kan jag ge lika mkt hösilagemängd som jag gett hömängd?

eldkyss

Trådstartare
Hej vi har köpt ett hösilage utan analys. Jag skall själv skicka iväg det på analys och undrar nu hur mkt jag kan ge av hösilaget? Tidigare har det gått åt ca 30 kg hö om dagen till ett halvblod,1 nordis och två shettisar. Detta hösilaget är ganska torrt det är alltså ytterst lite fuktigt så det väger inte mycket.

Så nu undrar jag om ja kan ge ca 30 kg av detta per dag med? Ja menar i väntan på analys svaret? Sen undrar jag om ja skall utesluta kraftfodret tills jag vet vad detta innehåller?

Sv: kan jag ge lika mkt hösilagemängd som jag gett hömängd?

Oavsätt hur torrt hösilaget är så är det ju ändå mer vattenmängd du fodrar med än när du ger torrt hö. Alltså bör du öka hösilagemängden motsvarande vattenmängden i det, annars har du helt plötsligt tagit bort mat och ersatt det med vatten.

Det beror på om du menar i kilo eller volym när frågar om samma mängd.
I kilo blir det mer om du väger fodret. Men om du t ex har en hökrubba som du brukar fylla till en viss gräns, så blir det samma mängd i krubban.

Efter som du redan byter grovfoder så mår nog hästar bäst om de får behålla kraftfodret i alla fall tills du får analysen. Blir ju lite mindre foderbyten på det viset.

jag menar i vikt. Det har alltså gått åt ca 30 kg om dagen i hö. Därför undrade jag om ja kunde ge samma mängd i hösilaget. Det hö som vi haft har innehållt ytterst lite protein därför har jag fodrat med soja och krafftprotein. Och det enda ja vet om detta hösilage är att det innehåller klöver.. och det är väll protein? Då blir de väll dubbelt om ja fortsätter med den gamla foderstaten med soja mm?

Men ex mitt halvblod äter ca 12 kg hö om dagen i dagsläget hur mkt skall jag ge som dagsmängd av hösilaget då?

ja behöver alltså fodra med hösilage istället för hö. Då hon är dammallergiker.

Ett klöverensilage behöver inte innehålla mycket protein, det beror på när det är slaget.
Jag har haft klöverhö som hade en kvot på 2,9.

Om du ger mycket soja så sänk det men behåll det andra så länge om det känns fel att ge så mycket.

Ett lätt sätt att få veta ts halten är att ta exakt ett kg och stoppa in det i ugnen på 50 grader i en timme, väg sedan så vet du hur mycket vatten ditt ensilage innehåller. Då vet du iallafall direkt hur mycket du ska ge i ts så att du ger lagom mycket.

jag menar i vikt. Det har alltså gått åt ca 30 kg om dagen i hö. Därför undrade jag om ja kunde ge samma mängd i hösilaget. Det hö som vi haft har innehållt ytterst lite protein därför har jag fodrat med soja och krafftprotein. Och det enda ja vet om detta hösilage är att det innehåller klöver.. och det är väll protein? Då blir de väll dubbelt om ja fortsätter med den gamla foderstaten med soja mm?

Men ex mitt halvblod äter ca 12 kg hö om dagen i dagsläget hur mkt skall jag ge som dagsmängd av hösilaget då?
Hur mycket går inte att säga utan att veta TS halten på hösilaget. Det enda man kan säga är att du måste ge mer i kilo räknat av det än av höet. Hur mycket beror alltså på TS halten d v s hur fuktigt det är. Så det kan vara allt från ett kilo mer till tio - femton kilo mer. Så försök att se så mängden i volym blir ungefär som med höet t ex en Ikea kasse eller hur du nu har vägt upp höet, fram tills du får analysen på det. Du kan ju också uppskatta lite hur mycket mer du behöver ge i kilo genom att ta samma volym av höet och ensilaget och väga det var för sig.

Ett klöverensilage behöver inte innehålla mycket protein, det beror på när det är slaget.
Jag har haft klöverhö som hade en kvot på 2,9.

Om du ger mycket soja så sänk det men behåll det andra så länge om det känns fel att ge så mycket.

Ett lätt sätt att få veta ts halten är att ta exakt ett kg och stoppa in det i ugnen på 50 grader i en timme, väg sedan så vet du hur mycket vatten ditt ensilage innehåller. Då vet du iallafall direkt hur mycket du ska ge i ts så att du ger lagom mycket.

Måste plocka upp den här frågeställningen igen..
Man tar alltså ett kg och stoppar i ugnen.
Efter en timme väger man det igen..
Säg att det då väger 800gr.
Betyder det att jag skall ge 200gr mer hösilage per kg hö jag ger annars?

Det betyder att du har ett hösilage med 80%TS.
Hö ligger på ca84%TS.
// Linda

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 878
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 502
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna