Kan jag räkna med föl i natt .......

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Camaro
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Camaro

Nu känns det verkligen som jag väntat och väntat och väntat... Ljuvret har varit rejält spänt i drygt en vecka, först satt där kådaliknade droppar på spenarna men dessa försvann för ett par dagar sedan. Nu har stoet i fråga ( e Master ue Stanford, betäckt med Last Liberty) gått runt i boxen i två nätter och varit lite smått oroligt, dragit sig mot boxväggarna, flemat, ömsom lagt sig ner ett slag för att senare stå och vila än det ena än det andra bakbenet. Jag har legat och kollat mest hela tiden i övervakningskameran så jag inte ska missa något. Nu börjar sömnbristen göra sig påmind :crazy:

Hon har varit ute i omgångar i hagen idag men har kommit travande och ställt sig vid öppningen när hon sett mig komma och tydligt talat om att hon vill in efter en stund i hagen.

Nu idag har det börjat droppa vit mjölk så bakbenen var alldeles kladdiga. När jag tittade till henne för en stund sedan stod hon bara och vilade bakbenen i ett hörna av boxen och såg allmänt cool ut. Med dessa tecken som hon visat tror Ni jag kan räkna med fölning inatt? Hon gick ut tiden den 6 juli och det är första gången hon ska ha föl. Jag har inte heller själv varit med vid en fölning tidigare så man börjar ju känna sig lite smånervös nu när man läser allt elände som kan hända, och man vet att det börjar dra ihop sig...

Jag hoppas så detta ska gå bra och att min långa väntan snart är över :bump:

Sv: Kan jag räkna med föl i natt .......

Det låter som att hon visar alla täcken som tänkas kan när det är dags! Ibland blir inte mjölken vit förrän precis när fölet kommit ut, och är i stället bara genomskinligt och superklibbigt. Men om hon har mjölk som är vit som dessutom rinner ut så är det inte långt kvar. Känn på sidorna av svansen, har musklerna släppt där och är som gelé? Det händer alltid eftersom bebisen ska kunna komma ut. Det känns väldigt tydligt och indikerar på att det är dags.

Håll koll i kameran för när det väl händer går det undan! Jag antar att du läst på om saker man bör tänka på när det händer och även efteråt. Annars får du fråga så kommer det fler tips :)

Bilder på fölis är obligatoriska när den ploppat ut!

När mitt sto droppade mjölk så trodde (och hoppades jag) att fölet skulle komma under natten. Men icke jag fick vänta ett dygn till. Dagen efter hade hon tydliga vaxproppar och den natten kom äntligen fölet. Men det där är väldigt indivduellt så kanske blir det redan i natt för ditt sto.

...eller så får Du som vi vänta ytterligare ett par -tre dygn innan det blir dags.
Skämt åsido... jag hoppas att både Du och vi får föl inatt. Nu känns det verkligen dags.
Vårt sto (också ett Mastersto) gick tiden ut den 2 juli och har sprängfyllt juver och alldeles vit mjölk, superslappa bäckenband och ser helt färdig ut.

Visst har vi fått föl imorgon bitti??..:))

Åh vad spännade :rofl: Har varit ute nu igen och sitter just nu med den lilla monitorn jämte datorn och kollar och ser hur hon äter nästan hela tiden i höet. Kände igen på henne och det är jätteslappt runt svansen och hon ser nu väldigt toppig ut från svans och ner på sidorna när man kollar bakifrån. Nu när jag kollar i kameramonitorn står hon och gnuggar hela baken mot boxväggen, sen går hon ett varv i boxen. Har tagit ner boxväggen mellan 2 boxar så hon har 9x4 meter att vandra runt i...

Vad är det mer som jag måste tänka på, lite snabbcheck? Har blandat ny jodopax till att tvätta naveln med, rena handukar, sax och bomull är framme. Tel nummer till jourhavande veterinär som jag även har ringt och förberett utifall att... Har läst mycket men nu känns det ändå som man blir lite glömsk och nervös just därför att det är nytt både för mig och hästen. Vet att det i de flesta fall går bra men ändå....

...eller så får Du som vi vänta ytterligare ett par -tre dygn innan det blir dags.
Skämt åsido... jag hoppas att både Du och vi får föl inatt. Nu känns det verkligen dags.
Vårt sto (också ett Mastersto) gick tiden ut den 2 juli och har sprängfyllt juver och alldeles vit mjölk, superslappa bäckenband och ser helt färdig ut.

Visst har vi fått föl imorgon bitti??..:))

Aha, vilket sammanträffande :) Då vill vi höra rapporter hur det fortlöper för Er och så bild förstås, både på Master sto och liten unge ;)

Lycka till :rofl:

Använd "väntans tider"-tråden på avelsgnägg, så slipper vi ha en tråd för varje sto som ska föla....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 789
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 015
Senast: CindyLou
·
Avel Nu när fölen har börjat komma ut så har jag startat en liten undersökning! Allt gick inte helt problemfritt för mitt föl, och jag kan...
2
Svar
24
· Visningar
5 477
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård