Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Hur mycket grovfoder får den under hagtiden?
Han kanske är hungrig pga för lite grovfoder under dagen? LÅt han äta hö en stund innan krafften ges, så den värsta hungern försvinner, eller ännu heller, ge mer hö i hagen.

Pröva att lägga något i krubban, typ sten (1 stor då)ect.
Vissa hästar kommer alltid kasta i sig krafften, hur man än gör. Hade ett sto som gick på fri tillgång i hagen, kastade i sig krafften ändå. Men det kan hjälpa din häst.

Lycka till!=)
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Lägg i en tennisboll eller två i krubban, då måste han flytta runt på dem för att få i sig maten.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Jobbade i ett stall där saltstenarna låg i krubborna ( typ himalayasaltsten) så slapp man dessutom saltstenshållare och såg vid fodring när det började bli dåligt med salt! :angel:
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Vet att vissa häller kraften på höet för att hästen då inte kan slänga i sig det, fast då finns det kanske en risk att den inte får i sig den mängd den ska ha. :confused:
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Hej.

Jag undrar om det är möjligt att min häst att inte slänga i sig sitt kraftfoder då han ofta får kolik utav detta. Det bästa hade varit om jag kunde lära honom att äta långsamt istället för att begränsa mat-intaget. Någon som har lyckats med detta?

sorry har bråttom, hinner inte läsa igenom alla svar du fått ville bara ge dig rådet att du kan blanda kraftfodret med vad på engelska heter Chaff

ser ut så här

images


det är typ hackat hö av nått slag. blandar du det med kraften så kommer det ju ta längre tid för hästen att äta upp kraftfodret och det kommer blandas i magen med höet.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Lägg i en tennisboll eller två i krubban, då måste han flytta runt på dem för att få i sig maten.


LIvsfarligt!!! :eek::eek::eek:en tennisboll kan en häst lätt försöka äta upp! ser ju ut som ett äpple!! gör absolut inte det! lägg i en större boll - typ honungsmelon storlek.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

hästar har iofs ett mycket bra luktsinne och äter inte gärna på saker som inte smakar gott... men jag tror inte att ett par tennisbollar hjälper. Rejält stora stenar som de inte kan flytta runt på eller kasta ur krubban fungerar bäst.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Stora stenar, rundade då, att lägga i krubban har jag hört som tips.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

hästar har iofs ett mycket bra luktsinne och äter inte gärna på saker som inte smakar gott... men jag tror inte att ett par tennisbollar hjälper. Rejält stora stenar som de inte kan flytta runt på eller kasta ur krubban fungerar bäst.

ja sant, men jag vet också måna hästar som äter vad som helst de får tag i.
igår blev halva min tvätt svamp uppäten.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Jag häller på massor med vatten, så det blir till en riktig sörja. Det har hjälpt och ponnyn som innan kastade i sig all mat han fick äter nu lugnt och kan till och med gå ifrån krubban även med mat kvar i den och äta av höt eller halmen.
Jag blandar ca 3-4 dl mat med flera liter vatten. Han sölar en del men han hetsäter inte längre även om han inte får vatten på maten i krubban. Han får även hö 5-6 gånger/dag + halm.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Vi la satlstenen i krubban hos en hetsätande häst :D Fast först fick hon äta grovfoder några minuter.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Fodra på golvet, det naturligaste för hästen. Får den stå och dryga ut ättiden med att sortera, precis som i naturen.

Aldrig ge kraftfoder utan att först ha fodrat grovfoder (gärna 30-60 minuter innan kraftfoder). För hästens mages skull.

Annars är tipset att se över foderstaten och kolla om det verkligen behövs något kraftfoder ö h t.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Det är ju rätt men ute i naturen så sitter det inte någon på ryggen pch kräver energiförbrukning;)

En poäng till som svar på den ursprungliga frångan. Ute i naturen äter hästarna hela tiden så dela upp kraftgivan i så små delar som går och ge över dagen om det är möjligt. Annars skulle jag gå på vattentipset. Det är dock viktigt att hålla hygienen i matlådan då vatten startar mögelaktivitet. Lycka till
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Hej.

Jag undrar om det är möjligt att min häst att inte slänga i sig sitt kraftfoder då han ofta får kolik utav detta. Det bästa hade varit om jag kunde lära honom att äta långsamt istället för att begränsa mat-intaget. Någon som har lyckats med detta?

Jag har erfarenhet av både stora, släta stenar och saltsten i krubban, precis som flera redan svarat. Tycker själv inte om att ha saltsten när det ges blött foder,men till torrt går det bra.
Detta användes/används för hästar i verksamhet och funkar bra.

Har också hört om någon som tyckte att det funkade att lägga stooora morötter i krubban vid fodring.:d
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Det är ju rätt men ute i naturen så sitter det inte någon på ryggen pch kräver energiförbrukning;)

Men ett ridpass för en Svensson häst, dvs 45 min 5-6 dagar i veckan kan nog inte jämföras med att söka mat och vatten dygnet om. Har då svårt att tro att en vildhäst blir fet för att den inte blir riden ;)

Rätt svar på frågan om en häst behöver kraftfoder är: ta en analys på grovfodret, räkna ut en foderstat och se om något fattas. Först då vet du om något saknas, och framförallt vad som saknas.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Förresten äter hästen någon form av kraftfoder i vildmarken? eller äter de bara gräs då? måste jag ge min häst kraftfoder?

Eller ska man baka kraftfoder kakor?
nån som provat?

Min häst äter bara (analyserat) hö, men har fri tillgång. Jag har hört talas om travhästar i tävlingsklass som också klarar sig fint på hö. Det forskas en hel del i detta.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Hej.

Jag undrar om det är möjligt att min häst att inte slänga i sig sitt kraftfoder då han ofta får kolik utav detta. Det bästa hade varit om jag kunde lära honom att äta långsamt istället för att begränsa mat-intaget. Någon som har lyckats med detta?

Ta bort kraftfodret! Ge tex ett slowfeedingnät med grovfoder, helst så det alltid finns nåt att knapra på i det. Om han blir för tjock, kan du prova blanda i halm med hö / hösilage i nätet. Din häst låter "osunt" hungrig. Ofta behövs inte kraftfoder som extra enegikälla till våra hobbyhästar. Det är mkt bättre för hästens mage (och psyke) att öka på högivan istället.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
534
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp