Kan jag ha hund?

ufot

Trådstartare
Jag har i många år drömt om en hund, en hund att leka och busa med, en hund att gå långa promenader med, att fjällvandra med, att gå kurser med.

Jag har suttit och letat uppfödare, jämfört raser, men det har alltid slutat med att drömen gått i kras.

Har jag tid?
Har jag nog med kunskaper?
Har jag råd?

Mitt i allt detta är jag hundrädd :eek:

Nu frågar sig alla, varför vill jag ha hund om jag är hundrädd? Svaret är inte lätt. Jag är främst rädd för stora hundar, för hundar som hoppar, som leker vilt, som kommer springade mot mig.

Samtidigt älskar jag hundar, främst som sällskap och promenadvänn. Jag letar med andra ord efter en vän för livet. I yngre år hjälpte jag en vän att rasta hennes mycket snälla hund. Det var helt fantastiskt att gå långa promenader och mysa med denna.

Samtidigt, har jag tid?
I det jobb jag förhoppningsvis kommer att få kommer jag att vara bortrest ungefär tre veckor per år (en i februari, en i juni och en på hösten) samt kanske två till tre helger per år. Annars är jobbet fritt och jag kommer inte att ha några problem att gå hem på lunchen och rasta hunden. Sen kommer också några långa dagar med 12-14 h arbete, blandat med perioder av mycket lite jobb.
Går detta ihop med att ha hund?

Har jag råd? Jag räknarar med att en hund i inköp inklusive allt går på ca
15 000kr. Den summan är inga problem, men vad kostar en hund i månaden? (mat, försäkring, leksaker, utrustning, träningar osv...)

Hur mycket tid lägger ni ner på er hund per dag?
Hur många timmar kan en hund rimligtvis vara ensam?
Hur mycket kostar era hundar i månaden?

De hundraser jag främst har kollat på är mellanpudel, finnsk lapphund och svensk lapphund.

Erfarenhet av dessa raser? Verkar de stämma in på min beskrivning? Andra raser av mellanhundstorlek som kan passa? Jag vill ha en hund med tydlig av och på knapp.

Sv: Kan jag ha hund?

Här är en till som känner som du! Jag är också hundrädd, men det har blivit bättre i mitt fall. Jag är som du, om hunden inte är jättestor och/eller hoppig går det bra. Fick ta en hund jag lärt känna på foder ett tag och planerar att skaffa en egen 2013. Kanonbra sätt att känna efter på, både vad gäller osäkerheten hos sig själv och hundägandet. Den här hunden vägde 35 kg, och åt därefter. Storlek på hund är rätt avgörande vad gäller månadskostnad. Denna åt för 1000kr/månad, och då inte ett särskilt dyrt foder ( magnussons ). Försäkring på det, men den betalade inte jag. Däremot ben och dylikt. Så 1500 ungefär, inkl förs.

Väljer man en liten hund blir det betydligt billigare. Att du är bortrest ser inte jag som ett hinder. Du får introducera släkten för Hundvaktskapet :p Däremot kommer hunden behöva någon att vara hos under tiden du jobbar. Att gå hem och rasta på lunchen och jobba 12-timmarspass är inte sjysst mot den. Minns inte riktigt vad rekommenderad tid är, men 4-5 timmar tror jag. Längre än så ska inte hunden behöva vara ensam. All tid man spenderar i hemmet är ju hunden med, oftast utanför också för den delen. Jag la ner kanske 2h i veckan på regelrätt träning utomhus. Beror ju på vad man har för hund. Hoppas mitt svar var till någon hjälp!

Tack för svar :)

Jag har funderat på att skaffa en äldre valp, eller en omplacering (bra sådan) som första hund.

Det är inte varje dag jag kommer att jobba 12 timmars pass. Kanske 3-4 sådana i månaden högst. Jag kommer att ha relativt fri arbetstid. Mycket kvällar dock.

Du bör fundera ordentligt över hur mycket hunden får vara ensam, eller redan nu kolla upp bra hunddagis eller dagmatte. Många hundar klarar att man går 4 timmar, rastar på lunchen och sedan går igen, men väldigt många hundar gör det inte. Jag tycker inte att man ska ta det för givet och inte heller skaffa en hund som måste vara själv så pass mycket, det blir ändå 40 timmar i veckan. Vill du sedan gå till gymmet eller ta en fika blir det ännu längre.

Jag har själv en hund som inte kan vara själv mer än max 2-3 timmar, och det är per dag. Vi pusslar hela vårt liv runt henne, har hundvakt, jobbar skift eller så får hundarna hänga med. Det är inte kul, men samtidigt så har vi ju inte skaffat dem för att de ska ligga hemma och glo.

Du får tänka till på dom punkter Lady_vip redan har tagit upp.. Men om hunden klarar av att vara hemma halva dagen själv, utan att riva halva huset, så är det inte så bra för en hund (eller människa för den delen) att hålla sig så många timmar regelbundet utan att lätta på blåsan. Jag får åka hem två gånger för att rasta mina hundar (två schäfrar, varav en omplacering) under mina långa arbetspass och då har jag med mig hundarna resten av dagen i stallet så dom får springa av sig ordentligt och vara ute i friska luften, sen aktiverar jag dom på andra sätt utöver det, bland annat minst en timme på morgonen. Att lämna en valp ensam så länge är inte bra alls, och med omplacering så beror det på vad den har i bagaget. Det är bra att du ordnar med minst två hundvakter eller ett bra dagis, för att även om man inte tror att det ska behövas så dyker det alltid upp tillfällen när den ena hundvakten är sjuk och du måste iväg på någonting akut.

Mina hundar äter just nu färskfoder och jag håller på att fasa över dom på råfoder (BARF) allt eftersom jag lär mig mer och mer. Omplaceringen har allergi, men är tack och lov idag helt symptomfri efter det där foderbytet till VoH och BARF. Vad jag betalar för maten har jag inte räknat på, men runt 1000:- per hund kanske?Men om du har otur så får du en sjuk eller allergisk hund och då kan hundägandet kosta mer än man tidigare tänkt sig...

Jag lägger ner mer tid på mina hundar är snittet, i princip all min lediga tid spenderar jag med hundarna. Dom följer med (nästan) överallt.

Kunskaperna bör inte vara något problem, mycket går att läsa sig till eller gå på kurs för att träna. Vad gäller tiden är det omöjligt att säga, men du kommer behöva en lösning för de gånger du reser bort eller behöva jobba länge. Jag tycker inte det är okej att lämna en hund mer än 4-5 timmar ensam. Vad gäller det ekonomiska lade vi mer än 15000 i början, men då har vi visserligen bil som bi behövde en bur till. Vår finska lapphund kostar nog mellan 500-1000 kr/månad, utslaget per år.

Tycker allt (inkl raserna) låter bra, bortsett från jobbet. Jag drar normalt en gräns på max 5 timmar per dag, att bara rasta på lunchen och sen lämna är inte så bra. Dagmatte?

Min hund är av mindre ras. Mat och försäkring går på 600 per månad. Sen tillkommer träning, tävling, medlemsskap osv

Min senaste hund (Dvärg Schnuazer) kostade 12500:- i inköp utöver det så tillkom kostnad för hundbur, selar och koppel samt lite kläder mm och bara det landade på närmare 10000:- men det är ju nästan engångskostnader då det inte behöver bytas på väldigt länge sen.

Mat, ben och godis kostar ca 800kr/mån

Utöver det kostar min hund ca 4-5000kr/år i försäkring (inte jag som betalar därav jag inte vet exakt).

Sen tillkommer ju vaccinationer och lite tandvård, min hund är vaccinerad mot "det vanliga" + rabies, gud vilken dålig koll jag har :o
Har för mig att tänderna + vacc kostar ca 2000kr på kliniken hemma.

De dagar du jobbar så mkt skulle jag inte tycka det var okej att lämna hunden ensam.
Jag hade valt att lämna hunden på dagis/dagmatte, jag gillar inte att hunden ska sitta ensam hemma så många timmar per dag som det ändå blir när man är på jobbet.
Min bror betalade 2000kr/mån för att ha sin hund på hunddagis strax utanför sthlm, själv lämnar jag min till svärföräldrarna och det kostar gratis.

Jag tror du kommer att klara av att ha hund och det med bravur :)
Det enda jag inte gillar är att du tänker att hunden kan vara ensam hemma, men du kanske tänker om? ;)

Senast ändrad:

Tack för alla svar :)

De långa dagarna kommer jag självklart att ordna med dagmatte/hundvakt, samt de gånger jag måste åka bort.

Är lite svårt att planera när man jobbar oregelbundna arbetstider. Vissa veckor uppemot 50-60 timmar och andra 20-30.

Över året är det heltid, men vissa perioder mycket arbete.

Så sammanfattningsvis kan jag skaffa hund under förutsättning att jag har hundvakt/dagmatte de perioder jag jobbar mycket?

Det låter lovande. Vars lär man sig allt man behöver? Köpa hund är verkligen en djumgel.

Jag kommer självklart att ta hem hunden under en period med lite arbete.

Så sammanfattningsvis kan jag skaffa hund under förutsättning att jag har hundvakt/dagmatte de perioder jag jobbar mycket?

Det låter lovande. Vars lär man sig allt man behöver? Köpa hund är verkligen en djumgel.

Vore det jag skulle jag alltid ha hunden på dagis/dagmatte när jag jobbar, även om det inte är fulla arbetsdagar.

Lär sig gör man under tiden man har hund, har du bara lite sunt förnuft och letar info när frågor och funderingar dyker upp på vägen så kommer det gå alldeles utmärkt :)

När jag fick min första hund kunde jag ingenting om hundar, ingen i familjen heller för den delen då de inte är djurmänniskor övht.
Men lite böcker att läsa och en underbar uppfödare som fortfarande efter alla år finns i bakgrunden vid frågor och funderingar så har det gått bra iaf :)
Så jag tycker inte du ska oroa dig om hur mkt du behöver veta, för det lär du dig med tiden och det kommer nya råd och rön hela tiden så det som var rätt igår är fel idag....

Något jag har fått lära mig den hårda vägen är att jobbet kan ställa till det med att ha hund! När jag skaffade hund hade jag världens bästa förutsättningar. Nu 5 år senare bor jag ensam i lägenhet och jobbar 7-16 med en hund som inte pallar hunddagis. Visst finns det andra lösningar (som tur är) men jag hade ju mkt hellre bott kvar på gården med sambo som var hemma när jag var iväg osv.. Känn gärna igenom dina hundvaktsmöjligheter noggrant!

Resten av frågorna överlåter jag till andra bukefalister :bow:

Om jag vore dig skulle jag ha dagmatte/husse/hunddagis även då du jobbar kortare. Bra med en rutin och oerhört skönt att veta att hunden har det bra när man är borta.

I övrigt. Kostnader beror ju på vad man gör med hunden. Kurser, medlemsskap i hundklubbar (SKK, SBK, rasklubb etc), mat, försäkring, leksaker, tuggben, hundsäng, koppel, hundbur till bilen, hunddagis, eventuella kostnader för sånt som en valp tuggar i sig och den oerhört svårberäknade punkten veterinär. :)

Jag vågar inte räkna på vad jag lägger på mina hundar :D Men det är helt klart värt varenda krona. :love:

I övrigt tycker jag allt låter vettigt. Om du inte är rädd för alla hundar idag så tror jag du även kan bli av med rädslan för de stora hoppiga hundarna också. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 607
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka