Kan jag rida in han på nytt?

Sv: Kan jag rida in han på nytt?

En grej, den här tjejen som ska komma, är hon mycket van vid kallblod? För de ÄR rätt speciella, och kan ta rejält illa vid sig av hantering som "stora bruna" accepterar. Låt henne inte spöa upp hästen, det kommer INTE att hjälpa med hårda metoder på en kallbloding, då slår de oftast tillbaka bara.

Eeeh...? :confused:
På vilket sätt menar du att "stora bruna" (jag antar att du avser varmblodiga ridhästar?) skulle acceptera att bli uppspöade? Eller överhuvud taget att hårda metoder skulle funka bättre på sådana än på kallblod?

Jag tycker det låter som en alldeles normal häst med mycket energi som är aningen illa utbildad. Riden på stångbett som genväg för att kontrollera istället för att sätta grunderna ordentligt.

Att enbart bli longerad sså pass länge är riktigt tråkigt för de flesta hästarna -lattjolajbans tycker han nog när han väl blir riden.

Satsa på att sätta upp en duktig ryttare på honom, synd att du avbokade "tillridaren".

Klart han blev mer stressad av stångbettet!

Eeeh...? :confused:
På vilket sätt menar du att "stora bruna" (jag antar att du avser varmblodiga ridhästar?) skulle acceptera att bli uppspöade? Eller överhuvud taget att hårda metoder skulle funka bättre på sådana än på kallblod?

Reagerade jag oxå på.
"Stora bruna" är väl minst lika känsliga som andra hästar, men är ofta mer utbildade av duktigare ryttare än tex kallblodstravare (med många undantag givetvis) så därför tål de kanske att man går på dom mer, fför att dom faktiskt förstår vad man menar när man går på dom. Men en SWB tål inte pisk bättre än andra hästar och ska inte heller ha mer pisk, så jag förstår inte alls vad som menades med inlägget.

Reagerade jag oxå på.
"Stora bruna" är väl minst lika känsliga som andra hästar, men är ofta mer utbildade av duktigare ryttare än tex kallblodstravare (med många undantag givetvis) så därför tål de kanske att man går på dom mer, fför att dom faktiskt förstår vad man menar när man går på dom. Men en SWB tål inte pisk bättre än andra hästar och ska inte heller ha mer pisk, så jag förstår inte alls vad som menades med inlägget.

Jo fast då har det ju som sagt med utbildningsnivå, och möjligen rang, att göra, inte med ras/typ.
Min varmblodsmärr skulle då bli fullständigt skogstokig om någon försökte tvinga henne till nåt...(hon är den typen som man måste skicka ansökan i tre exemplar ;) )

Jo fast då har det ju som sagt med utbildningsnivå, och möjligen rang, att göra, inte med ras/typ.
Min varmblodsmärr skulle då bli fullständigt skogstokig om någon försökte tvinga henne till nåt...(hon är den typen som man måste skicka ansökan i tre exemplar ;) )

Men precis!
Min fyraårsmärr behöver man tala med stora bokstäver till för att hon ska koppla (lite långa ledningar ;) ) men när hon väl är med på noterna är hon som smör att rida men skulle man börja SLÅ henne skulle man inte sitta kvar många sekunder och min sexårsvalack är hyperkänslig och ska bara ridas för sits och vikthjälper, men han däremot behöver man sätta på plats ibland och tar inte alls illa vid sig.

Det handlar inte alls om ras! Det handlar om att ge hästen en vettig utbildning av en ryttare som är lyhörd nog att läsa hästen och ge den den hjälp den behöver för att arbeta på ett ändamålsenligt sätt, oavsett diciplin!

Det handlar inte alls om ras! Det handlar om att ge hästen en vettig utbildning av en ryttare som är lyhörd nog att läsa hästen och ge den den hjälp den behöver för att arbeta på ett ändamålsenligt sätt, oavsett diciplin!

:bow:

Finns ingenting mer att tillägga - en häst är en häst, är en häst... De blir inte plötsligt annorlunda för att de har mer hovskägg.

Men precis!

Fast allvarligt, jag håller faktiskt med skuggi, det ÄR skillnad mellan olika raser. Kallblod tex har oftast (självklart inte alltid) en "high aggression - high fear" mentalitet, dvs ganska tuffa i psyket men är samtidigt väldigt flyktbenägna. Medans varmblodiga raser ligger någonstans mer mitt på i skalan på "fear" och "aggression".

*kl*
Detta har inte blivit av en slump, utan har med avel och vad man vill ha ut av en hästras att göra. Kallblodsraserna är ursprungligen avlade till att bli "draghästar" (observera att jag inte skriver "körhästar", för varmblodstravaren är ju en körhäst, men den "rasen" hamnar ändå in bland övriga varmblodiga raser). En "draghäst" behöver ha mycket starkt psyke för att klara av att dra tungt och arbeta länge, till skillnad från en varmblodstravare som "bara" behöver springa fort.

"High fear - high agression" mentalitet är en mycket svår kombination att träna, det kan bli precis så som skuggi beskriver, att det blir "high agression" som tar över och hästen kan vända sig emot dig, det kan även mycket väl bli "high fear" som tar över och då blir hästen istället okontaktbar och svår att kontrollera, lika farligt det. Eftersom dom ligger högt på båda skalorna tippar det väldigt lätt över, något som i alla fall jag har erfarit efter att ha haft ett antal kallblodshästar i min ägo. Dessa hästar kräver mycket stor kunskap och "känsla" hos tränaren för att det inte ska gå över styr. Något som de "gamla hästkarlarna" som avlade och tränade dessa hästtyper en gång i tiden visste.

Självklart finns det variationer på detta med "fear o. agression" även inom kallbodslinjerna och självklart finns det även varmblodiga raser som har mer eller mindre av denna mentalitet, men kallblodsraserna är faktiskt en gång avlade med denna mentalitet som därmed är överrepresenterad på dessa raser, vilket man bör vara medveten om när man tränar ett kallblod.

INGEN häst tål väl egentligen "hårda tag", men det är väldigt vanligt att man ser/hör att man använder "hårda tag" med kallblod, för att dom kan verka "tröga" och "hårda", när dom egentligen är "tuffa" och "rädda" samtidigt. Jag tror det var detta skuggi syftade på och inte att "andra" hästraser tål stryk bättre.

Jag håller inte med dig om att det går att klumpa ihop "kallblod" till en homogen grupp.
Jag har också jobbat väldigt mycket (och med många olika individer) med olika sorters kallblod, framförallt bruknordis och fjord men även kallblodstravare, tinker och ardenner. Och enligt min uppfattning är det större skillnad i psyket på tex en bruksnord och en fjord, än på bruksnord och halvblod. Jag har tex aldrig träffat en fjording som varit skenbenägen, men ett antal bruksnordisar som haft potentialen.
Nordisarna har jag alltid behandlat som om de vore varmblod, med tanke på känslighet och vad de tål, medans fjordingarna och tex ardenner kan klara lite grövre signaler.
Naturligtvis funkar inte "hårda tag" och stryk :crazy::eek: på några hästar alls, där är vi helt överens.

Jag håller inte med dig om att det går att klumpa ihop "kallblod" till en homogen grupp.
Jag har också jobbat väldigt mycket (och med många olika individer) med olika sorters kallblod, framförallt bruknordis och fjord men även kallblodstravare, tinker och ardenner. Och enligt min uppfattning är det större skillnad i psyket på tex en bruksnord och en fjord, än på bruksnord och halvblod. Jag har tex aldrig träffat en fjording som varit skenbenägen, men ett antal bruksnordisar som haft potentialen.
Nordisarna har jag alltid behandlat som om de vore varmblod, med tanke på känslighet och vad de tål, medans fjordingarna och tex ardenner kan klara lite grövre signaler.
Naturligtvis funkar inte "hårda tag" och stryk :crazy::eek: på några hästar alls, där är vi helt överens.

Men jag skrev ju att det naturligtvis finns variationer, både inom kategorin kallblod och kategorin varmblod, mest beroende på att det är mycket "blandat" blod på båda sidor. Fjordingar hamnar för övrig i en alldeles egen "kategori" enligt mitt sätt att se det, nämligen "low fear" - "high agression", vilket gör dem väldigt stabila i psyket och "orädda" (low fear) tillsammans med en stark egen vilja (high agression). Medans "bruksnordisar" har en mycket låg flykttröskel (high fear) och är "lättskrämda", alltså inte lika stabila. Kallblodstravarna är för övrigt svårare att "kategorisera" eftersom dom har mycket inblandat varmblod i generna, där kan det bli antingen eller, eller både och, eller precis alldeles lagom blandat...:angel:

Sedan finns det naturligtvis även individuella variationer på hela skalan, men kallbloden som grupp är överrepresenterad med mentaliteten "high agression" och "high fear" eftersom det finns i deras gener (helt enkelt en avelsfaktor). Med rätt anpassad hantering/träning blir ju även dessa hästar väl fungerande i alla situationer. Därför är det viktigt att man är medveten om detta tycker jag, att det kanske inte funkar med "sedvanliga" ridhästinspirerade tränigs/hanteringsmetoder på just kallblod/draghästar även om dom ska användas som ridhäst. Som sagt gäller INTE ALLA, men tillräckligt många för att det titt som tätt uppstår problem, vilket är ganska uppenbart om man läser i olika trådar här...:cry:

Hej Igen

Den här tjejen(till ridande tjej) som jag avbokade, kommer att komma nästa vecka.För att hjälpa mig, Och jag vill/kommer inte låta någon spöa upp honom för att han ska gå riktigt..
Vad hjälper det? nej tack.

Veckan har bestått av "långpromenad" ihop bara gått och strosat lite och sen har vi longerats lite och jag har haft han lös i padocken och gjort lite egna "övningar" .. Läste lite om klickern på nätet, körde det på min hund jag hade..
Tar en dag i taget nu.

...
Därför är det viktigt att man är medveten om detta tycker jag, att det kanske inte funkar med "sedvanliga" ridhästinspirerade tränigs/hanteringsmetoder på just kallblod/draghästar även om dom ska användas som ridhäst. Som sagt gäller INTE ALLA, men tillräckligt många för att det titt som tätt uppstår problem, vilket är ganska uppenbart om man läser i olika trådar här...:cry:

Men dom flesta problemen man läser om här är ju enbart relaterade till okunskap, inte hästras!?

Självklart kan man inte hantera och rida ett outbildat och oridet kallblod som man gör med ridskoleponnyerna på den lokala ridskolan, men det kan man ju inte göra med en dito häst av varmblodsras heller?

Dom olika typerna av häst (aggression/fear? Aldrig hört talas om) du talar om kanske visst är genetiskt rasrelaterade men du är nog inte riktigt med på den moderna ridhästaveln isåfall, tex dressyrstammade SWB/annan modern ridhästras fungerar inte likadant som hoppstammade dito då de överlag är mer bakskygga och olika stammar inom både hopp och dressyraveln är antingen både hårda och tuffa, lätta att rida in, hyperkänsliga, bakskygga eller väldigt lättarbetade. Du generaliserar ridhästraserna helt enormt tycker jag. Det gamla tåliga arméhalvblodet är på utdöende, på gott och ont.
Generaliseringar av NÅN ras leder inte till något gott, stor risk att man har mycket fel (en av de mest trygga, orädda och bussiga hästar jag nånsin träffat var nordsvensk = alla nordsvenskar är det? Eller hade jag fel? Den ska ju vara rädd?)

En duktig ryttare/hästutbildare ser till individen och dess temperament och förutsättningar och anpassar utbildningen därefter.

Men dom flesta problemen man läser om här är ju enbart relaterade till okunskap, inte hästras!?

Självklart kan man inte hantera och rida ett outbildat och oridet kallblod som man gör med ridskoleponnyerna på den lokala ridskolan, men det kan man ju inte göra med en dito häst av varmblodsras heller?

Dom olika typerna av häst (aggression/fear? Aldrig hört talas om) du talar om kanske visst är genetiskt rasrelaterade men du är nog inte riktigt med på den moderna ridhästaveln isåfall, tex dressyrstammade SWB/annan modern ridhästras fungerar inte likadant som hoppstammade dito då de överlag är mer bakskygga och olika stammar inom både hopp och dressyraveln är antingen både hårda och tuffa, lätta att rida in, hyperkänsliga, bakskygga eller väldigt lättarbetade. Du generaliserar ridhästraserna helt enormt tycker jag. Det gamla tåliga arméhalvblodet är på utdöende, på gott och ont.
Generaliseringar av NÅN ras leder inte till något gott, stor risk att man har mycket fel (en av de mest trygga, orädda och bussiga hästar jag nånsin träffat var nordsvensk = alla nordsvenskar är det? Eller hade jag fel? Den ska ju vara rädd?)

En duktig ryttare/hästutbildare ser till individen och dess temperament och förutsättningar och anpassar utbildningen därefter.

Fear står för flyktinstinkt och agression står för mental kraft/vilja (självkänsla skulle man säga i ett mänskligt perspektiv). Detta är bara ett sätt att åskådligöra, skapa en bild, av hur det hänger ihop. Tex Varför/hur hästar kan te sig både "rädda" och "modiga" samtidigt (high fear - high agression). Du kanske har ett annat sätt att "tänka" på, det här är mitt sätt, som jag visserligen inte har kommit på själv.

Självklart handlar det ytterst alltid om okunskap. Men en duktig hästtränare blir man först när man tränat/mött många olika typer av hästar, dom flesta av oss som håller på på hobbynivå hinner inte med tillräckligt många för att uppnå detta. Håller också med dig om att en duktig ryttare/tränare ser till individen, men då måste man ju också förstå "individen" (ha kunskap och erfarenhet av många olika) för att veta "hur" man ska hantera den, då kan även avelsfaktorer vara lämpligt att ta in, det är tyvärr väldigt vanligt att man inte tar med det, även vad gäller rent exteriöra egenskaper.

För övrigt skulle jag aldrig ha uttalat mig om detta med "rasskillnader" om det inte var för att ett antal här inne ansåg att dom INTE fanns....

Och var har jag uttalat mig om ridhästavel? Det jag har nämnt är att det är skillnad mellan varmblodiga raser och kallblodiga raser, men att det självklart finns individuella skillnader på båda sidor....det handlar inte om att generalisera, utan om att det kan vara av intresse (och även viktigt) att veta vilka skillnader som faktiskt finns och om bakgrunden (tex avel och ändamål) till dessa....självklart finns det även andra aspekter (miljö, okonsekvent hanlande, mm) att ta hänsyn till....detta med rasskillnader och mentalitet är bara en del av helheten....läs ordentligt är du snäll...:crazy:

Sen så var det ju faktiskt en nordsvensk just denna tråden handlade om....

Till TS
Ursäkta att detta sidospår tog en sån vändning, det var inte avsikten. Du har väl antagligen förstått poängen nu:angel: och att detta sidospår inte på något sätt var riktat till dig.

Hoppas det går bra med din kompis och att det löser sig till slut. Inte för en sekund har jag trott att du skulle tillåta någon att "spöa" din häst.:cry:

Visst skrev du att dom tränat honom till Western? Kan det vara en del av problemet kanske? Liksom att ni inte riktigt förstår varandra om nu du rider "vanligt" och han tänker western? Bara en tanke... Kan du inte höra med förra ägaren om dom kan komma och prova honom igen och känna efter om han känns som vanligt och berätta hur dom gjorde när dom red honom? Eller kanske har du inte den kontakten? Känner du någon som är bra på Westernridning som kan prova honom? Kanske skickar du signaler som han inte förstår?

Fear står för flyktinstinkt och agression står för mental kraft/vilja (självkänsla skulle man säga i ett mänskligt perspektiv). Detta är bara ett sätt att åskådligöra, skapa en bild, av hur det hänger ihop. Tex Varför/hur hästar kan te sig både "rädda" och "modiga" samtidigt (high fear - high agression). Du kanske har ett annat sätt att "tänka" på, det här är mitt sätt, som jag visserligen inte har kommit på själv.

Jag förstår ditt sätt att tänka, absolut, jaag har bara aldrig hört den terminologin innan. Du gav ju en bra förklaring innan :)

Självklart handlar det ytterst alltid om okunskap. Men en duktig hästtränare blir man först när man tränat/mött många olika typer av hästar, dom flesta av oss som håller på på hobbynivå hinner inte med tillräckligt många för att uppnå detta. Håller också med dig om att en duktig ryttare/tränare ser till individen, men då måste man ju också förstå "individen" (ha kunskap och erfarenhet av många olika) för att veta "hur" man ska hantera den, då kan även avelsfaktorer vara lämpligt att ta in, det är tyvärr väldigt vanligt att man inte tar med det, även vad gäller rent exteriöra egenskaper.

Jag känner mig ganska så haj på hur olika hästtyper fungerar, har ridit in och/eller grundutbildat ett 20-tal varmblodiga ridhästar, ett 30-tal ponnyer av olika typer, några stycken kallblod, omskolat både varm- och kallblodiga travhästar samt jobbat hos unghästutbildare med inriktning riktiga problemhästar, kört in några hästar (varm- och kallblodiga) och är alldeles strax klar med min utbildning till kvalificerad unghästutbildare. Jag har väldigt mycket kvar att lära såklart, sånt man bara kan lära sig med åren, men jag känner mig faktiskt tillräckligt "erfaren" att uttala mig om att jag iaf har upplevt större skillnader generellt rent på individnivå än mellan olika hästtyper. Tyckte det var lite för mycket "halvblod tål ju vad som helst, men inte kallblod"-generalisering, inte bara från dig utan även i övriga tråden.

För övrigt skulle jag aldrig ha uttalat mig om detta med "rasskillnader" om det inte var för att ett antal här inne ansåg att dom INTE fanns....

Och var har jag uttalat mig om ridhästavel? Det jag har nämnt är att det är skillnad mellan varmblodiga raser och kallblodiga raser, men att det självklart finns individuella skillnader på båda sidor....det handlar inte om att generalisera, utan om att det kan vara av intresse (och även viktigt) att veta vilka skillnader som faktiskt finns och om bakgrunden (tex avel och ändamål) till dessa....självklart finns det även andra aspekter (miljö, okonsekvent hanlande, mm) att ta hänsyn till....detta med rasskillnader och mentalitet är bara en del av helheten....läs ordentligt är du snäll...:crazy

Sen så var det ju faktiskt en nordsvensk just denna tråden handlade om....

Sorry, men det kändes som sagt som att du, och andra, gärna ville framstå "halvblod" som likadana allihopa. Det är dom inte. Sen håller jag absolut med om att det kan vara väl värt att nämna, många som läser tråden har säkert nytta av att höra det! Men du uttryckte dig mycket bättre i inlägget ovan än du tidigare gjort i tråden, blev mer tydligt! :)

...

Från mig med till TS:
Sorry för trådkap, men diskussionen blev för intressant för att lämna därhän!

Hoppas det går bra med din häst och att du hittar ett sätt att fungera tillsammans!:idea:

Från mig med till TS:
Sorry för trådkap, men diskussionen blev för intressant för att lämna därhän!

