverkade av ryttare runt 55-75kg, (:som ungefär de flesta vuxna kvinnor väger?) Puls & laktat höjs = större ansträngning.

Finns flera studier som har dragit gränsen vid att hästar bör inte bära mer än 20% av sin kroppsvikt :alltså en "normal" islandshäst på 350kg bör ha ryttare på max 70kg. En häst på 130cm skulle jag uppskatta väger ca 310kg +/-, och bör då ha ryttare på max 65kg. En ännu mindre häst på 125cm väger kanske ännu mindre och bör ha ryttare på max 55 +/-kg. Sen får man tänka på att 20% av sin kroppsvikt är max vikt vad en häst bör bära. Ja själv tycker att det är "schyst" att ligga i lite underkant av maxvikten. (Sen ska man räkna på hästens "ideal vikt" och den orkar inte bära mer bara för att man göder den ;))
Men som sagt; dessa "siffror" utgår ifrån de studier som jag läst, kanske finns det andra studier som visar på något helt annat? Då får man gärna presentera dem! :)

Ja visst kan man utgå ifrån vikt istället; då det är vikten som är relevant egentligen; MEN hur många vuxna väger så lite?

Ja det är vikten som är relevant (och ridskickligheten) + hur viktbärande hästen är, inte ålder på ryttaren eller mankhöjd. Ålder och mankhöjd är bara en indikation och en väldigt inprecis sådan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 139
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 016
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18