Kan jag rida in han på nytt?

I

inatotte

Hej alla häst människor.:laugh:

Det är så att jag kpöpte mig en nord svensk i mars, världens goaste kille, tills man sätter sig på han!:crazy:
Vet inte vad dom förra ägarna gjort med honom??..
Dom skulle ha han till westen men det passa han inte till!...
När jag köpte honom red dom honom för mig(jag va hög gravid vid köp)och han skritta,trava galoppera osv, utan problem.
Dom red honom ett stågbett och jag gick och köpte ett tre delat efter som jag är ovan att rida med sådant bett, men iaf
När han väl ska ridas så är han som en spansk ridskolehäst!.. Men igår stegrade han..Och det har han inte gjort innan.
Är jäkligt rädd att han ska stegra och att han ska ramla över mig.
Fick nog härom dagen och köpte ett likadant bett som dom förra ägaren red med, men det vart nästan värre..
Jag har bytt sadel och haft tandläkaren hos honom och slippat tänder.
Han har även kollat igenom honom av en vet, som inte hittar något på honom.
Nu är mina pengar slut!.
VAD KAN HANS PROBLEM VARA?
Det känns som han är stressad när man rider honom, han kan inte ens stå stilla. utan små stuttsar hela tiden.
Nu kommer det en tjej på torsdag som är " tillridare" som ska bedömma honom..
För hur ska jag kunna sälja honom vidare om man inte kan rida han?
Om jag säljer honom vidare är jag rädd att han blir en vandringspokal, eller får en massa stryk för att personerna som äger han inte klarar av honom,då är det ju bättre att ta bort honom.:confused::confused::confused:
Jag vet inte vad jag ska göra längre.¨
Kan jag rida in han på nytt? och OM hur gör man det?..

Sv: Kan jag rida in han på nytt?

Kanske bara att han testar dig nu i början?
Allting är nytt och sen kan det ta en tid att bygga upp ett band mellan er.
Med tanke att han funkade hos sin förra ägare så skulle jag gissa på att det är så

Hoppas det löser sig för er

Jag börja ju undra om han varit drogad under tiden jag kolla på han?!...
Men visst du kan ha rätt..

Min första tanke är att två månader inte är speciellt mycket. Det är en jättestor omställning för en häst att flytta och det kan ta ett bra tag innan den blir "sig själv" igen. Är det några andra problem i hanteringen av hästen? Kan du gå ut och gå med honom och känner att han har förtroende för dig från marken? Jag köpte min nuvarande häst i slutet av februari och vi har tagit det väldigt lugnt, hon är dock bara tre och nyss inriden så det spelar ju in lite också. Vi har gått på promenader, pysslat i stallet, lekt i hagen, tömkört och longerat. Ridit har vi bara gjort ett fåtal gånger än så länge just för att jag vill att hon ska ha förtroende för mig och att jag ska kunna känna förtroende för henne.

Jag vet ju inte hur du har lagt upp din träning med din häst men skulle rent spontant föreslå att du pausar med ridningen lite och låter honom vänja sig vid sitt nya liv. (Nu antar jag att han uppfört sig så här hela tiden vid ridning hos dig och att det inte är något som uppkommit nyligen). Om det inte är så att de har gett hästen lugnande när han visades för dig går han ju att rida i alla gångarter på ett sätt som du bedömt som godtagbart så det borde inte behövas någon omskolning.

Kan jag rida in han på nytt? och OM hur gör man det?..

Du kan ju alltid prova, om du nu är 100% säker på att han inte har ont någonstans!

Rida in på nytt, tjaa, hur skulle du rida in en oinriden häst?
Börja helt från början med hästen :laugh:

Nu har jag inte sett hur din häst beter sig, men det är inte alls säkert att du har blivit lurad.

I min ungdom var jag fodervärd på ett sto som jag lånade via en duktig dressyrryttare som jag kände. Hon var pigg och känslig men väldigt snäll när jag provred och så även de första veckorna. Sedan blev hon som förbytt, framförallt stegrade hon sig - hela tiden. Säkert 5-10ggr vid varje ridpass. Och även när andra personer red henne.

Hon var ok i rygg och ben, men jag fick lov att lämna tillbaka henne för hon blev för svår. Jag är ingen mästerryttare utan gillar lugna kompisar. Tror hon lugnade ned sig ganska snart igen när hon kom tillbaka, iallafall hörde jag inget om att det blev permanenta problem (som tur var! Pinsamt när man får låna och det blir så).

Jag var garanterat inte lurad, eftersom jag bara lånade hästen fanns det ingen mening med det. Så hästar kan bli väldigt förändrade när de byter miljö och ryttare.

Några viktiga frågor tycker jag är hur ofta hästen rids, hur mycket och hur hårt, hur mycket utevistelse har den och i hur stora hagar och har den sällskap, samt hur mycket kraftfoder får den. Har detta ändrats sedan du köpte hästen? Är det något du kan förändra för att få en lugnare häst?

Lycka till!

Min första tanke är att två månader inte är speciellt mycket. Det är en jättestor omställning för en häst att flytta och det kan ta ett bra tag innan den blir "sig själv" igen. Är det några andra problem i hanteringen av hästen? Kan du gå ut och gå med honom och känner att han har förtroende för dig från marken? Jag köpte min nuvarande häst i slutet av februari och vi har tagit det väldigt lugnt, hon är dock bara tre och nyss inriden så det spelar ju in lite också. Vi har gått på promenader, pysslat i stallet, lekt i hagen, tömkört och longerat. Ridit har vi bara gjort ett fåtal gånger än så länge just för att jag vill att hon ska ha förtroende för mig och att jag ska kunna känna förtroende för henne.

Jag vet ju inte hur du har lagt upp din träning med din häst men skulle rent spontant föreslå att du pausar med ridningen lite och låter honom vänja sig vid sitt nya liv. (Nu antar jag att han uppfört sig så här hela tiden vid ridning hos dig och att det inte är något som uppkommit nyligen). Om det inte är så att de har gett hästen lugnande när han visades för dig går han ju att rida i alla gångarter på ett sätt som du bedömt som godtagbart så det borde inte behövas någon omskolning.
Ja sen första gången jag satte mig på han.
Jag logerat honom dom första veckorna efter som jag va hög gravid när jag köpte honom, har även haft han lös i paddocken för att "leka" vilket har gått hur bra som helst,
För övrigt är han super mysig att hantera, han går med på allt.
nä jag vet att han inte fått lugnande vid visning:grin:
Kanske ska låta honom vara några veckor, och bara borsta och pyssla för att se om det kan hjälpa?!.¨
tack för dina tankar!

Hoppas att det löser sig! Jättetråkigt att hitta en häst man gillar och sen inse att det inte fungerar. Men som sagt så har det ju inte gått så lång tid så ge inte upp hoppet :) Lycka till och uppdatera gärna med hur det går.

ja jag hoppas det med.. vill inget heldre!,tack jag uppdaterar gärna.. fick lite mer energi efter man bollat lite här.
Imorgon ska vi longera och på torsdag kommer det en tjej som är duktig på att rida till hästar.Hon ska få säga vad hon tror och tycker.
Hoppas på det bästa!

jag prata med dom första två veckorna, men då hade jag inte ridit på han än(va gravid då) utan bara longerat honom, vilket gått bra.
Ringde henne i helgen,men mobilen avstäng!Har ringt idag med och skickat sms, men inget svar..

När han väl ska ridas så är han som en spansk ridskolehäst!.. Men igår stegrade han..Och det har han inte gjort innan.

Jag förstår inte riktig vad du menar, hur är en spansk ridskolehäst?

Passar sadeln? Du har kollat tänder och vetrinrärt, jag skulle även velat ha en equiterapeutkontroll för att helt kunna utesluta att det är något kroppsligt.

I vilken situation stegrar han? Är det för att han har överskottsenergi eller stegrar han när det tar emot (du kräver mer samling etc.)?

Är det en kallblodstravare kan det vara ren överskottsenergi, vårt kallblodstravarsto vart rätt dryg på alla möjliga vis om man inte red tillräckligt mycket. Och "tillräckligt" är ganska mycket för såna hästar.

Sedan har du inte haft honom, så länge, han känner inte dig och kallblod är rätt speciella, jag skulle jobbat en massa från marken i början, så han får en uppgift och ni lär känna varann.

Har han kompisar i hagen att busa med?

Sedan, såhär års blir iaf båda våra hästar rätt spralliga och busiga, lite vårkänslor, stona i hagen brunstar och det blir litte snurrigt i mössan...

Så, mer tid och arbete krävs nog innan du kan avgöra om han passar dig eller ej.
En grej, den här tjejen som ska komma, är hon mycket van vid kallblod? För de ÄR rätt speciella, och kan ta rejält illa vid sig av hantering som "stora bruna" accepterar. Låt henne inte spöa upp hästen, det kommer INTE att hjälpa med hårda metoder på en kallbloding, då slår de oftast tillbaka bara.