Håller med, intressant diskussion det här:)

Skönt att höra att vi inte är så jätte långt ifrån varandra i alla fall då:idea:

Sedan kan jag ju säga att jag inte har särskilt mycket erfarenhet av halvblod alls, utan mer av Quarter, paint, varmblodig travare.... så när jag skriver/säger varmblodig häst så menar jag hela gruppen och för mig är halvblodet en mycket liten del av den gruppen.

Hur som helst så är min personliga erfarenhet vad gäller skillnader mellan dessa "grupper" att dom har väldigt olika mentalitet men att det absolut finns många stora individuella skillnader också "inom gruppen" och jag håller med om att den individuella anpassningen är lika viktig. Jag ville bara med mitt inlägg i diskussionen belysa att många kallblod blir missförstådda eftersom man glömmer bort deras ursprung och vad dom från början var avlade till/för. Okunskap samt det faktum att dessa hästar ofta ger ett tryggt, lugnt och godmodigt intryck gör att många skaffar sig denna hästtyp utan att förstå att dom egentligen kräver mycket mer kunskap och pondus av sin tränare än vad en mer "nervig" hästtyp gör.

Sen att folk i allmänhet har problem med sina hästar, både varmblodiga och kallblodiga, och att även dessa hästar blir missförstådda, det är en helt annan diskussion. :angel:

kan det vara så att han är lite som min kallblodstravare ;) körd lite, inriden med skarpt stångbett för att kunna kontrolleras. det första jag mäskte på min häst var hur känslig i munnen han var, alla andra sa att han var skit stark, jag kan inte westernridning, men har läst mig till det och haft en beridare här som visat, min första tanke var att om min häst jobbar mot bettet för att han blivit dragen så i munnen så ville jag rida han med vikterna. det har funkat hur bra som helst ;) kanske du ska prova längre tyglar och lära honom att stanna enbart för vikten och bara se om han blir annorlunda.

om de tidigare har ridit honom på detta sätt så kanske han svarar direkt ;) sen är mitt andra tips, när han gör som han blir tillsagd, total eftergift. när han inte gör som han ska, ge dig inte och var snäppet hårdare mentalt än vad han är och när han tillslut ger sig, total eftergift;)

min kallblodstravare ( är 7 år ) och jag har ridit ca 2 månader tillsammans sammanlagt och han skrittar travar i olika tempon på långa tyglar och stannar och vänder för vikterna, jag är jätte stålt och glad för honom, han håller på att bli toppen ;)

för alla som trodde som jag gjorde innan att kallblod är snälla och lugna, hmm jag har sett en annan sida ;) men största skillnade på alla hästar jag ridit 50/50 halvblod dressyr inriktningar och varmblod trav hästen, nu kallblod kan jag bara säga ett skillnaden ligger främst i utbildningen. klart min halvbod varit tryggare, men dom fik oxå rätt utbildning för ridning vid 3 års ålder, min nuvarande 7 åing är sammanlagt i sitt liv riden ca 4 mån, då har jag western inridit honom dom två senaste månaderna och han känns som att rida en 3åring, så jag ser hästars ålder och kunskap efter hur länge de ridits och på vilket sätt + deras personlighet ;)

skillnaden ligger främst i utbildningen. klart min halvbod varit tryggare, men dom fik oxå rätt utbildning för ridning vid 3 års ålder, min nuvarande 7 åing är sammanlagt i sitt liv riden ca 4 mån, då har jag western inridit honom dom två senaste månaderna och han känns som att rida en 3åring, så jag ser hästars ålder och kunskap efter hur länge de ridits och på vilket sätt + deras personlighet ;)

Delar denna åsikt. En sent inriden (eller eg sent arbetad) häst bör behandlas som en unghäst de första åren även om den rent tekniskt är äldre. Ras spelar ingen roll alls här.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 685
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.