Kan jag rida shettis?

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Linker

Jag har nyss börjat sköta om en shettis, ca 105cm hög. Ägaren säger att det inte är några problem för mig att rida honom, han är väldigt rund och grov. Jag är ca 158-160 och väger ca 45kg. Är jag för tung/lång? :crazy:

Sv: Kan jag rida shettis?

jag tycker du är ganska mycket för lång, men har du god balans och tillgång till en sadel så kan du nog rida han ett tag iaf. :)

Tillgång till sadel, jag har ganska bra balans. Men vad är "bra" balans ? :)

Jag är ungefär som dig, lite längre och jag rider shettis ibland(även små b-ponnysar).
Går utmärkt, blir dock lite jobbigt eftersom man är för lång och får dålig balans automatiskt.
Rid utan sadel, det blir mycket lättare då.

Jag tycker att du är för lång, och risken finns att det bara blir obalanserat för både hästen och dig.

Men det kan väl inte vara så roligt ändå med din längd o så att rida på en liten shettis?!

För tung är du väl inte, men du är lång.

Sedan beror det ju lite på med vad du menar med att rida också. Bara lunka runt då och då i skogen tror jag inte är några bekymmer. Det är när det börjar handla om "riktig" ridning som jag skulle sätta stopp för hästens bästa.

Sedan är det väl roligare att rida på en mer lagom häst?

Jag anser nog att du är på tok för stor. Jag förstår inte varför folk envisas med att rida små shettisar? De behöver inte ridas direkt, så varför inte nöja sig med att småbarnen rider eller att man kör vagn, longerar, tömkör eller går ut och går istället?

Jag rider på min grova shettis som är 107-109cm i mankhöjd. jag är 162cm och väger 45kg... fast då lunkar jag bara runt i skogen på henne kortare stunder. Skulle aldrig använda henne till "ordentlig" ridning.

<----- Bild där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar