Fear står för flyktinstinkt och agression står för mental kraft/vilja (självkänsla skulle man säga i ett mänskligt perspektiv). Detta är bara ett sätt att åskådligöra, skapa en bild, av hur det hänger ihop. Tex Varför/hur hästar kan te sig både "rädda" och "modiga" samtidigt (high fear - high agression). Du kanske har ett annat sätt att "tänka" på, det här är mitt sätt, som jag visserligen inte har kommit på själv.
Jag förstår ditt sätt att tänka, absolut, jaag har bara aldrig hört den terminologin innan. Du gav ju en bra förklaring innan
Självklart handlar det ytterst alltid om okunskap. Men en duktig hästtränare blir man först när man tränat/mött många olika typer av hästar, dom flesta av oss som håller på på hobbynivå hinner inte med tillräckligt många för att uppnå detta. Håller också med dig om att en duktig ryttare/tränare ser till individen, men då måste man ju också förstå "individen" (ha kunskap och erfarenhet av många olika) för att veta "hur" man ska hantera den, då kan även avelsfaktorer vara lämpligt att ta in, det är tyvärr väldigt vanligt att man inte tar med det, även vad gäller rent exteriöra egenskaper.
Jag känner mig ganska så haj på hur olika hästtyper fungerar, har ridit in och/eller grundutbildat ett 20-tal varmblodiga ridhästar, ett 30-tal ponnyer av olika typer, några stycken kallblod, omskolat både varm- och kallblodiga travhästar samt jobbat hos unghästutbildare med inriktning riktiga problemhästar, kört in några hästar (varm- och kallblodiga) och är alldeles strax klar med min utbildning till kvalificerad unghästutbildare. Jag har väldigt mycket kvar att lära såklart, sånt man bara kan lära sig med åren, men jag känner mig faktiskt tillräckligt "erfaren" att uttala mig om att jag iaf har upplevt större skillnader generellt rent på individnivå än mellan olika hästtyper. Tyckte det var lite för mycket "halvblod tål ju vad som helst, men inte kallblod"-generalisering, inte bara från dig utan även i övriga tråden.
För övrigt skulle jag aldrig ha uttalat mig om detta med "rasskillnader" om det inte var för att ett antal här inne ansåg att dom INTE fanns....
Och var har jag uttalat mig om ridhästavel? Det jag har nämnt är att det är skillnad mellan varmblodiga raser och kallblodiga raser, men att det självklart finns individuella skillnader på båda sidor....det handlar inte om att generalisera, utan om att det kan vara av intresse (och även viktigt) att veta vilka skillnader som faktiskt finns och om bakgrunden (tex avel och ändamål) till dessa....självklart finns det även andra aspekter (miljö, okonsekvent hanlande, mm) att ta hänsyn till....detta med rasskillnader och mentalitet är bara en del av helheten....läs ordentligt är du snäll...:crazy
Sen så var det ju faktiskt en nordsvensk just denna tråden handlade om....
Sorry, men det kändes som sagt som att du, och andra, gärna ville framstå "halvblod" som likadana allihopa. Det är dom inte. Sen håller jag absolut med om att det kan vara väl värt att nämna, många som läser tråden har säkert nytta av att höra det! Men du uttryckte dig mycket bättre i inlägget ovan än du tidigare gjort i tråden, blev mer tydligt!
...