Lycka till, det ÄR jobbigt första tiden med en ny häst tyvärr.

Jag tänker också att om han gått på trav eller tränats rejält vid någon punkt i livet så kan det vara överskottsenergi! SÄRSKILT om han travtränats i unga år! Då behövs lite tömning av energin för att hästen ska funka, ett vanligt ridpass är antagligen bara som en väldigt lätt lugnt mellanpass för honom då... Lite galopp uppför en backe med skritt nerför tills han känns normal rekommenderas i så fall varmt! :)

Det behöver inte vara någon större fara med honom förutom stress över flytten och överskottsenergi. Ta det lugnt, och försök att få någon stabil ryttare som kan låta honom springa av sig (om du inte vill göra det själv). Gosa och gör allt det där positiva mysiga så att han får känna sig viktig och välkommen, men se till också att hans fysiska behov av motion tillgodoses. Har han inte ridits nästan alls på två månader, eller missförstod jag?

Sitter sadeln bra, och han är hel i övrigt så behöver han nog bara få springa av sig en del av flyttstressadrenalinet, och sedan hållas igång.

Tack alla nu har jag verkligen fått lite perspektiv på vårt förhållande, och jag har säkert stressat oss.. Har avbokat tjejen som skulle rida honom, och nu ska vi börja om!.
Han är körd en gång på travet ,men det va inget för honom enl uppfödarna.
Lager:jag har prövat tre olika sadlar och andra bett med,slipat tänder och haft en vet som kollat igenom honom.
Jag vet inte riktigt hur mycket han blivir riden av fd ägarna, men några gånger i veckan sa dom, men inte regelbundet..

Tack alla nu har jag verkligen fått lite perspektiv på vårt förhållande, och jag har säkert stressat oss.. Har avbokat tjejen som skulle rida honom, och nu ska vi börja om!.
Han är körd en gång på travet ,men det va inget för honom enl uppfödarna.
Lager:jag har prövat tre olika sadlar och andra bett med,slipat tänder och haft en vet som kollat igenom honom.
Jag vet inte riktigt hur mycket han blivir riden av fd ägarna, men några gånger i veckan sa dom, men inte regelbundet..

Om den här tjejen som skulle komma är duktig, skulle inte jag ha avbokat henne. Jag tycker att det låter som en dåligt utbildad häst som dom har satt ett skarpt bett på för att försöka kontrollera honom. Men du borde låta någon "duktig" person rida honom + se dig rida honom och försöka hjälpa dig att bedöma vad problemet är. En häst som stressar upp sig och stegrar sig sådär är inte att leka med, du måste gå till botten med problemet, annars kan det bli hemskt fel.

Om den här tjejen som skulle komma är duktig, skulle inte jag ha avbokat henne. Jag tycker att det låter som en dåligt utbildad häst som dom har satt ett skarpt bett på för att försöka kontrollera honom. Men du borde låta någon "duktig" person rida honom + se dig rida honom och försöka hjälpa dig att bedöma vad problemet är. En häst som stressar upp sig och stegrar sig sådär är inte att leka med, du måste gå till botten med problemet, annars kan det bli hemskt fel.

Håller med ovanstående - då får du både en bedömning av hans ungefärliga utbildningsnivå och om hans känns fräsch i kroppen. Det är alltid bra med sådan hjälp.

Även om han inte är körd mer än en gång på travet är han tränad för att kunna göra det redan från det han var liten. Hans muskler är därmed anpassade för det och "laddar upp sig". Jag lovar att du får en helt ny häst om han får springa av sig i några backar ett par gånger i veckan! Prova! Värm i blandade gångarter ordentligt och så låt honom löpa på uppför, skritta eller trava ner igen och ta en likadan till. Skritta hem. Du märker vilken nivå som passar efter några veckor. Jag skulle satsa pengar (trots stor snålhet) på att du får en helt ny, harmonisk och lyhörd häst övriga dagar! Nyckeln är just att låta musklerna få ta i ordentligt ett par gånger i veckan. Jag tror att det ordnar sig riktigt bra! Lycka till! :D

Kan du inte höra med hans tidigare ägare? Du kan ju betala bensinpengar och en peng för att de kommer och tittar på sin häst. De kan ju rida den och känna vad som är fel...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 685
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.